خبرگزاری کار ایران

یادداشت روزنامه واشنگتن‌پست؛

آیا ترامپ می‌داند چرا تا این حد از توافق هسته‌ای متنفر است؟

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۸۵۱

پاوول والدمن ستون‌نویس آمریکایی در یادداشتی نوشت: همه ما دلیل اصلی تمایل ترامپ به خروج از برجام را می‌دانیم. این به خاطر نقض برجام توسط ایران نیست چرا که ایران توافق را نقض نکرده است. تمایل او به خاطر این نیست که توافق هسته‌ای یک توافق غیرمنصفانه برای آمریکاست. بلکه به این خاطر است که ترامپ یک کودک ستیزه‌جو و زودرنج است که فکر می‌کند هر چه نام اوباما بر آن قرار دارد باید نابود شود و فرق نمی‌کند چه نتایجی در پی خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، پاول والدمن، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا در یادداشتی، ترامپ را یک کودک زودرنج ستیزه‌جو خواند که نمی‌داند چرا خواستار خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شده است.

یادداشت والدمن به شرح زیر است:

«آیا ترامپ می‌داند از چه چیز توافق هسته‌ای تا این حد متنفر است؟

ترامپ می‌داند که توافق صورت گرفته میان دولت آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایران وحشتناک است.  به گونه‌ای او در سازمان ملل توافق هسته‌ای را یکی از بدترین توافق‌های یک سویه ای خواند که آمریکا تاکنون وارد آن شده است. او گفت صادقانه باید بگویم این برای آمریکا مایه شرمساری است. 

او گفته تصمیمش را درباره خروج یا عدم خروج از توافق هسته‌ای گرفته اما به ما نمی‌گوید. او همیشه می‌خواهد مخاطب خود را برای اپیزود هفته آینده مشتاق نگه دارد.  اما از خودتان بپرسید؛ چه چیزی از نظر ترامپ در این توافق تا این حد بد است؟ آیا خود او می‌داند؟

هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد ترامپ از این مساله اطلاع دارد. در جریان تبلیغات انتخاباتی، او بارها مدعی شد به ایران پول‌های زیادی داده شده اما این روزها او هیچ دلیلی برای اینکه این توافق را بدترین توافق تاریخ بداند، ارائه نمی‌کند. این احتمال وجود دارد که او از توافق خارج شود و برجام از هم بپاشد. این به معنای آزادی ایران برای از سرگیری فعالیت‌های سابق هسته‌ای است.

مساله اصلی اینجا این است که مشاوران کلیدی ترامپ امروز با او در خصوص خروج از برجام موافق نیستند. براساس گزارشی که چندی پیش در نیویورک‌تایمز منتشر شد، در دیدار روز چهارشنبه، عمده مشاوران امنیتی رییس‌جمهور به او پیشنهاد داده‌اند که فعلا توافق هسته‌ای را حفظ کند. رکس تیلرسون، جیمز متیس، مک مستر و جوزف دانفورد رییس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا از جمله این مشاوران هستند. به گفته منابع آگاه از این دیدار، ترامپ ۵۵ دقیقه از این نشست را برای بیان اینکه او نمی‌خواهد توافق هسته‌ای را حفظ کند صرف کرده است. 

در نتیجه آنچه ما داریم گروهی از مشاوران امنیت ملی جدی است که به رییس نادان خود می‌گویند از یک کار احمقانه خودداری کند. لازم به یادآوری است که بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند است و این توافق کارساز بوده است. 

اما اگر ترامپ بخواهد از توافق خارج شو،د همین مشاورها باید تصمیم او را برای عموم مردم توجیه کنند. این مانند آن است که بگویید من مطمئنم توافق هسته‌ای کارساز است اما ایران کارهای دیگری کرده که در توافق به آن اشاره‌ای نشده و ما مجبوریم به خاطر آن از توافق هسته‌ای خارج شویم. 

نفر بعدی که شانس مصاحبه با ترامپ را پیدا می‌کند باید از او بپرسد اگر از توافق هسته‌ای خارج شویم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قطعا او امیدوار نیست که این توافق بدون حضور آمریکا نیز به حیاتش ادامه دهد؛ چراکه اگر این طور بود به آن پشت نمی‌کرد. در نتیجه او خواستار فروپاشی توافق هسته‌ای است. خب بعد از آن چه می‌شود؟ او نمی‌تواند آنقدر احمق باشد که باور کند ایران بگوید «بسیار خب! شما پیروز شدید. ما از هرچه تا الان می‌خواستیم کوتاه خواهیم آمد و در ازای آن هیچ چیز نمی‌خواهیم.» به احتمال زیاد ایران قصد ایجاد هیچ توافق جدیدی با دولت کنونی آمریکا ندارد؛چراکه ترامپ به اندازه کافی برای پایبندی به وعده‌هایش قابل اعتماد نیست. 

در واقع این سوال ایجاد می‌شود که چرا دولت‌های دیگری به ویژه کره شمالی باید به هر توافقی با آمریکا اعتماد کنند و وارد چانه‌زنی با چنین دولت غیرقابل اعتمادی شود؟

همه ما دلیل اصلی تمایل ترامپ به خروج از برجام را می‌دانیم. این به خاطر نقض برجام توسط ایران نیست؛چراکه ایران توافق را نقض نکرده است. تمایل او به خاطر این نیست که توافق هسته‌ای یک توافق غیرمنصفانه برای آمریکاست. به این خاطر نیست که ایران خارج از توافق کارهایی می‌کند چرا که هر کنشی خارج از برجام ربطی به برجام ندارد. بلکه به این خاطر است که ترامپ یک کودک ستیزه‌جو و زودرنج است که فکر می‌کند هر چه نام اوباما بر آن قرار دارد باید نابود شود و فرق نمی‌کند چه نتایجی در پی خواهد داشت. 

اگر واقعا او قصد هدف گرفتن برنامه موشکی ایران را داشت می‌توانست از توافق هسته‌ای خارج شده و وارد توافق دیگری با ایران شود که در این توافق نیز در ازای برخی درخواست‌ها، پیشنهاداتی می‌داد. با توجه به اینکه می‌دانیم ترامپ یک تاجر خبره است شاید امیدوار باشیم که او چنین شانسی را امتحان کند اما من امید چندانی به این مساله ندارم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز