خبرگزاری کار ایران

بازدهی بورس از اول سال به ۱۱ درصد رسید

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۷۲۴

بازدهی هفتگی بورس تهران در یک هفته تماما مثبت به ۸/ ۲ درصد رسید تا بیشترین رشد هفتگی از هفته منتهی به ۲۱ بهمن ۹۴ را تجربه کند. در عین حال دیروز شاهد عبور بی‌تفاوت بازار سهام از سخنان ترامپ بودیم.

به گزارش جهان اقتصاد انتظار گزارشات مثبت عملکرد شرکت ها در شش ماهه اول سال که حدودا از دو هفته دیگه منتشر می شود، رشد آرام نرخ دلار و احتمال ادامه دار بودن آن در نیمه دوم سال، تعدیل رشد نرخ تورم در دولت جدید، تثبیت قیمت های جهانی و پایدار بودن آن پس از رشدی که داشتند، پایان فصل تسویه اعتبارات که شهریور ماه بوده و شکستن سقف تکنیکالی ۳٫۵ ساله شاخص از دلایل رشد شاخص به حساب می آیند.

در عین حال اظهارات سه‌شنبه دونالد ترامپ در مقر سازمان ملل و ادعای دوباره رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص عدم پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای، موضوعی است که برخی انتظار داشتند باعث نگرانی فعالان بازار سهام در خصوص تمدید برجام شود. با وجود اینکه تصمیم نهایی در این خصوص و تمدید تعلیق تحریم‌ها در کمتر از یک ماه آتی گرفته خواهد شد اما روز چهار شنبه شاهد عبور بی‌تفاوت بورس تهران از سخنان ترامپ بودیم.

جدا ازموارد یاد شده مهم ترین دلیل رشد بازار سهام در یک ماه اخیر، فشار بانک مرکزی بر اجرای دقیق نرخ سود بانک ها روی سقف ۱۵ درصد است.

در هفته گذشته شاخص کل توانست سقف شکنی کند و خط  مقاومت ۸۴ هزار واحدی را بشکند و تا نزدیکی کانال ۸۶ هزار واحدی بالا رود.

در هفته های پیش بود که دو شرکت “چدن سازان” و “های وب” وارد بورس تهران شدند و اگر چه مجموع این دو عرضه به اندازه یک عرضه “به پرداخت” هم نبود اما حجم زیاد سفارش‌های خرید در دو نماد تازه‌ وارد امید ها برای جذب نقدینگی بیشتر به بورس را افزایش داد.

در روز چهار شنبه در گروه خودرو به جز در دو نماد شاهد رشد یک دست سهام شرکت‌های این گروه بودیم به طوری که سهم‌های پرمعامله‌ای مانند سایپا، ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، زامیاد و پارس خودرو توانستند بیش از چهار درصد در قیمت پایانی رشد کنند و در قیمت آخرین معامله تا مرز رشد پنج درصدی پیش روند. در گروه خودرو در روز مذکور حدود ۳۰۸ میلیون سهم به ارزش حدود ۴۰ میلیارد تومان در ۱۹ هزار و ۶۲۴ نوبت، مورد داد و ستد قرار گرفت.

شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در طول ۵ روز کاری هفته گذشته ۲۳۰۸ واحد رشد کرد و به رقم ۸۵ هزار و ۸۳۱ واحدی رسید. همچنین شاخص آزاد شناور با رشد ۲۳۷۸ واحدی توانست. علاوه بر این در این مدت شاخص بازار اول توانست با رشد ۱۷۶۲ واحدی تا رقم ۵۹ هزار و ۹۰۶ بالا رود و شاخص بازار دوم با افزایش ۴۲۵۲ واحدی عدد ۱۸۸ هزار و ۳۷۰ واحدی را تجربه کرد.

شاخص صنعت نیز در این مدت با رشد ۲۲۵۸ واحدی رو به رو شد و تا تراز ۷۴ هزار و ۸۲۳ واحدی بالا رفت.

بازدهی آیفکس به ۹ درصد رسید

شاخص کل فرابورس ایران با بیش از ۲ درصد تغییر نسبت به ماه گذشته و قرار گرفتن در ارتفاع ۹۵۷ واحدی در آخرین روز کاری شهریورماه توانست بازدهی خود را از ابتدای سال به ۹٫۴ درصد برساند.

در ۲۰ روز معاملاتی ماهی که پشت سر گذاشتیم به طور میانگین روزانه ۲۴۸ میلیون ورقه به ارزش یک هزار و ۹۱۳ میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفته است که روز ۷ شهریورماه با ۶۱۲ میلیون ورقه، بیشترین حجم و روز بیست‌وهشتم این ماه با بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بیشترین ارزش مبادلاتی را در طول ماه به خود اختصاص داده است.

در مجموع ماه جاری در مقایسه به شهریورماه ۹۵ در حالی که ارزش مبادلات ۳۱ درصد افزایش یافته است که به همین مقدار حجم مبادلات با کاهش مواجه شده است. در همین حال تعداد مبادلات شهریورماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۲ درصد رشد داشته و بدین ترتیب در سومین ماه تابستان امسال، ۴ هزار و ۹۵۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۸ هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال در بازارهای ۹گانه فرابورس ایران دست به دست شده که در ۷۹۶ هزار نوبت معاملاتی جابه‌جا شده است.

در مجموع بازارهای اول دوم نیز ۲ هزار و ۷۷۲ میلیون سهم به ارزش بالغ بر ۸ هزار میلیارد ریال میان سهامداران نقل‌وانتقال یافت که بازار اول نسبت به شهریورماه ۹۵ با کاهش و بازار دوم با افزایش حجم و ارزش مبادلاتی رو به رو شده است.

در تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز یک هزار و ۷۸۹ میلیون سهم دست به دست شد که ارزشی این مبادلات بر ۳ هزار میلیارد ریال بالغ شد

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز