خبرگزاری کار ایران

بارزانی:

برای مذاکرات جدی با بغداد آماده‌ایم اما بعد از همه‌پرسی

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۶۸۰

رئیس اقلیم کردستان عراق بار دیگر تاکید کرد که همه‌پرسی برای استقلال این اقلیم در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «مسعود بارزانی» رئیس کردستان عراق، جمعه بار دیگر تاکید کرد که همه‌پرسی هفته آینده برای استقلال این اقلیم برگزار خواهد شد.

بارزانی در بخشی از سخنرانی خود برای جمعیت وسیعی که در یک ورزشگاه در شهر اربیل اجتماع کرده بودند، گفت: «همه‌پرسی دیگر نه در اختیار من و نه در اختیار احزاب سیاسی بلکه در دست شماست. ما می‌گوییم که برای مذاکرات جدی و با ذهنیتی باز با حکومت مرکزی در بغداد آماده‌ایم، اما بعد از ۲۵ سپتامبر چون اکنون دیگر دیر شده است.»

قرار است امروز- شنبه- بارزانی در یک کنفرانس مطبوعاتی رسما اعلام کند که همه‌پرسی بحث‌برانگیز مربوط به استقلال کردستان عراق قطعا برگزار خواهد شد.

او طی روزهای گذشته در شهرهای سلیمانیه، کرکوک، زاخو و دهوک در گردهمایی‌هایی سخنرانی کرده و در تمام آنها تاکید کرده است که همه‌پرسی برگزار خواهد شد.

به گفته منابع نزدیک به مذاکرات، هنوز هم گفت‌وگوها برای تغییر دادن نظر بارزانی ادامه دارد. یکی از این منابع که حاضر نشد نام او در گزارش قید شود، گفت: «هنوز هیچ چیزی قطعی نیست. مذاکرات برای دادن تضمین‌های کافی به او با هدف تغییر دادن نظرش ادامه دارد.»

دولت مرکزی عراق با برگزاری این همه‌پرسی مخالف است و آن را برخلاف قانون اساسی کشور می‌داند. همسایگان عراق از جمله ایران و ترکیه نیز مخالفت خود را با این همه‌پرسی اعلام کرده‌اند.

دولت ترکیه تهدید کرده است که در صورت برگزاری همه‌پرسی تحریم‌هایی علیه اقلیم کردستان به اجرا خواهد گذاشت.

آمریکا نیز از رهبران کرد خواسته است این همه‌پرسی را لغو کنند چون نگران است که باعث تشدید ناآرامی در سطح منطقه خواهد شد و توجهات را از مبارزه با گروه تروریستی داعش منحرف خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز