خبرگزاری کار ایران

استقلال به مجلس خبرگان نیاز دارد

اولیایی: 50 سال پیش رقیب رئال مادرید بودیم؛ وزیر ورزش می‌خواهد مثل فردین وسط چمن بپرد!

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۰۶۴

مدیرعامل اسبق استقلال تهران درباره مشکلات اخیر این تیم صحبت کرد.

به گزارش ایلنا، پسین دم و بازدم‌‌های تابستان 96  و تیمی قدیمی، پرافتخار و پرابهت که تلخ‌ترین دورانش را سپری می‌کند. آسمان آبی‌ها، سیاه شده؛ پسران آبی در تاریکی مبهمی گم شده‌اند. جمعی که قرار است گروه نجات باشند اما مقابل چشم میلیون‌ها هوادار تیر خلاص را بر شقیقه‌اش خالی می‌کنند! شب سیاه آبی‌ها در برنامه نود و کوس رسوایی مدیران ناکاربلد!

بدون تعارف استقلال تهران اسف‌بارترین دوران تاریخی‌اش را پشت سرمی‌گذارد و عمق فاجعه در پرتماشاگرترین برنامه سیما هویدا می‌شود. چه به روز این تیم بزرگ و پرافتخار و پرطرفدار آمده است؟

فکر می‌کنم شما پاسخ‌تان را از همان برنامه گرفتید. آقایانی که در کادر مدیریتی استقلال حضور دارند در حد این تیم نیستند. حتی یک تیم محلی را هم نمی‌توان به شیوه آقایان اداره کرد چه برسد به تیمی که پیشینه‌ای 70 ساله دارد. روزگاری استقلال پرافتخارترین تیم آسیا بود و حالا پرافتخارترین ایران در آسیاست. تا آن شب گمان می‌کردیم فقط در فوتبال باخته‌ایم نیست اما بامداد دیروز در آن برنامه اخلاق و ادب را هم باختیم. مگر می‌شود اعضای هیئت مدیره سرمربی را کنار دیوار بگذارند و مانند کیسه بوکس به او ضربه بزنند؟ آن‌ها کاپیتان را جلوی سرمربی قرار بدهند و پرده‌دری کنند و بعد موفق باشند؟ آخر این حرف‌هایی بود که زدید؟ آن زهرخنده چه بود؟! با این صحبت‌‌های کودکانه می‌خواستید به چه چیزی برسید؟

ماجرای اخراج مجتبی جباری و سیدمهدی رحمتی...

(نمی‌گذارد پرسش تمام شود) آخر اینکه بگوییم بازیکن زمان گرفتن پنالتی برای حریف خندیده، باید ملاک اخراج او باشد؟  ببینید با اتفاقاتی که بامداد دیروز افتاد، همین چهار امتیازی که استقلال تا امروز گرفته غنیمت است!‌ دستشان درد نکند این امتیاز را مربیان گرفته‌اند اما کادر مدیریتی استقلال نمی‌توانند هیچ امتیازی بگیرد.

شما سابقه همکاری با علیرضا منصوریان، سرمربی کنونی استقلال را در تیم پاس همدان داشتید. آیا می‌توان منصوریان را دلیل اصلی بحران عجیب آبی‌ها دانست؟

هرکسی ظرفیتی دارد و شما باید جغرافیای زمان و مکان را هم در نظر بگیرید. شما راجع به پاس همدان صحبت می‌کنید؛ آن روزها در توان ما بود که با حضور مرحوم منصور پورحیدری، خط سیری را که برای امیر قلعه‌نویی طی کردیم، برای منصوریان هم در نظر بگیریم. آن‌جا کلاس آموزشی منصوریان بود که باید از آن برای آینده تجربه می‌اندوخت و ترفیع می‌یافت. اگر ما به یک سروان درجه سرلشگری بدهیم، طبیعی است که نتواند لشگرش را رهبری کند و ما باید یک گردان را به او بدهیم.

بله اما درونمایه پرسش مندرباره احوال فعلی منصوریان و استقلال بود. ارزیابی‌تان از اوضاع کنونی سرمربی و تیم استقلال چیست؟

منصوریان مربی با استعداد و توانمندی است اما متاسفانه در وضعی قرار گرفته که هم افراد بالادست،هم زیردستانش بسیار ضعیف‌اند. آنجا (تیم پاس همدان) مردی به نام پورحیدری در مقام ارشد منصوریان قرار داشت ولی حالا افراد بالادست سرمربی استقلال چه کسانی هستند؟ متاسفانه منصوریان را گیر انداختیم و ظرفیت‌سوزی کردیم. او ظرفیت خود را داشت اما مجبور شد بالاتر از این ظرفیت خودش وارد میدان شود. او برای استقلال زمین تمرین می‌گشت،‌ کار مدیرعامل و هیئت مدیره را انجام می‌داد. این به هم‌ریختگی بود که باعث شد منصوریان لای چرخ‌دنده له شود!‌

درباره اظهارات امیر عباسی ملکی، عضو هیئت مدیره استقلال چه نظری دارید؟

وزیر ورزش و جوانان ملکی را برای سامان دادن به اوضاع اقتصادی استقلال در هیئت مدیره این تیم گنجاند اما او می‌آید و با ادعای 50 سال سابقه ورزشی‌اش می‌گوید کاپیتان تیم باید اخراج شود. ملکی این را به مدیرعامل تیمش می‌گوید و سیدرضا افتخاری هم به حرف او گوش می‌دهد!‌ این عضو هیئت مدیره گویا شرح وظایف و حدود اختیارات خود را نمی‌داند. اخراج بازیکن باید از کانال سرمربی و سرپرست تیم عبور کند نه که فرد اقتصادی باشگاه چنین تصمیمی بگیرد.

به نظر می‌رسد درباره اخراج سیدمهدی رحمتی و مجتبی جباری باید عضوی از هیئت مدیره استقلال که مسئولیت نظارت برعملکرد فنی تیم را دارد نظر بدهد. مردی به نام جواد قراب. این حرف را قبول دارید؟

همینطور است اما من می‌پرسم آقای قراب، وقتی این تصمیم گرفته شد شما کجا بودید؟‌ نکند او رفته جای عباسی ملکی کارهای اقتصادی باشگاه را دنبال می‌کند؟!

چرا سرمربی در رویارویی با هیئت مدیره دست پایین را گرفت و تن به تصمیمات چکشی آن‌ها داد؟

اشتباه منصوریان این بود که برای بقای خود در استقلال هر حرفی را که به او تحمیل می‌شود می‌پذیرد. هرچند او مخالف این تصمیمات هیئت مدیره بود اما مقابل آن‌ها مقاومت نکرد. زمانی که علی چینی را او حرفی نزد. کدام سرمربی اختیار خود را دست کسانی می‌دهد که توانایی‌شان در حد سکوی تماشاگران است. افرادی که بالاترین افتخارشان در فوتبال این است که تماشاگران استقلالی خوبی بوده‌اند.البته گویا برخی اعضای هیئت هم تماشاگر پرسپولیس به حساب می‌آمدند!‌

این میان اما افتخاری، مدیرعامل باشگاه در دستگاه فوتسال ایران سابقه دارد. پس نمی‌توان گفت همه اعضا در حد تماشاگر فوتبال‌اند.

یادش به خیر زمانی که داریوش مصطفوی رئیس فدراسیون فوتبال بود،‌ افتخاری را آورد و کار اداری به او داد و بعد کارهای اداری فوتسال را به او سپرد. حالا مدیرعامل استقلال با آن سوابقی که در فوتسال داشته می‌آید و مدعی می‌شود خیلی فوتبالی و استقلالی و توانمند است و دیگران (مدیران عامل پیشین باشگاه) بدهکارند و او طلبکار. خب آن‌ها کار کرده‌اند و بدهکار شده‌اند. او باید برود دریافتی خود را بررسی کند و متوجه شود این مبلغ چه سودی برای استقلال داشته است.

در نظرسنجی پیامکی برنامه نود، بیشتر شرکت‌کنندگان دلیل ناکامی استقلال را ضعف کادر فنی می‌دانند اما شما با آن‌ها موافق نیستید. درست است؟

ببینید آن‌ها که به ضعف کادر فنی رای دادند، علاقه‌مندان باشگاه‌اند و برد و باخت را از دید تیم مربیگری استقلال می‌بینند اما سئوال اینجاست کادر فنی را چه کسی سر و سامان می‌دهد؟ من با سابقه‌ مدیریتی ورزشی‌ام تاکید می‌کنم ضعف و قوت کادر فنی، حاصل کار مدیران است. از نظر من مقصر اصلی ناکامی‌های استقلال کادر ستادی (هیئت مدیره) است.

شما در گفت‌وگویی از مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان هم با محور بحران استقلال انتقاد کردید. هنوز هم برباور خود هستید؟

بله چرا نباشم؟ من از وزیر ورزش انتقاد می‌کنم. افراد هیئت مدیره که خودشان سرشان را پایین نینداختند بیایند تو باشگاه! آن‌ها با صلاحدید سلطانی‌فر آمدند. ملکی برای چه به استقلال آمده؟ او قرار بود برای استقلال درآمدزایی کند. آیا کاری که در آن برنامه کرد، درآمدزایی برای استقلال بود؟ در شرح وظایف او اختیار اخراج کاپیتان‌ها ذکر شده؟ خدا بیامرزد محمدعلی فردین را که در فیلم‌هایش یک‌باره وسط چمنزاری می‌پرید و‌ آواز می‌خواند. حالا هم آقای وزیر می‌خواهد فردین‎وار وسط چمن بپرد و آواز خوش سردهد اما شناخت کافی ندارد. مدیران استقلال هم می‌خواهند همین کار را بکنند. معیار انتساب آن‌ها در هیئت مدیره استقلال چه بوده؟ ملکی با چه کارنامه اقتصادی‌ای به هیئت مدیره رفتند؟ او باید درباره اوضاع مالی استقلال گزارش بدهد نه اینکه بیاید در برنامه نود ادب و اخلاق را زایل کند. درست است که استقلال از سه بازی گذشته خود امتیازی نگرفته اما ما تا بامداد دیروز اخلاق را نباخته بودیم. ما در نود بازنده بزرگی بودیم و شرمندگی این شکست برای آقایان می‌ماند.

استقلال روزگاری ساختار مدیریتی مستحکمی داشت. ساختاری که موفقیت‌هایی درخشان برای این تیم به ارمغان آورد. شما آن‌ سال‌ها مدیرعامل آبی‌پوشان بودید. رمز موفقیت تیم مدیریتی استقلالِ آن زمان چه بود؟

سال 1368 و پس از جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان،‌ استقلال در دوران خاص و جدیدی قرار گرفت. آن دوران سازمان مدیریتی استقلال در سه حوزه خلاصه می‌شد. دکتر علی آقامحمدی، دکتر محمدجواد ایروانی و مهندس سیدکاظم میرولد، با تشخیص دکتر حسن غفوری فرد در این حوزه‌ها فعالیت می‌کردند. با دعوت این افراد بود که من به استقلال آمدم. حالا دو نفر از آن‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و برای مصلحت نظام جمهوری اسلامی تصمیم می‌گیرند. آخرین پست دولتی مهندس میرولد هم قائم‌مقامی وزیر کشور بود و حالا پس از بازنشستگی، رئیس هیئت مدیره بانک پاسارگاد است. حاصل مدیریت استقلال با این نام‌ها، قهرمانی آسیا بود. حالا چه کسانی جای ما را در استقلال گرفته‌اند؟ افرادی که آمدند در رسانه ملی آن حرف‌ها را زدند و مردم شنیدند در جلسات هیئت مدیره تیم چه می‌گذرد؟

برخی هواداران استقلال مدعی‌اند، دولت دوازدهم با تیم استقلال مشکل دارد و نمی‌خواهد این تیم موفق شود. ارزیابی شما از این ادعاها چیست؟

راستش را بخواهید من هم یواش یواش دارم به این ظن می‌رسم! تا پیش از برنامه نود من این حرف را قبول نداشتم. به هرحال مدیران استقلال، اگر ادعای وفاداری به وزیر و رفاقت با وی را دارند، لطفی به استقلال و وزیر ورزش بکنند و با استعفای دسته جمعی، دست وزیر را باز بگذارند. استقلال به مجلس خبرگانی نیاز دارد که از پیشکسوتان این تیم تشکیل شده باشد. ساختار استاندارد باشگاه در دنیا این است که هر باشگاه مجمعی دارد و آن مجمع هیئت مدیره را انتخاب می‌کند تا هیئت مدیره، مدیرعامل را برگزیند. ما عضویت در فیفا را پذیرفته‌ایم وباید مطابق قوانین این نهاد عمل کنیم. در قوانین فیفا باشگاه‎‌ها در حوزه دولتی تعریف نشده‌اند. اگر رئیس باشگاه دولتی باشد، آن باشگاه حق شرکت در مسابقات بین‌المللی را ندارد. ما تا حالا به فیفا گفته‌ایم مدیران باشگاه‌های ما دولتی نیستند. ما باید استقلال دست پیشکسوتان این تیم بدهیم. بعضی از آن‌ها تا مقطع دکترا هم تحصیل کرده‌اند و فوتبال هم بلدند. استقلال سابقه 72 ساله دارد و 50 سال پیش در ارزشیابی باشگاه‌ها رقیب رئال مادرید بودیم. این باشگاه بسیار بزرگ است. استقلال در 24 رشته فعالیت می‎کرد و در 18 رشته عنوان نخست را داشت. در ارزشیابی آن سال‌‍‌ها پس از رئال مادرید، استقلال برترین باشگاه جهان بود.

در نهایت به نظر شما آیا استقلال از این بحران عبور می‌کند؟

بله اگر مطابق توصیه نامه کتبی رئیس جمهوری به وزیر،‌ جوانان کاربلد به این باشگاه بیایند، شک نکنید استقلال بحرانش را پشت سر خواهد گذاشت. 

روزنامه آسمان آبی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز