خبرگزاری کار ایران

هفتاد و یکمین زادروز حسین منزوی با حضور خانواده او برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۰۴۸

انجمن اندیشه و قلم با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، در آستانه زادروز حسین منزوی غزلسرای معاصر، نشستی را با عنوان «شوریدگی در غزل» برگزار می کند.

به گزارش ایلنا، در این نشست که از سوی گروه هنر و ادبیات انجمن در روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریورماه،  از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود، غزل و بهروز منزوی، فرزند و برادر حسین منزوی حضور خواهند داشت. همچنین، در این مراسم، محمدعلی بهمنی شاعر و غزلسرا، ابراهیم‌ اسماعیلی‌اراضی شاعر و مهدی عابدی غزلسرا به بیان دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت.

حسین منزوی، شاعر و غزلسرای معاصر در اول مهرماه سال ۱۳۲۵ متولد شد و در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۳ درگذشت. از آثار او می‌توان «با عشق در حوالی فاجعه»، این ترک پارسی‌گوی (بررسی شعر شهریار)، از شوکران و شکر، حنجره زخمی تغزل، از ترمه و تغزل، از کهربا و کافور را نام برد.

خانه اندیشمندان علوم انسانی در خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، نبش ورشو واقع است.

حضور در این نشست برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

در متن پیش‌درآمدی که از سوی انجمن اندیشه و قلم به رسانه‌ها ارسال شده، آمده است:

«غزل را کامل‌ترین و گواراترین شیوه شعر فارسی خوانده‌اند؛ میوه‌ای که با عرق‌ریزان روح بزرگانی همچون سعدی، حافظ، مولانا و... به بار نشسته است. اما این قالبِ تاریخی از ابتدای قرن معاصر به شدت دچار تکرار و رکود شده بود. مضاف بر اینکه در ادامه و در مقابل تولد و تطور جریان شعر نو، سکه‌‌‌ی غزل بیشتر و بیشتر از رونق می‌افتاد اگر شاعرانی مانند منوچهر نیستانی، امیرهوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی، محمدعلی بهمنی و صدالبته حسین منزوی در رونق و حفظ آن نمی درخشیدند.

به تایید کارشناسان و صاحبان نظر، حسین منزوی(۱۳۲۵-۱۳۸۳) با غزل‌هایش که هم در آن‌ها اشراف به شعر گذشته وجود دارد و هم نظر به افق‌های جدید، یکی از اصلی‌ترین نقش‌آفرینان شعر معاصر فارسی بوده است. تکیه بر زبانِ غنی و تسلط بر واژگان از یک‌سو و اندیشگی و دغدغه‌مندی انسانِ این‌زمانی از سوی دیگر؛ به علاوه نوعی شوریدگی وصف‌ناشدنی باعث شد نه تنها نظر شاعران و شعر‌دوستان قدیمی‌تر، بلکه جوان‌ترها نیز به غزل جلب شود؛ تا آنجا که منزوی نیز مانند دیگر نام‌بردگان، ایجاد حرکت‌ها و جریان‌هایی تازه‌تر در غزل را سبب شد.

انجمن اندیشه و قلم به مناسبت سال‌روز تولد حسین‌منزوی (یکم مهرماه) در نظر دارد  با حضور یادگاران حسین منزوی، غزل منزوی و بهروز منزوی روز پنجشنبه ۳۰ شهریورماه در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «۱۰۰ سال ادبیات ایران» به بررسی ویژگی‌های غزل منزوی و جایگاه آن در غزل معاصر بپردازد.

در این نشست تلاش خواهد شد موضوعات زیر مورد بررسی قرار گیرند:

•  مروری بر سوابق و کارنامه شعری حسین منزوی

•  بررسی المان‌های مختلف در شعر منزوی

•  اهمیت غزل‌های منزوی در مسیر غزل معاصر

•  نقش منزوی در رویش جریان‌های مدرن‌تر در غزل»

هفتاد و یکمین زادروز حسین منزوی با حضور خانواده او برگزار می‌شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز