خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه:

ظرفیت تولید شیشه به 3 میلیون تن می‌رسد/ باید حداقل یک میلیون تن شیشه صادر کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۳۵۶

حسین زجاجی گفت: ظرفیت تولید شیشه کشور در سه سال آتی به طور تقریبی به 3 میلیون تن میرسد که باید حداقل یک میلیون تن از تولید را صادر کنیم.

گروه اقتصادی ایلنا با هدف شنیدن مسائل و مشکلات موجود در صنعت صنف شیشه در کشور و تلاش در جهت رسانه‌ای کردن این مسائل  میزگردی در همین راستا برگزار کرد.

حسین زجاجی دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه سخنان خود را اینگونه آغاز کرد : صنعت شیشه صنعتی است خصوصی و تمامی تولید کنندگان در این صنف به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: صنایع شیشه شاخه‌های مختلف دارد که در هر بخش شاهد مشکلات مربوط به آن هستیم.

 شاخه‌های صنایع شیشه به پنج بخش تقسیم می‌شود:

1. شیشه تخت

 2. شیشه رو میزی( بلور)

 3. شیشه های بسته بندی صنایع غذایی و دارویی(جار ،بطری)

 4. صنایع جانبی شیشه تخت (شیشه اتومبیل،  شیشه های  نشکن ولمنیت ساختمان)

5. سایر صنایع شیشه: پوکه آمپول ، دانه های شیشه ای ، الیاف شیشه ، لوله )

 ماهیت صنعت شیشه این است که یک کوره تا 10 سال مستهلک می‌شود این کوره حدود 60 درصد سرمایه صنعت شیشه است که نهایتا تا 10 سال از بین می‌رود.

وی تشریح کرد: تفاهمات تجاری امضا شده بین ایران و ترکیه باعث شده که این کشور با سهولت، کالای خود را با تخفیف  وارد ایران کند ولی در مقابل ایران نمی‌تواند به آن کشور صادرات داشته باشد. در ایران فضای مناسبی برای حضور کالاهای خارجی ایجاد شده تا با ترفندهایی از قبیل جشنوراه جوایز ارزنده و ... سبب فروش کالای ترکیه شده و این کار باعث کم رنگ شدن کالای ایرانی را در پی داشته است.

وی ضمن اشاره به اینکه: ما 60 واحد فعال بزرگ و یکصد واحد کوچک در زمینه تولید شیشه داریم که حدود 3 درصد شیشه جهان را تولید می‌کنیم

  وی با اعلام این که ظرفیت تولید شیشه کشور در  سه سال آتی به طور تقریبی به 3 میلیون تن میرسد که باید  حداقل یک میلیون تن  از تولید را صادر کنیم، افزود: ما یک درصد جمعیت جهان را داریم. هر کالایی که بالای یک  درصد تولید جهانی را داشته باشد مطلوب است. در حالی که ما 3درصد شیشه جهان را تولید می‌کنیم.

در مورد شیشه ها بسته بندی صنایع غذایی نیز  2 بحث اساسی است که باید بررسی شود:

1. ظرفیت تولید این محصول طی 2 سال آینده 2 برابر می‌شود.

 2. فرهنگ مصرف و استفاده عمومی .

بیشتر مواد غذایی اسیدی در ظروف غیرشیشه‌ای عرضه می‌شود که به غیر از مسائل اقتصادی، مسائل زیست محیطی، بهداشتی و سلامتی هم دچار مخاطره می‌شود. شیشه برگشت پذیر است ولی پلاستیک این قابلیت را ندارد.

زجاجی در ادامه گفت: ما به اتفاق دوستان همراه  طی جلسات متعدد با وزیر  و معاونت های ایشان مشکلات خود را بیان کردیم با برخی از مطبوعات نیز در ارتباط بودیم ولی نتیجه‌ای در جهت رفع مشکلات صادرات حاصل نگردید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت شیشه صنعت بزرگی است ولی برای حضور در نمایشگاه مراحل زیادی را طی کردیم. صدور مجوز  نمایشگاه شیشه 4 سال طول کشید. محلی که در نمایشگاه برای اولین نمایشگاه شیشه تخصیص داده شد بسیار نامناسب بود ودر شان صنعت شیشه نبود به  هر یک از دوستان برای حضور در نمایشگاه بیش از 100 میلیون هزینه کردند ولی هیچ یک از سوی مسئولین حمایت نشدیم و سالنی که در اختیار صنعت ما قرار دارد در شأن صنعت شیشه نبود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز