خبرگزاری کار ایران

یک حقوقدان و وکیل دادگستری:

اثبات رابطه کاری امر دشواری نیست/کارگران باید شیوه دفاع از حق‌شان را بیاموزند

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۸۸۵

یک حقوقدان و وکیل دادگستری می‌گوید اثبات رابطه کارگر و کارفرما برای کارگر در مراجع تشخیص و حل اختلاف ادارت کار، دشوار نیست و کارگر می تواند با داشتن پرینت حساب بانکی و دو شاهد، رابطه کاری خود با کارفرما را اثبات کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فعالان کارگری می‌گویند شمار کارگرانی که به علت بیمه نبودن و عدم برخورداری از قراردادکار نمی‌توانند رابطه کارگری و کارفرمایی خود را در هنگام شکایت از کارفرما در ادارت کار اثبات کنند پیوسته در حال افزایش است؛ چراکه کارفرمایان به آسانی می‌توانند با استناد به عدم وجود حمایت‌های قانونی از کارگر در کارگاه خود منکر حضور وی در کارگاه شوند.

در این‌باره اما «مسعود نجم السادات» حقوقدان و وکیل دادگستری نظر دیگری دارد. او معتقد است؛ اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی برای کارگر در مراجع تشخیص و حل اختلاف ادارت کار آنقدرها هم دشوار نیست.

وی به ایلنا، می‌گوید: کارگر می‌تواند با داشتن پرینت حساب بانکی و دو شاهد، رابطه عقدی خود با کارفرما را اثبات کند.

وی با بیان اینکه ممکن است به هر دلیلی کارگر بدون امضای قرار داد کتبی مشغول به کار باشد، ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی کارگر به هنگام طرح و ثبت شکایت به قرارداد کار نیازی ندارد،  همین که کارفرما پولی بابت مزد به حساب وی واریز کرده باشد، دال بر  عقد قرارداد کار است.

نجم السادات، با بیان اینکه در قانون کار برای چنین مواقعی امکان حمایت از کارگر پیش بینی شده است، افزود: نمی‌توان گفت خلاء قانونی وجود دارد، این مشکل از خود کارگران است که نحوه دفاع از حقوقشان را نیاموخته‌اند و با قانون کار آشنایی ندارند که کارفرما از این امر سوء استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل تعریف شدن حقوق کار در زمره حقوق عمومی این است که با تعریف نقش نظارتی برای دولت، روابط کارگر و کارفرما از حطیه حقوق خصوصی خارج و امکان دادرسی منصفانه به اختلافات روابط کار مهیا شود و در همین راستاست که در مراجع تشخیص و حل اختلاف، روند رسیدگی و صدور رای در مورد اختلافات روابط کار  با روند جاری در سایر محاکم قضایی تفاوت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز