خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران مطرح کرد:

تغذیه و آموزش بیماران در جلوگیری از دیابت موثر است/مازندران چاق ترین استان کشور

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۱۴۹

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران تغذیه و آموزش بیماران را از اولویت های جلوگیری از دیابت دانست.

به گزارش ایلنا از ساری ،محسن اعرابی در نشست تخصصی سیاست گذاران سلامت در حوزه دیابت با اشاره به ضرورت توجه به دیابت در مازندران اظهار داشت:مبارزه با بیماریهای غیر واگیر و کنترل دیابت از اهداف مهم در حوزه بهداشت است.

وی افزود: پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر از ضرورت های ویژه در جامعه است که باید به خوبی توجه شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تشریح وضعیت عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر در کشور و مازندران در سال 95 گفت: 70 درصد از افراد بالای 18 سال اضافه وزن دارند که میانگین شاخص کشوری 59 درصد است.

وی افزود:با توجه به شرایط موجود مازندران رتبه اول در چاقی و اضافه وزن دارد.

 اعرابی گفت:مازندران به لحاظ بیماریهای غیر واگیر در کم تحرکی رتبه دوم،کنترل خون بالا رتبه سوم ،کنترل فشار خون رتبه پنجم و قند خون در رتبه هفتم کشور قرار داریم.

وی با اعلام اینکه مازندران در مصرف روزانه سیگاربالای 35 سال رتبه 12 را به خود اختصاص داده است،افزود: در حوزه درمان و کنترل دیابت تحول بسیار خوبی در استان انجام گرفته است.

اعرابی ،شناسایی و مراقبت افراد پیش دیابتی، ثابت نگه داشتن میزان شیوع دیابت و عوامل خطر نسبت به سال پایه ،افزایش درصد انجام آزمایشات ldl  و کلسترول تام،پوشش درمان بیماری دیابتی،بهبود کیفیت تمامی جوانب را از اهداف مندرج دررسند دیابت عنوان کرد.

وی مشاوره تغذیه و آموزش بیماران را از اولویت های جلوگیری از دیابت دانست و گفت: طرح حامی بیمار در خانواده و تشکیل گروههای کوچک در مطب از جمله اهداف دیگر در حوزه بهداشت است.

اعرابی از تشکیل کمپین های هدفمند با توجه به نیازهای بهداشتی غیر واگیر در استان خبر داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران غربالگری دیابت و فشار خون بالا را از اقدامات حوزه بهداشت اعلام کرد و گفت: در این طرح 690 هزار نفر از جمعیت بالای 30 سال در طرح غربالگری انتخاب شدند و 580 هزار نفر غربالگری دیابت بر روی آنها انجام شد که از این میزان 5 هزار و 400 بیمار جدید مبتلا به دیابت شناسایی شدند.

وی به کنترل بیماری در سطح یک ،دو و سه  در طرح تحول سلامت اشاره کرد و ادامه داد: غربالگری بیماری های دیابتی،حمایت خانواده،بالا بردن انگیزه،اصلاح تغدیه و مدیریت دیابت توسط پزشک خانواده را از دستاوردهای این طرح است.

اعرابی کمک به کاهش اضافه وزن و چاقی  و توقف دیابت در استان را از برنامه های مهم طرح تحول سلامت در استان برشمرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز