خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛ /مشروح/

اظهارات نوبخت درباره جلسات شورای امنیت درباره رفع حصر وخروج نیروهای امنیتی از منزل کروبی،موانع حضور زنان در دستگاه‌ها، زمان معرفی وزیر علوم و حضور شهردار تهران در جلسات دولت

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۳۱۴

سخنگوی دولت گفت: حصر یک حکم قضایی نیست بلکه این موضوع در شورایعالی امنیت ملی است و این مشکل در دولت قبلی بوجود آمده است نه در دولت فعلی. اجازه بدهیم این موضوع در آرامش مطرح و حل شود و سخنگوی شورایعالی امنیت ملی در این باره اظهار نظر کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اشاره به اینکه انتظارات و توقعات از برجام متفاوت است، گفت: در سال جاری توانستیم ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری قابل توجهی در میادین نفتی داشته باشیم.

توتال یک قرارداد قابل اعتنا برای جمهوری اسلامی ایران است

وی تاکید کرد: قرارداد توتال یک قرارداد قابل اعتنا برای جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی دولت همچنین گفت: قراردادهایی در حوزه آبرسانی و درمانی انجام گرفت. برای بیمارستان ۷۲۰ تخت‌خوابی تبریز اعتباری ۲۰۳ میلیون یورو، بیمارستان ۱۳۷۴ تختخوابی نمازی شیراز ۴۰۶ میلیون یورو و بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی شهید رجایی تهران ۴۱۵ یورو سرمایه‌گذاری انجام شد.

وی در ادامه توضیح داد: ۳ نوع بیمارستان داریم که عبارتند از دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی که بیمارستان‌های نیمه خصوصی یا همان مشارکتی با سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورو به کار خودشان ادامه می‌دهند.

نوبخت ادامه داد: در بهمن سال گذشته رئیس‌جمهور چند بار به استان خوزستان سفر کردند (این استان عضو آسیب دیده جمهوری اسلامی ایران است) که دستور دادند مشکل آب و ریز گردها حل شود، طبق دستور رئیس‌جمهور مقرر شد ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای آب و فاضلاب و هزار و ۵۰۰ میلیارد برای برق اعتبار اختصاص دهیم.

پرداخت ۱۷ هزار و ۹۳۳ میلیارد تومان اعتبار  به بنگاه‌های اقتصادی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با بیان این که برای تامین این اعتبارات ما به صندوق توسعه ملی نیاز داشتیم، عنوان کرد: در جلسه دیروز ستاد اقتصادی ۲۰۰ میلیون و ۱۴۰ هزار یورو اعتبار با کمک بانک‌های اروپایی اختصاص دادیم. هفته آینده نیز  طرح آب رسانی به آبادان و دشت ایزه خواهیم داشت.

نوبخت در خصوص خرید گندم از گندم‌کاران گفت: ۸ هزار و ۸۳۴ تن گندم به ارزش یازده هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان خریداری شد که تاکنون ۷ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان پرداخت شده است که ۳ هزار و ۹۶۵ میلیارد تومان مانده است.

وی درباره اختصاص اعتبار به بنگاه‌های اقتصادی اظهار داشت: ما تاکنون به ۲۵ هزار و ۵۱۸ بنگاه اقتصادی ۱۷ هزار و ۹۳۳ میلیارد تومان اعتبار پرداخت کرده‌ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: در سه ماه امسال ۹۲۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند که ما برای ۷۵۰ هزار نفر شغل ایجاد شده است و تعداد ۲۱۳ هزار نفر بی‌شغل ماندند.

تاکنون ۵۰ هزار ۶۱۷ تاکسی جایگزین شده است

نوبخت درباره جایگزینی تاکسی‌های فرسوده عنوان کرد: تاکنون ۵۰ هزار ۶۱۷ تاکسی جایگزین شده است.

وی درباره طرح جایگزینی اعدام برای قاچاق‌چیان گفت: شورای محترم نگهبان به این طرح نگاه دقیقی دارد و عقل جمعی قطعا بهترین تصمیم را می‌گیرد.

سخنگوی دولت درباره لیست اموال وزرا عنوان کرد: بعد از رای اعتماد فرم‌های در اختیار وزرا قرار می‌گیرد تا ریز اموال خود، فرزندان و همسر خود را اعلام کنند و قوه قضائیه هم برای بررسی این کار انگیزه لازم را دارد.

تعمهیدات سفر رئیس‌جمهور به نیویورک انجام شده است

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر رئیس‌جمهور به نیورک گفت: کاملا مشخص نیست اما تعمهیدات سفر انجام شده است اجازه دهید به وقتش صحبت کنیم.

روحانی جلوتر از ما پیگیر برخی مسائل است

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اولین سخنرانی تلویزیونی رئیس‌جمهور بعد از انتخابات و انتقادهای به آن گفت: رئیس‌جمهور پیگیر مطالبات مردم است و به نظرم رئیس‌جمهور مطالب خوبی را بیان کردند ایشان در برخی از موارد حتی جلوتر و پیگیرتر از ما هستند.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی گفت: نسبت به دوره قبل جهش بیشتری داشته‌ایم، بانک‌های بزرگ هم قراردادهای خودشان را دارند و به دنبال توانمندی کار هستند. اما به یاد داشته باشید امروز دیگر از تحریم‌های آمریکا خبری نیست.

امروز بیش از یک میلیون بشکه نفت می‌فروشیم

نوبخت در ادامه افزود: ما باید حقوق کارمندان دولت را از دو محل پرداخت کنیم؛ نفت و یا سرمایه‌گذاری که امروز ما بیشتر از یک میلیون بشکه می‌فروشیم. زمان تحریم یادتان هست که کمتر از یک میلیون بشکه می‌فروختیم و کشتی‌های ما هم بیمه نبودند اما امروز اروپا رو به روی آمریکا قرار می‌گیرد و ما کارمان را انجام می‌دهیم و اتفاقی هم نیفتاده است. گرچه همین رفتارها خوراک می‌شود برای برخی از جریان‌های داخلی که بگوییم اتفاقی نیفتاده است.

تیراندازی هنگ مرزی بانه به ۲ کوله‌بر را پیگیری می‌کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره حادثه تیراندازی هنگ مرزی بانه که منجر به کشته شدن دو کوله‌بر شد، گفت: اطلاعات دقیقی درباره این موضوع ندارم اما قطعا پیگیری‌های لازم را در دولت انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وزارت کشور قرار بود کوله‌بران را سامان‌دهی و سازمان‌دهی کند این طرح در چه مرحله‌ای است و پاسخ شما به نقدهای که به وزارت کشور در این خصوص وارد می‌شود چیست، عنوان کرد:  وزارت کشور طرح سامان‌دهی و سازمان‌دهی کوله بران را در هیات دولت ارائه داد که تا حدودی ما را قانع کرد تا کسانی که از این طریق ارتزاق می‌کنند به کارشان ادامه دهند.

باید بررسی شود که چرا یک دهیار کوله‌بری می‌کند

سخنگوی دولت تاکید کرد: حساب این افراد جدا از کسانی است که از این مطلب سود می‌برند ، اما این که چرا یک دهیار کولبری می‌کند باید تحقیق کنیم که چنین اتفاقی چرا افتاده است.

حصر یک حکم قضایی نیست/اجازه دهیم سخنگوی شورایعالی امنیت ملی در این باره اظهار نظر کند

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره ادبیات دستگاه قضا درباره مشکل حصر  درحالی که دولت در آرامش به دنبال حل این موضوع است، گفت: این موضوع یک حکم قضایی نیست بلکه این موضوع در شورایعالی امنیت ملی است و این مشکل در دولت قبلی بوجود آمده است نه در دولت فعلی. اجازه بدهیم این موضوع در آرامش مطرح و حل شود و سخنگوی شورایعالی امنیت ملی در این باره اظهار نظر کند.

رئیس‌جمهور قاطعانه از دبیر شورایعالی امنیت ملی تقاضا کرد که درباره مسئله حصر اطلاع‌رسانی کند

وی تاکید کرد: برادر محترم ما آقای اژه‌ای می‌دانند با پرونده‌ها چگونه برخورد کنند. هم امنیت برای ما مهم است و هم جایگاه رهبری در نظام ارجحیت دارد ، منافع ملی ما به هم گره خورده است. مواضع رئیس‌جمهور در مسائله حصر صریح و شفاف است و قاطعانه در شورای امنیت ملی از دبیر شورا تقاضا کرد که در این مسئله اطلاع‌رسانی کند.

طبق قانون کالاها باید برچسب قیمت داشته باشند

سخنگوی دولت درباره جذب و  تکریم معلمان و اساتید گفت: باید این کار انجام دهیم البته اقداماتی در دولت یازدهم انجام شد اما کافی نیست .

وی ادامه داد: این که حقوق معلمان را اضافه کنیم بحث دیگری است و نیازمند بودجه است.

نوبخت افزود: بسیاری از جوانان ما در جای جای این کشور کار می‌کنند که چندماه است حقوق نگرفته‌اند، متوسط حقوق فرهنگیان افزایش پیدا کرده است و ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پاداش پرداخت شده و در حال حاضر منابع نداریم که افزایش پیدا کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اصلاحات بودجه‌ای باید صورت بگیرد و رسانه‌ها باید به ما کمک کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص حذف برچسب قیمت از کالاهای مصرفی عنوان کرد: طبق قانون باید برچسب قیمت داشته باشیم و وزیر صعنت و معدن پاسخ دهد.

نجفی از فردا به جلسات دولت دعوت می‌شود

سخنگوی دولت گفت: آقای نجفی از فردا به جلسات دولت دعوت می‌شوند.

وی در خصوص سفر هیات پارلمانی انگستان به ایران گفت: اطلاع کافی در این زمینه ندارم و از دوستان محترم در وزارت امور خارجه بپرسید.

مهرماه وزیر علوم معرفی می‌شود

نوبخت درباره معرفی وزیر علوم عنوان کرد: مهرماه وزیر علوم معرفی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این زمان دیر نیست، گفت: مجلس تا دوم مهر ماه تعطیل است چگونه وزیر معرفی کنیم؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره ۱۱ هزار میلیارد تومان کسری یارانه‌ها طبق ادعای نماینده‌ای گفت: می‌دانید که محل تامین یارانه‌ها از کجاست، طبق آیین‌نامه تبصره ۱۴ باید پول از محل درآمدها به محل سازمان هدفمندی یارانه‌ها ریخته شود که چنین نمی‌شود چون سر راه سازمان مالیاتی و در مسیر خزانه برمی‌دارد، ما به عنوان ناظر از این مباحث دلخور نیستیم.

وی افزود: ۶ هزار میلیارد تومان شرکت‌های پالایش و پخش باید پرداخت کنند که ما از محل اعتبارات این را داده‌ایم و باید مابقی پرداخت شود.

نوبخت در ادامه با اشاره به این غوغای سال گذشته بیشتر نسبت به وزارت نفت بود، اظهار داشت: ما یک قرارداد به روز آوردیم که تهمت‌هایی هم به ما زدند اما مشاهده کردید که با توتال قرارداد بستیم و این راه ادامه خواهد داشت.

فضای مثبت‌تری با حضور شهردار جدید تهران فراهم می‌شود

سخنگوی دولت درباره پرداخت‌ها به شهرداری گفت: یک فضای مثبت‌تری با حضور شهردار جدید تهران فراهم می‌شود و با فضای خوبی که فراهم می‌شود، تعاملات بیشتر می شود.

وی درباره حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون سخنان فرزندان یکی از نمایندگان مجلس گفت: اگر فرزند مسئولی شایسته باشد حق حیات ندارد؟ نباید مسئول شود؟ این بلافاصله ارتباط داده شود بی‌انصافی است. ان‌شاالله همه بر اساس شایستگی‌ها عمل کنند. این افراد که از جامعه ما جدا نیستند و در همین مملکت تحصیل کرده‌اند.

موافق بالا رفتن غیرمتعارف نرخ ارز نیستیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اقدامات دولت درباره حادثه‌دیدگان پلاسکو عنوان کرد: در هیات دولت مصوباتی داشتیم و مقرر شد وزارت تعاون در این خصوص اقداماتی انجام دهد ، در این باره از ایشان پیگیری می‌کنم .

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره افزایش نرخ ارز گفت: افزایش نرخ ارز به صورت جهانی وجود دارد سیاست دولت، مدیریت نرخ شناور ارز است و با بالا رفتن غیر متعارف این نرخ موافق نیستم.

روزی می‌رسد که بگویم حضور زنان در دستگاه‌ها چه موانع جدی دارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص حضور زنان در دولت گفت: قصد دعوا نداریم اما اگر روزی برسد می‌گویم حضور زنان در دستگاه‌ها چه موانع جدی دارد.

وی افزود: حال می‌فهمم رئیس‌جمهور چه کشیده است، جلوی آدم را می‌گیرند و طومار می‌نویسند که خانمی در دستگاه مدیریت نکند، منصفانه بگوییم واقعیت‌هایی است که مانع ایجاد می‌کند اما مایل هستیم که زنان تحصیل کرده و شایسته در مقاطع مختلف دولتی باشند.

اژه‌ای حرف خود را درباره خروج نیروهای امنیتی از منزل کروبی تصحیح کرد

نوبخت درباره موضوع تمدید حصر در جلسه شورایعالی امنیت ملی گفت: موضوعی هفته گذشته در نشست خبری مطرح شده بود که آیا آن سخن وزیر محترم اطلاعات که بیان کردند که ما مأموران امنیتی و اطلاعاتی را از منزل بیرون بردیم درست یا خیر که من گفتم اینطور هست و ایشان گزارش دادند و عده‌ای دیگر گفتند خیر صحت ندارد. سخنگوی محترم قوه قضاییه اعلام کردند که این دروغ محض است. چند روز بعد از این موضوع خانواده جناب آقای کروبی اعلام کردند که آن حرف درست است و ماموران امنیتی از خانه خارج شدند و آقای اژه‌ای هم تصحیح کردند و آن را تکمیل کردند و اعلام هم شد.

سخنگوی شورایعالی نیستم

وی افزود: رییس‌جمهوری در جلسات شورایعالی امنیت ملی مواضع صریح، شفاف و دقیقی‌داشتند اما اجازه دهید دبیر شورایعالی امنیت ملی در این باره اظهارنظر کند چون من سخنگوی شورایعالی نیستم و نمی‌دانم تا چه حد می‌توانم موضوعات جلسه را بیان کنم.

دبیر  شورای عالی امنیت ملی محدودیت‌هایی برای انعکاس اخبار دارد

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اظهارات آقای اژه‌ای اینگونه القا می‌کند که هم در سال ۸۹ و در حال حاضر نظر رئیس‌جمهور مبنی بر ادامه حصر است و جریان‌های رسانه‌ای منتقد دولت اینگونه به هواداران آقای روحانی القا می‌کنند که اظهارات آقای روحانی برای گرفتن رای بوده است و بعد از رای، کاری به رفع حصر و مطالبات ندارد و با توجه به اینکه ایشان رئیس شورای امنیت ملی هستند نظرشان در این‌باره چیست، گفت: تصمیمات شورای امنیت ملی که توسط دبیر محترم بیان و اطلاع‌رسانی می‌شود، قطعا با اطلاع‌رسانی که ما از هیات وزیران انجام می‌دهیم، متفاوت است.

وی تاکید کرد: محدودیت‌هایی در انعکاس تصمیمات شورا وجود دارد. البته همه چیز هم محدود نیست و شورا هم می‌تواند برخی مسائل را بیان کند. بنابراین باید قبول کنیم این اطلاع رسانی توسط دبیر شورای امنیت ملی انجام شود.

همه از نظر قاطع رئیس‌جمهور درباره حصر مطلع هستند

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: قبول کنیم که دبیر محدودیت‌هایی برای انعکاس مسائل دارد و ما در این خصوص هم انتظار داریم و من به شخصه درخواست می‌کنم از دبیر محترم به جای اینکه سخنگوی قوا که عضو شورای عالی امنیت ملی نیز هستند، مطالب را بیان کنند خود دبیر محترم آنچه را که تشخیص می‌دهند اظهارنظر کنند.

وی ادامه داد: همانطور که بیان شد دو شورا وجود دارد یک زمان هیات وزیران است و یک زمان شورایی است که روسای محترم قوا در آن حضور دارند که نیروهای مسلح نیز در این شورا که فرماندهی آنها با رهبری است حضور دارند. بنابراین این نوع جلسات که رئیس‌جمهور محترم ریاست آن را برعهده دارد با ریاست هیات وزیران متفاوت است.

اگر قرار است اقدامی صورت بگیرد، نیاز به یک اجماع‌سازی دارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در این جلسه  یک جمع باید اظهارنظر کنند، گفت: همه از نظر قاطع رئیس‌جمهور مطلع هستند، من به عنوان یک عضو این شورا افتخار کردم که ایشان اینطور با صلابت با رعایت همه جوانب برای نفع نظام دستوراتی را در این خصوص داشتند و اگر قرار است اقدامی صورت بگیرد، نیاز به یک اجماع‌سازی است.

وی خاطرنشان کرد: باید نظرات مختلف را شنید و باید در این خصوص نیز ما به دبیر محترم شورا موضوع را واسپاری کنیم و انتظار داشته باشیم مشکلاتی که در کشور پیش می‌آید با سرانگشت تدبیر حل شود به طوری که بیش از پیش امنیت ما حفظ شود و همه منافع ملی ما تامین شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز