خبرگزاری کار ایران

هفتمین نمایشگاه محصولات ایرانی در عشق آباد ترکمنستان

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۱۲

هفتمین نمایشگاه اختصاصی، بازرگانی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد ترکمنستان با حضور 80 شرکت ایرانی در قالب 67 غرقه آغاز به کار کرد.

ایلنا-بجنورد: سرپرست تجارت خارجی، سازمان صنعت، معدن وتجارت استان خراسان شمالی از تشكیل هفتمین نمایشگاه اختصاصی، بازرگانی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد ترکمنستان با حضور 80 شرکت ایرانی در قالب 67 غرقه با حضور سه معاون رئیس جمهور ترکمنستان، اعضای کابینه ترکمنستان، سفرای خارجی ترکمنستان، سعیدی امور بین المللی و سفیر جمهوری اسلامی ایران، مدیران و کارشناسان سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت های ایرانی واستاندار خراسان شمالی خبرداد.

"مهرداد داوود زاده "درگفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان این که هفتمین نمایشگاه کالاهای ایرانی در ترکمنستان به مدت 3 روز از 9 الی 11 اسفندماه امسال برگزار شد،اظهارداشت: این نمایشگاه فرصتی مناسب برای معرفی کالاهای با کیفیت ایرانی و برندسازی برای محصولات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

وی از شرکت 80شرکت تولیدی، صنعتی و صادراتی از 14 استان کشور در هفتمین نمایشگاه بین المللی ایران در ترکمنستان خبر دادو اظهار داشت: باتوجه به فضای هزارو 300 مترمربعی نمایشگاه، استان خراسان شمالی 60 درصد فضای نمایشگاه را پوشش داده بود و این در حالی بود که خراسان شمالی 5/16 درصد فضای نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود.

وی با بیان این که خراسان شمالی، مسئول برگزاری این نمایشگاه به نمایندگی کشورمان در این کشور است.افزود:

درنمایشگاه ترکمنستان 350 مذاکره تجاری و 20 تا 25 میلیون دلار قرارداد تجاری امضا شد.

"داوودزاده " در رابطه با اقتصاد کشور ترکمنستان گفت: باتوجه به این که ترکمنستان، کشوری در حال توسعه ودروازه ورودی به آسیای میانه است با جمعیت بیش از 350 میلیون نفری دارای آینده ای رو به رشد در اقتصاد می باشد.

وی افزود: برهمین اساس استان های کشور ایران در حال رایزنی و تلاش بیشتر جهت ارتباط و تعاملات بهتر در عرصه اقتصاد و توسعه بازار مشترک این کشور هستند.

سرپرست تجارت خارجی، سازمان صنعت، معدن وتجارت استان خراسان شمالی،همجوار بودن خراسان شمالی با کشور ترکمنستان را بین 300 کیلومتر مرز مشترک یکی از مزیت های بسیار خوب استان خراسان شمالی دانست و افزود:علارغم این که خراسان شمالی از لحاظ بازارچه مشترک، معبر ورودی و از امکانات و زیرساختارهای لازم برخوردار نیست از سال گذشته جهت ورود به عرضه اقتصاد وتجارت کشور ترکمنستان اعلام آمادگی کرده بود.

"داوودزاده "اضافه کرد: درهمین راستا خراسان شمالی با ارائه طرح توجیهی و با موافقت طرح، مجوز آن از آبان سال جاری گرفته شد و آغاز کار طی فراخوان کشوری اعلام شد.

وی این نمایشگاه را فرصتی طلایی برای تجار و بازرگانان خراسان شمالی دانست و متذکر شد: سهم شرکت های این استان در این نمایشگاه 126 مترمربع فضا برای عرضه محصولات و خدمات است.

وی یادآور شد: درحال حاضر جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفدهمین قدرت اقتصادی دنیا به پیشرفتهای عظیمی در زمینه های اقتصادی بازرگانی صنعتی دست یافته و با حجم تجارت خارجی بیش از 110 میلیارد دلار در سال به یکی از قطب های تجاری منطقه تبدیل شده است.

سرپرست تجارت خارجی، سازمان صنعت، معدن وتجارت استان ادامه داد: همچنین موفقیت آمیز بودن نمایشگاه هایی که دو کشور در سال های اخیر در قلمرو یکدیگر برگزار کرده اند زمینه مناسبی برای معرفی کالاهای تولیدی دو کشور فراهم کرده و در همین راستا برنامه ریزی های لازم به منظور حضور هیات تجاری استان در هفتمین نمایشگاه اختصاصی در شهر عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان انجام گرفته است.

وی یادآور شد: در این نمایشگاه انواع اتومبیل، فرش ماشینی، پوشاک، مواد غذایی، فرآورده های شیمیایی، انواع محصولات فولادی، سیم و کابل، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی،تجهیزات نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی، فرآورده های دیگر که نمونه کوچکی از هزاران نوع کالاهای صادراتی ایران است در معرض بازدید گذاشته شده است.

وی بزرگترین بخش این نمایشگاه رامربوط به مصالح ساختمانی و طراحی داخلی، پلاستیک و مواد پلیمری، لوله و همچنین تجهیزات ساخت بزرگراه، تاسیسات شیمیایی و تجهیزات صنایع غذایی است.

داوود زاده " با بیان اینکه خوشبختانه روابط تجاری دو کشور در سال های اخیر به نحو مطلوبی گسترش یافته، بیان داشت: حجم کلی تجارت ایران و ترکمنستان با احتساب گاز به مبلغ پنج میلیارد دلار بالغ می شود که در سال گذشته ارزش تجارت دو کشور حدود 600 میلیون دلار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در 9 ماهه امسال بالغ بر 587 میلیون دلار کالای غیر نفتی بین دو کشور مبادله شده و پیش بینی می شود که همین رقم در پایان سال جاری به حدود 800 میلیون دلار برسد.

پایان پیام/ برزگر 13/12/91

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز