خبرگزاری کار ایران

معاون امور آب و خاک وزارت کشاورزی:

نباید گیاهان و میوه‌هایی که آب زیادی مصرف می‌کنند را صادر کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۸۳۸

نشست خبری علیمراد اکبری، معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با موضوع تشریح اهم فعالیت‌ها و اقدامات وزارت جهاد با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران در سالن جلسات معاونت امور آب و خاک در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این نشست علیمراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت:‌ در حال حاضر 1905 پروژه آب و خاک در کل کشور افتتاح شده و بالغ بر 725 میلیارد تومان توسط بخش دولتی و قسمتی از آن توسط بخش خصوصی اختصاص داده شده که بیش از 43 هزار شغل ایجاد کرده است. 85 درصد منابع پروژه از محل اعتبارات دولتی و 15 درصد از بخش خصوصی تامین شده است.

وی افزود: روز جهانی خاک 14 آذر است اما به دلایلی ما امسال در روز 19 آذر مراسم روز جهانی خاک را با شکوه بسیار  برگزار خواهیم کرد و صدای خاک را در کشور رساتر بیان می‌کنیم. ما رد پایی از خاک را در برنامه ششم توسعه آورده‌ایم و سالانه 500 هزار هکتار بهبود وضعیت خاک زراعی در کشور خواهیم داشت.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با بهره وری از آب و خاک خاطرنشان کرد: ما به فائو پیشنهاداتی برای بهره‌وری آب و خاک داده‌ایم که یکی از آنها ایجاد پروژه‌های یک دست کشاورزی در زمینه آب، خاک و انرژی است. ما پیشنهاد کردیم پروژه‌های بزرگ کشور مثل خوزستان و ایلام را به عنوان پایلوت در خاورمیانه و خاور نزدیک برای نمایش افزایش بهره‌وری در نظر بگیرند.

وی افزود: اخیرا دو قرارداد 10 میلیون دلاری و 500 هزار دلاری را با آنها امضا کردیم که این سرمایه‌گذاری توسط خودشان انجام می‌شود کل اعتبارات ما 9 هزار و 400 میلیارد تومان است که 3280 میلیارد تومان برای توسعه روش‌های نوین آبیاری اختصاص داده شده است. از این میزان در سال جاری 53 هزار هکتار اجرایی شده و سیستم‌های نوین به افراد تحویل داده شده است و 140 هزار هکتار در حال اجرا است.

اکبری در ادامه تصریح کرد: 300 میلیون دلار از 3280 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و مابقی آن از بودجه دولتی اختصاص می‌یابد. کل سطوح تجهیزات آبیاری تحت فشار یک میلیون و 635 هزار هکتار تاکنون برآورد شده است و رویکرد ما به سمت آبیاری میکرو است.

معاون امور آب و خاک  وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به فاز اول پروژه خوزستان و ایلام تصریح کرد: فاز اول پروژه خوزستان و ایلام 312 هزار هکتار بوده و تاکنون 258 هزار هکتار ان تمام شده و مابقی آن در حال اجرا است که تا پایان سال به اتمام می‌رسد. ما 173 هزار هکتار زه‌کشی زیرزمینی و بیش از 178 هزار هکتار تسطیح لیزری انجام دادیم. تمام تجهیزاتی که در پروژه خوزستان و ایلام به کار گرفته شده داخلی و بومی بوده است.

وی در رابطه با فاز دوم تشریح کرد: برای فاز دوم با وزارت نیرو وارد بحث شده‌ایم از 238 هزار هکتار موجود در فاز دوم 222 هزار هکتار در خوزستان و 9 هزار هکتار در ایلام است فرق فاز اول و دوم در این پروژه این است که در فاز اول قالب شبکه‌های اصلی ساخته شده بود ولی در فاز دوم ساخته نشده است.

اکبری در رابطه با شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و سامانه‌های گرمسیری اظهار داشت: 227 هزار هکتار کل اراضی غرب و سامانه‌های گرمسیری را تشکیل می‌دهد که نسبت به سال قبل به دلیل تخصیص آب پیشرفت خوبی داشته‌ایم. 117 پروژه در دست اجرا داریم 481 قرارداد منعقد شده که 4881 میلیارد تومان حجم این قراردادها است و درصد پیشرفت پروژه‌ها در این بخش  38.45 درصد است.

وی افزود: کانال انتقال آب از کارون برای ریزگردها اجرایی شده که 4.8 میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکبرداری و 4.67 میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکریزی است که 20 متر مکعب آب در ثانیه منتقل می‌شود که به این بخش 130 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است. در این بخش 8 هزار هکتار نهال توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع کاشته شده و از آبان 30 هزار هکتار دیگر انجام خواهد شد. در خوزستان 320 هزار هکتار کانون ریزگرد داریم که 42 هزار هکتار آن بحرانی است و ما بر روی این 42 هزار هکتار منطقه بحرانی در حال کار و فعالیت هستیم.

معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادا مه گفت: منشا ریزگردها که اهواز را درگیر کرده بیشتر در همان 42 هزار هکتار است که تا پایان پروژه امیدواریم این مشکل مرتفع شود. بخشی از ریزگردها به گازهای گلخانه‌ای مربوط است هنگامی که غلظت co2  زیاد باشد از سرعت ریزگرد کاسته می شود و میزان آن در هوا افزایش می‌یابد اما در ایران به جز co2 احداث غیرتخصصی سدها نیز این مشکل را افزون کرده است.

اکبری در رابطه با پروژه تخصیص آب به سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ما در سیستان 200 هزار هکتار زمین داریم اما تنها 400 متر مکعب به آن آب تخصیص داده شده است و ما 46 هزار هکتار را با این حجم آب آبرسانی کرده‌ایم. با وجود اینکه آب برای 200 هزار هکتار پمپاژ می‌شود اما تنها می‌ـواند 46 هزار هکتار را آبیاری کند و پنج شهرستان در این پروژه درگیر هستند. ما آب را در تمام اراضی این پنج شهرستان تقسیم کردیم تا آبرسانی در حد اقل به خوبی ایفا شود.

وی افزود: اعتبار اصلی اختصاص داده شده به این طرح 500 میلیون دلار است که 400 میلیون دلار آن در بخش کشاورزی و  100 میلیون دلار آن در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است. معادل ریالی این میزان 270 میلیارد تومان است که 1300 میلیارد تومان در اختیار ما گذاشته شده است پیشرفت فیزیکی پروژه سیستان و بلوچستان 47 درصد است و 10 هزار هکتار آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: با وجود اینکه باید برق از طریق وزارت نیرو به این مناطق انتقال داده شود اما این وزارتخانه از ما خواسته تا این عملیات را انجام دهیم که در حال انجام آن هستیم. این پروژه زابل را متحول خواهد کرد و بر روی اقتصاد منطقه تاثیر می‌گذارد از 46 هزار هکتار 70 هزار بهره‌بردار سود خواهند برد.

اکبری در رابطه با میزان آب مصرفی در کشاورزی که وزارت نیرو آن را 92 درصد اعلام کرده است، تشریح کرد: در این میان یک مناقشه وجود دارد و هر کس برای خود یک عددی را اعلام می‌کند بر اساس آمار وزارت نیرو پتانسیل آب کشور 104 میلیارد مترمکعب است از این میزان 10 میلیارد مترمکعب در شمال کشور وارد دریای خزر می‌شود اب سفیدرود از زنجان و کردستان و همدان می‌آید که کمتر از 250 میلی متر بارندگی دارند اما این آب در شالیزارهای برنج استفاده می‌شود که بالای 300 میلی متر بارندگی در سال را به خود اختصاص داده‌اند ما با شورای آب جلسه گذاشتیم تا از این 10 میلیارد مترمکعب آب یک میلیارد آن را ذخیره کنیم که به دلیل دلیل مردم شمال هم به شدت به این آب نیاز دارند در خوزستان 4 میلیارد متر مکعب آب وارد اروند رود می‌شود و طبق اعلام وزارت نیرو در حوزه هرمزگان و بوشهر 2 میلیارد مترمکعب آب به صنعت اختصاص دارد و شش میلیارد برای شرب مصرف می‌شود. در کنار تمام این مسائل پنج میلیارد مترمکعب آب در پشت سدها شبکه‌های روباز و سیستم های انتقال آب تبخیر و هدر می‌رود. ما 140 سد را مدل سازی و بررسی کردیم و به این پنج میلیارد مترمکعب آب هدر رفته رسیدیم. مقداری اب هم درخارج از سدها رها می‌شود که برای تولید برق استفاده می‌شود اما باز هم این میزان توسط وزارت نیرو به حساب بخش کشاورزی گذاشته می‌شود. 10 میلیارد مترمکعب هم به مسائل زیست محیطی اختصاص دارد که با یک جمع‌بندی می‌توانیم به 65 درصد باقیمانده برسیم که مختص بخش کشاورزی است. من آمار 92 درصدی را قبول ندارم اگر نیشکر به 32 هزار متر مکعب آب نیاز دارد نه کشاورز مقصر است و نه وزارت کشاورزی . اگر بازارهای آب ما در کشور سروسامان بگیرد البته مشروط بر اینکه تغییر کاربری در بخش کشاورزی انجام نشود کشاورزان و بخش کشاورزی بیشترین سود را خواهند کرد.

وی افزود: ما با انتقال آب حوزه‌ای در بخش کشاورزی مخالفیم به این دلیل که آسیب‌های زیست محیطی عمیقی خواهد داشت در برنامه ششم توسعه تمام اسناد ما حول محور بهره‌وری می‌چرخد کشور تاب آوری توسعه افقی یا افزایش سطح زیر کشت آبی را ندارد ما باید توسعه عمودی و بهره‌وری را پیش ببریم. ما پس از مصرف، آب جدیدی نداریم باید تولید را با رعایت مسائل زیست محیطی بالا ببریم. نسل ما در برابر خاک و آب کشور مسئول است. تنها راه نجات کشور بهره‌وری آب است که شامل بذر ، کود، سم، بیماری‌ها، کشاورزی محافظتی، نشاکاری، سرمایه‌گذاری و آزمون  خاک می‌شود آب نقش حاکمیتی در تولید دارد.

معاونت امور آب و خاک وزارت کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های وزارتخانه در بحث آب این است که گیاهان پرمصرف آب را یا در محیط گلخانه ببریم یا با سیستم میکرو آبیاری کنیم. نباید گیاهان و میوه‌های پرمصرف در آب را به بخش صادرات وارد کنیم. در بخش الگوی کشت باید به نحوی عمل شود که ما در گیاهان پرمصرف آب مازاد نداشته باشیم. ما با واردات محصولات پرمصرف در آب 30 میلیارد متر مکعب آب مجازی به کشور وارد کرده‌ایم بحث آب در کشور امنیتی شده است و امکان نزاع‌های محلی و استانی را در پی خواهد داشت باید همه دست به دست هم بدهیم و جلوی حوادث و حواشی مربوط به آب را بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز