خبرگزاری کار ایران

حضورِ معماران، مجسمه‌سازان و طراحان ایرانی در نیاوران

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۸۲۴

نمایشگاه ابژه، نمایشگاهی از علیرضا تغابنی، هومن بالازاده، بهروز دارش، فرشید شیوا، رضا نجفیان، محمدرضا نیکبخت و ... است.

به گزارش ایلنا، ابژه نمایشگاهی را تحت عنوان «چراغ روشن، چراغ خاموش» (Light on, Light off) برگزار می‌کند.

ابژه فرصتی مهیا می‌کند تا افراد به کشف ارتباط بین فضا، اشیاء و محیط برسند و محفلی را برای بحث پیرامون موضوعات ارائه شده فراهم می‌آورد این در حالی است که علاوه بر ارزش‌های زیبایی شناسانه، کارکرد اشیاء، بحث و اشتراک نظرها و ایده‌ها در خصوص آن نیز حائز اهمیت است. ابژه در حد فاصل بین هنر، صنعت و مخاطب جای می‌گیرد و در این میان آنچه مهم است ارتباط بین تئوری، نظریه و اندیشه طراح است. هدف ما همراهی با طراحان، هنرمندان و معماران به منظور آفرینش آثار در ادیشن‌های محدود است.

«تاریخ معماری، تاریخ کشمکش بشر برای بهره‌گیری از نور و روشنایی است».  (لوکوربوزیه)

نور ادراک بین شی، فضا و ماده را شکل می‌دهد. با حواس انسانی ارتباطی متقابل برقرار‌ می‌کند. نور نیرویی شگرف و رمز آلود است که همواره زمینه حیرت فلاسفه و هنرمندان را رقم زده است. در آغاز مدرنیسم نقش عمده‌ای در شکل گیری جنبش امپرسیونیست ایفا می‌کند و همواره ذاتش نمایانگر نوعی حضور آمیخته از بی‌حضوری است. در دهه 1960 و 1970 ارتباط بین شی هنری و فضا افزایش می‌یابد. نور در آثار دن فلاوین نقشی مهم ایفا می‌کند. استفاده از نورهای مصنوعی فضای تازه‌ای را رقمی می‌زند که در آن خطوط، رنگ‌ها و تابش روابط موجود در فضای معماری را باز تعریف می‌کند.

شیوه ادراک حسی انسان ارتباط مستقیمی با خصوصیات نوری آن فضا دارد. تجربه‌های انسانی از زندگی همگی نشات گرفته از نوری است که به محیط زندگی هویت می‌بخشد. معماری به عنوان هنری برای خلق فضایی جدید مستثنی از این امر نبوده به گونه‌ای که نور فضا معماری، شی و هم ناظر را دربرمی‌گیرد و سبب تجربه‌ای جدید از فضایی آشنا می‌شود. نور و متریال به گونه‌ای جدا ناشدنی به یکدیگر وابسته‌اند و زمینه را برای درک متقابل هر یک فراهم می‌آورند. در این میان دیزاین شاید یکی از راه‌های ارتباط میان این دو را فراهم می‌آورد. در الگوهای معاصر آنچه به یک محصول ارزشی خاص و مضائف می‌بخشد توجه به فرهنگ‌های محلی در ساختارهای جهانی است که شکلی از بازخوانی خورده فرهنگ‌ها را به دنبال دارد.

هدف ابژه معرفی محصولات برخاسته از فرهنگ‌های بومی در بازارهای جهانی است و در این میان «مس» متریالی است که همواره در ادوار گوناگون به شیوه‌هایی متفاوت به کار گرفته شده و تاریخ گذشته ایران را به عصر جدید متصل می‌کند. مس قابلیت انتقال پیام‌های پیچیده را داراست و انعطاف پذیری این ماده به هنرمندان اجازه داده است تا با بهره‌گیری از پتانسیل‌های آن آثاری شگرف را پدید آورند. جیمز استرلینگ، استیون هال، آلدو روسی، هرزوگ و د‌مورن و رنزو پیانو از آن در سطوح خارجی آثار خود و طراحان نامداری مانند ران آراد، روث آساوا، تام دیکسون و اوسکار زیتا  آن را در داخل بناها به کار گرفته‌اند. هدف ابژه ساخت شی‌ای کاربردی و هنری از مس است که جدا از تولید نور و ساختاری جذاب، فضا را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

اسامی طراحان، معماران و هنرمندان شرکت‌کننده (به ترتیب حروف الفبا)

هومن بالازاده و سارا حسینیان امینی (هوبا دیزاین)، علیرضا تغابنی وسپیده صراف زاده (دفتر معماری دیگر)، صادق تیر افکن، سیاوش جرایدی بهمن چگنی، شروین حسینی (دفتر معماری براکت)، محمد خاوریان، بهروز دارش، علی ذوالفقاری، آناهیتا رضا اله، فرشید شیوا، امین صادقی، آسیا صمیمی و نیما فردی (استودیو طراحی Daevas)، امین طباطبایی و سروش بهارزاده، مریم غلامی، عادله فرزین، فیروز فیروز (دفتر معماری فیروز وهمکاران)، شهریار قرایی، سهیل قندیلی (دفتر معماری ری)، بهارک کشانی و حسین غفاری، نیما کیوانی (دفتر معماری کیوانی)، حمید ناصر خاکی و بنفشه درویش (استودیو معماری تائو)، آرش مظفری (دفتر معماری کلانشهر)، حمید ناصر خاکی و بنفشه درویش (دفترمعماری تائو)، رضا نجفیان (رنا دیزاین)، محمدرضا نیکبخت، فرزانه وزیری تبار، محمدرضا یزدی.

حضور در این رویداد برای عموم آزاد و رایگان است.

تاریخ برگزاری: 17 الی 24 شهریور ماه 1396

مکان: تهران، انتهای پاسداران، روبه‌روی پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران، گالری شماره 1

ساعات بازدید:

روز افتتاحیه 17 شهریور، (ساعت 17 الی 21)

 مابقی روزها از (ساعت 11 الی 21)

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز