خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار مطرح کرد:

ضایعات قابل اشتعال را نباید در کوره ریخت/رعایت پروتکل‌های دفع ضایعات الزامی‌است

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۷۲۱

یک کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار می‌گوید دفع ضایعات محیط‌های صنعتی ضوابط مخصوص به خود را دارد چراکه بسیاری از آنها قابل اشتعال هستند و باید شرایط محیط دفع آنها را مدنظر قرار داد.

به گزارش ایلنا، براثر حادثه انفجاری که در روز پنجشنبه (دوم شهریورماه) در مجتمع فولاد بویراحمد اتفاق افتاد، چهار کارگر مصدوم شدند، یک روز بعد از این حادثه «گروه مجتمع بین‌المللی باقری» در مقام مالک این کارخانه فولاد بویراحمد، اعلام کرد که علت حادثه مورد نظر «پرتاب ناخالصی موجود در قراضه شارژ شده در یکی از کوره‌های ۱۰ تنی» بوده است.

اگرچه در این اظهارات رسمی اشاره‌ به نوع ماده‌ای که باعث انفجار بوده، کوچکترین اشاره‌ای نشده‌است، اما بعد از حادثه‌ای که در خرداد ماه سال جاری برای گروه دیگری از کارگران همین کارخانه اتفاق افتاد؛ این دومین مورد انفجارحادثه‌ای است که در این کارخانه اتفاق افتاده است.

یادآوری می‌شود که در جریان اولین حادثه انفجار، ۳ نفر از مجموع ۹ کارگر مصدوم در این کارخانه جان خود را از دست دادند و البته بعد از این حادثه نیز هیچ توضیح رسمی در خصوص علت انفجار عنوان نشد.

حوادثی که در این مدت کوتاه در فولاد بویراحمد اتفاق افتاده است را باید نمونه‌هایی تلقی کرد که ممکن است در هر محیط صنعتی دیگری اتفاق بیفتد؛ در همین رابطه «غلامحسین عشقی» کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار به ایلنا گفت: اگرچه نوع ضایعات و ناخالصی و میزان آن که در کوره ۱۰ تنی مجتمع فولاد بویراحمد ریخته و باعث انفجار شده، اعلام نشده است اما در خصوص توضیحات رسمی که بعد از حادثه دوم منتشر شده، حالا حداقل می‌دانیم که نوع ضایعات ریخته شده علت انفجار بوده است.

عشقی با بیان اینکه در آیین‌نامه‌ «حفاظتی مواد خطرناک و مواد قابل اشتعال و مواد قابل انفجار» نحوه ضایعات تشریح شده است، افزود: بسته به نوع ماده‌ای که داریم شرایط امحا متفاوت خواهد بود. برای نمونه مایعات قابل اشتعال را به یک حوضچه مخصوص هدایت می‌‌کنند و سپس در آن محل منجر می‌کنند.

وی افزود: در مورد ضایعات صنعتی شرایط متفاوت است و پروتکل‌های مخصوص به خود را دارد و باید در نظر داشت که مواد قابل اشتعال را نباید به داخل کوره ریخت بلکه باید کار تفکیک را به دقت انجام داد و با رعایت کامل ضوابط حفاظتی آن را دفع کرد این در حالی است که در این مورد به خصوص احتمالا چنین مسئله مهمی درنظر گرفته نشده است.

این کارشناس ارشد ایمنی با بیان اینکه کار تفکیک ضایعات در محیط‌های صنعتی معمولا به صورت چشمی انجام می‌شود، تصریح کرد: البته این کار در محیط‌های صنعتی به صورت کلی منسوخ شده است و برای انجام این کار باید از سنسورهای مخصوص بهره جست با این وجود در ایران هنوز از تفکیک چشمی بهره برده می‌شود که  در این صورت احتمال خطا وجود دارد.

وی در پایان تصریح کرد: پس از تفکیک بابد ضایعات قابل اشتعال را در محیط مخصوص با رعایت کامل ضوابط ایمنی منفجر کرد البته باید در نظر داشت که خیلی از این ضایعات از ارزش ریالی برخوردار است و فروش آنها برای صنایع کمک مالی است اما در هر حال باید همه موارد گفته شده به روشنی رعایت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز