خبرگزاری کار ایران

از تقدیر نصیریان از خاتمی تا توصیه‌های جهانگیری؛

در مراسم تودیع و معارفه وزرای‌ سابق و جدید ارشاد چه گذشت+عکس

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۴۸۱

مراسم تودیع و معارفه وزرای جدید و سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز با حضور سیدرضا صالحی‌امیری و سیدعباس صالحی و جمع زیادی از هنرمندان و اهالی فرهنگ هنر، جهانگیری(معاون اول رئیس‌جمهور) حسین فریدون (دستیار ویژه رئیس‌جمهور)، معاونان وزارت ارشاد علوی وزیر اطلاعات و جمع زیادی از هنرمندان و مدیران فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم سرود ملی توسط ارکستر و به رهبری شهرداد روحانی اجرا شد.

در مراسم تودیع و معارفه وزرای‌ سابق و جدید ارشاد چه گذشت+عکس

شهرداد روحانی ضمن خوش‌آمدگویی به سیدعباس صالحی (وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی) و سیدرضا صالحی امیری (وزیر سابق) و تشکر از زحمات آنها گفت: هنرمندان همیشه در همه عرصه‌ها بعد از انقلاب اسلامی حضور داشته‌اند. هنر موسیقی زمان جنگ نیز حضور داشت و پشت صحنه جبهه‌ها ارکستر سمفونیک برای تقویت روحیه آثار را اجرا می‌کرد. امروز نیز امیدواریم با آمدن وزیر جدید توجه بیشتری به هنرمندان بشود.

در مراسم تودیع و معارفه وزرای‌ سابق و جدید ارشاد چه گذشت+عکس

علی نصیریان به عنوان سخنران بعدی مراسم گفت: ما تازه داشتیم به جناب صالحی‌امیری انس می‌گرفتیم که این تغییر رخ داد. صالحی‌امیری شخصیت بسیار خوبی است و اقدامات خوبی برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی، هنری و توجه به بخش‌های مختلف خانه‌تئاتر و سایر بخش فرهنگی هنری داشتند. او دلبسته فرهنگ و هنر این سرزمین است. امیدوارم سیدعباس صالحی بتواند بسیار بهتر از ایشان به هنر و فرهنگ این کشور کمک کند.

در مراسم تودیع و معارفه وزرای‌ سابق و جدید ارشاد چه گذشت+عکس

این بازیگر سینما و تئاتر با اشاره به مدیران حوزه فرهنگ و هنر در دوره‌های گذشته تاکید کرد: درست است که ما در کشور مفاخر مختلفی داریم اما توجه به هنرهای زنده مانند تئاتر که تکثیرپذیر نیست؛ بسیار مهم است. امروز تئاتر بسیار مورد استقبال است و استقبال از تئاتر یعنی توسعه فرهنگی و این توسعه فرهنگی رخ نمی‌دهد مگر با یک مدیریت فرهنگی درست. امروز اگر ما شاهد توسعه فرهنگی هستیم این توسعه فرهنگی مرهون خدمات افرادی همچون صالحی‌امیری، احمد مسجدجامعی و در گذشته سیدمحمد خاتمی بوده است.

این بازیگر درباره اهمیت تئاتر گفت:‌ 70 درصد تئاتر اندیشه و فکر است. این اندیشه و تفکر است که در تئاتر حرف اول را می‌زند. تیکت فرهنگی در کشور ما بسیار دشوار است و ما از تمام کسانی که به فرهنگ کشور خدمت می‌کنند، حمایت می‌کنیم. امروز ۱۱۸ نمایش در روز در همین تهران روی صحنه می‌رود و این مسئله نشان می‌دهد که تقاضای تئاتر بیشتر شده و مدیران فرهنگی باید پاسخگوی این تقاضا باشند.

در مراسم تودیع و معارفه وزرای‌ سابق و جدید ارشاد چه گذشت+عکس

در ادامه؛ فریدون عموزاده خلیلی گفت: صحبت‌کردن درباره سیدرضا صالحی‌امیری، کسی که فقط ۱۰ ماه مدیریت حوزه فرهنگ را داشته، بسیار سخت است زیرا در ۱۰ ماه نمی‌توان کار فرهنگی کرد. صالحی‌امیری جلوی اندیشه و فکر را نگرفته و جلوی کتاب‌هایی که مجوز گرفته بود را نگرفت و آنها را جمع‌آوری نکرد و آرامش و اطمینان را به حوزه فرهنگ برگرداند و هراس‌های آن‌ها را کم کرد. صالحی امیری کار اهل فرهنگ را به خود اهل فرهنگ داد. تشکل‌های مختلف نیز به شکل‌های مختلف نه تنها در اجرا بلکه در سیاست‌گذاری دخیل بودند.

وی خطاب به سیدعباس صالحی گفت: اگر وزیر سابق ارشاد موفقیتی داشته یکی از دلایل آن حضور معاونینی همچون شماست و من مطمئنم که در دور جدید مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شما می‌توانید با گفتگو و تعامل آرزوهای اهالی فرهنگ و هنر را جامه عمل بپوشانید. این آرزوها آرزوهای بزرگ نیستند و یکی از آنها توجه به امنیت شغلی و تشکیل صنوف است که با همکاری وزارت کار می‌توان صنوف درستی را تاسیس کرد.

در مراسم تودیع و معارفه وزرای‌ سابق و جدید ارشاد چه گذشت+عکس

صالحی‌امیری: فرهنگ را نباید با حکومت‌های محلی مدیریت کرد

همچنین سیدرضا صالحی‌امیری وزیر سابق ارشاد با تشکر از کسانی که به وی لطف داشتند، گفت مدیریت دستگاه فرهنگی نیاز به یک رویکرد استراتژیک آینده‌نگر، کلی‌نگر و همه‌جانبه‌نگر دارد. فرهنگ را نمی‌توان با یک نگاه روزمره اداره کرد.

وی ادامه داد: نظام سیاسی فراز و فرود زیادی دارد. نباید تغییر مدیران سیاسی در حوزه فرهنگ مداخله داشته باشد. تداوم حیات فرهنگی و رسیدن به قله‌های فرهنگی نیاز به یک چشم‌انداز و نقشه راه دارد.

صالحی‌امیری راه رسیدن به قله‌های توسعه را عبور از روزمرگی و داشتن برنامه‌های استراتژیک دانست و گفت: یکی دیگر از راه‌ها این است که ما بدانیم در ۱۰ سال آینده تئاتر و سینمای ما در چه جایگاهی باید قرار بگیرد. ما از بایدها به باورها و از نظام رسمی به نظام صنفی و  به نظام سیاست‌گذاری حرکت کنیم. وزارت‌ارشاد در دهه چهارم باید ارشادی سیاستگذار باشد نه کارگزار.

وزیر سابق ارشاد همچنین متذکر شد: مدیریت باید در حوزه فرهنگ مدیریت فراگیر باشد و حوزه‌های دیگر نباید در دوره مدیریت فرهنگی دخالت کنند. فرهنگ را نباید با حکومت‌های محلی مدیریت کرد. در مسئله اخیر که یک کنسرت در قوچان لغو شد؛ من به سرعت از رئیس‌جمهور تقاضای رسیدگی داشتم.

وی با بیان اینکه راه نجات کشور گفتگو است، خاطرنشان کرد: زمان انگ‌زنی گذاشته است. امروز همه در حوزه فرهنگ حق دارند و باید برای این حق گفتگو کنیم و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه شبیه ما شوند. باید گفتمان افرادی که به این دولت رای دادند در حوزه فرهنگ دیده شود.

در مراسم تودیع و معارفه وزرای‌ سابق و جدید ارشاد چه گذشت+عکس

جهانگیری: باید به اهالی فرهنگ و هنر  توجه کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم تودیع صالحی‌امیری و معارفه سید عباس صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صالحی‌امیری عملکرد خوبی داشته و قطعا از ظرفیت وی در دولت استفاده خواهد شد.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: سیدرضا صالحی امیری و عباس صالحی با هم دوست بودند و با تغییر محل خدمت دوستان، تغییر چندانی در وزارت ارشاد صورت نمی‌گیرد.

جهانگیری با بیان اینکه اقتدار فرهنگی اما در دست اهالی فرهنگ و هنر است، گفت: اگر می‌خواهیم این فرهنگ قدرت اثرگذاری و تأثیرگذاری داشته باشد. باید به اهالی فرهنگ و هنر  توجه کنیم؛ زیرا توسعه کشور در گرو توسعه فرهنگ است و اقتصادی موفق خواهد بود که در آن جهت‌دهی توسط فرهنگ صورت بگیرد. به همین دلیل باید تشکیلات فرهنگ از لحاظ اداری تشکیلات قدرتمندی باشد؛ زیرا فرهنگ همه مسائل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مرجعیت قانونی از قدرت لازم برخوردار باشد و اگر این مرجعیت ضعیف شود، قطعاً فرهنگ ضعیف خواهد شد. در کشور باید در این وزارتخانه قانون محوریت باشد و سلیقه‌های شخصی محوریت نداشته باشد.

وی ادامه داد: امروز ملت ایران رسالت بزرگی دارد. امروز درست است که بحث اقتصادی، بسیار مهم است و مهم‌تر از آنها بحث اقتصاد مقاومتی است اما فرهنگ فراموش نشده است. امروز نسخه اقتصاد مقاومتی نسخه خوبی برای حل مشکلات اقتصادی است و باید تبدیل به گفتمان شود و اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند آن را تبدیل به گفتمان کنند.

جهانگیری در پایان تاکید کرد: سید عباس صالحی انسان خوش‌فکری است و می‌تواند گره‌های زیادی را در این راه باز کند و قطعا دولت با تمام توان از وزارت ارشاد و برتوصیهنامه‌های ایشان حمایت می‌کند.

در مراسم تودیع و معارفه وزرای‌ سابق و جدید ارشاد چه گذشت+عکس

صالحی: ایران را به خودروی ایرانی نمی‌شناسند بلکه به اسکار می‌شناسند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: خوشحالم امروز فرصتی برای خدمتگزاری فراهم شده و من به عنوان خادم فرهنگ و هنر خوشحالم در خدمت اهالی فرهنگ و هنر هستم.

سید عباس صالحی ادامه داد: اگر پزشکان طبیب جسم هستند، اهالی فرهنگ و هنر طبیب روح و روان هستند و فرهنگ هوای حیات جامعه است و نمی‌توان این هوا را گلخانه‌ای اداره کرد.

وی متذکر شد: فرهنگ بخشنامه‌ای و امرانه‌ای نیست. فرهنگ صحبت و رفاقت و همدمی و هم‌نفسی است. ایران جانش به فرهنگ و هنر جاودانه است. بد است نام ایران با ایران‌هراسی تعریف شود. هنر ایران می‌تواند نام ایران را دوباره بدرخشاند اما فقط به تاریخ وابسته نیستیم.

صالحی همچنین تاکید کرد: امروز هنر روز ما جهانی است. امروز تنها کالایی که از ایران جهانی است، فرهنگ است. امروز در دنیا ایران را به خودرویی ایرانی نمی‌شناسند بلکه به اسکار سینمای ایران می‌شناسند در حالیکه ما برای خودرو بیشتر از  فرهنگ هزینه کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم سیاست و اقتصاد قوی داشته باشیم باید فرهنگ قوی داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز