خبرگزاری کار ایران

انتخاب، اختلاف یا ابقا؟

وضعیت شهرداری‌ها در ده شهر پرجمعیت ایران

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۲۷۵

در کرمانشاه اعضای شورای شهر در تحلیف حضور نداشتند این در حالی است که شهردار قم و ارومیه ابقا شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا دو سه روز است شورای پنجم رسما مدیریت شهرها در سراسر کشور را به دست گرفته‌است. در بعضی شهرها شهردارانی انتخاب شدند و برای بعضی شهرها نیز سرپرست برگزیده‌شد و در بعضی شهرها نیز شهردار قبلی به کار خود ادامه خواهد داد. در این میان به ندرت یکی دو شهر هستند که آتش اختلاف در شورا زبانه کشیده و شاید به این زودی، تکلیف شهرداری آن مشخص نشود.

تهران: نجفی، سرپرست و شهردار

اعضای شورای شهر تهران چند هفته‌ای است روی شهردار شدن محمدعلی نجفی توافق کرده‌اند. شهردار جدید تهران منتظر صدور حکم از سوی وزیر کشور است و امروز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرده  اگر هر چه سریع‌تر حکم شهرداری برای نجفی صادر نشود برای تهران سرپرست انتخاب خواهد شد.

مشهد: تقی زاده خامسی گزینه اجماعی

در شهر مشهد نیز بعد از یک ماراتن طولانی، تقی زاده خامسی به عنوان این شهر برگزیده شد. وی که از نیروهای سیاسی نزدیک به جریان کارگزاران به شمار می‌رود از مدیران قدیمی شهرداری تهران است. شورای شهر مشهد نیز پانزده عضو اصلاح‌طلب دارد. صولت مرتضوی شهردار سابق مشهد از جمله نیروهای اصولگرای شناخته شده و از اعضای ارشد ستاد ابراهیم رئیسی بود.

اصفهان: فرماندار خاتمی شهردار شد

در شورای شهر اصفهان نیز قدرت‌الله نوروزی شهردار شد. نوروزی آخرین فرماندار اصفهان در دولت اصلاحات بود که در سال‌های گذشته به عنوان استاد حقوق دانشگاه اصفهان به تدریس و تحقیق مشغول بود.وی از چهره‌های اصلاح‌طلب استان به شمار می‌رود. ابطحی شهردار بهارستان، عقدایی معاون استاندار و ابطحی استاد عمران دانشگاه صنعتی اصفهان از دیگر گزینه‌های شهرداری اصفهان بودند.

کرج: آتش اختلاف

وقتی در شورای شهر کرج رای اصغر نصیری بیشتر از رقیب او بود و شهرداری کرج به او رسید، برخی اعضای شورای شهر کرج حاضر به پذیرش او نشدند و بر خلاف تهران و مشهد و اصفهان، شهردار کرج با اجماع همه اعضای شورای شهر انتخاب نشد. مخالفان نصیری به برخی مسائل مالی در کارنامه او در شهرداری تهران و حضور او در ائتلاف نزدیکان محسن رضایی معترض هستند و او را یک اصلاح طلب متناسب با برنامه‌های اصلاح‌طلبان نمی‌دانند. با این حال اکثریت شورای شهر کرج اعتقاد دارند نصیری از پرونده‌های مالی تبرئه شده و به خاطر مخالفت با قالیباف از شهرداری تهران استعفا داده‌است.

شیراز: سلام به معافیان

در شهر شیراز نیز اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شورای شهر شدند و بعد از چند جلسه و نشست، معافیان به عنوان شهردار شیراز کار خود را آغاز کرد. وی رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۶ بود و از چهره‌های مورد وثوق همه گروه‌های سیاسی در استان فارس به شمار می‌رود. شهر شیراز نیز در دو دهه گذشته توسط اصولگرایان مدیریت می‌شد.

تبریز: بررسی گزینه‌ها

در کلانشهر تبریز اما با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان اکثریت مطلق را نداشتند، انتخاب شهردار هنوز روند خود را به صورت کامل طی نکرده‌است.روز گذشته خبر رسید عبدالله فتح اللهی نیز از نامزدی برای شهرداری تبریز انصراف داده است. باید منتظر روزهای آینده ماند. تبریز مثل تهران تجربه اختلاف شدید میان اعضای شورای شهر را داشته است.

قم: ابقای سقائیان نژاد

پرجمعیت‌ترین شهری که اعضای شورای آن رای به ابقای شهردار فعلی دادند شهر قم بود. سقائیان نژاد که از جمله مدیران نزدیک به علی لاریجانی شناخته می‌شود برای یک دوره دیگر شهرداری قم را بر عهده گرفت.قم پرجمعیت ترین شهری است که در آن لیست اصولگرایان به پیروزی صد در صدی رسیده‌است.

اهواز: شهردار منتخب پرید

در شهر اهواز نیز جلسات برای انتخاب شهردار این شهر ادامه دارد. بعد از اینکه اعلام شد سید کریم حسینی و مهدی جمالی نژاد گزینه‌های اصلی شهرداری اهواز هستند و وزن آرای جمالی نژاد نسبتا بالاتر است، صبح روز شنبه اعلام شد که جمالی نژاد شهرداری یزد را پذیرفته است.حال باید منتظر تصمیم اعضای شورای شهر اهواز بود تا مشخص شود کدام گزینه شهرداری اهواز را بر عهده خواهد گرفت.

کرمانشاه و بیشترین اختلاف

احتمالا  شهر کرمانشاه بیشترین اختلاف را در ادوار مختلف شورای شهر داشته است. در مراسم تحلیف روز تحلیف پنج نفر از یازده عضو شورای شهر کرمانشاه حضور نداشتند و یکی از اعضای تحریم کننده مراسم تحلیف گفته است چون اعضای قدیمی شورای شهر سهمی از هیئت رئیسه نداشتند تصمیم گرفتیم در این جلسه شرکت نکنیم. به این ترتیب شورای شهر کرمانشاه آینده مبهمی دارد و باید دید در روزهای آینده چه تصمیمی برای اداره این شهر گرفته خواهد شد.

ابقا در ارومیه

شهر ارومیه نیز در کنار قم یکی از شهرهایی بود که اعضای شورای آن به ابقای آقای شهردار رای دادند و  محمد حضرت پور را برای ۴ سال دیگر به عنوان شهردار برگزیدند. حضرت‌پور ۹ رای منتخبان دوره پنجم شورای اسلامی شهر ارومیه را به خود اختصاص داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز