خبرگزاری کار ایران

مدیرکل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی:

کاهش چشمگیر اعتراض به بدهی‌ها، نشانه اعتماد کارفرمایان است

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۷۶۰

کارگاه آموزشی هیات های بدوی تشخیص مطالبات شعب تامین اجتماعی استان اردبیل با حضور جمعی از مسئولان استانی و ستادی تامین اجتماعی و نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیات های مذکور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مدیرکل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی در این کارگاه گفت: استمرار برگزاری این کارگاه‌ها نشان دهنده توجه بخش فرهنگی این سازمان به این مساله است که کسب منابع برای این نهاد بیمه‌ای باید تابع چارچوب‌هایی باشد که یکی از آنها احترام به مخاطبان و اقناع شرکای اجتماعی است و اکنون به خوبی شاهد آثار این فعالیت‌های فرهنگی در هیات‌های تشخیص مطالبات هستیم.

مهرداد قریب با تاکید برکاهش اعتراض کارفرمایان به صورتحساب‌های صادره، گفت: از ٢ میلیون و ٤٠٠ هزار صورتحساب صادره در سال ٩٥، تنها حدود ٧ درصد اعتراض صورت گرفته که این حاکی از ایجاد حس اعتماد و اطمینان کارفرمایان به سازمان تامین اجتماعی است.

وی با اشاره به تلاش گسترده برای افزایش رضایتمندی مخاطبان گفت: در حالی که قبلا نوبت‌های  ٩ ماهه برای رسیدگی به پرونده‌ها داده می‌شد، اکنون این نوبت‌ها به طور متوسط به کمتر از ٢٨ روز تقلیل یافته است. هیات‌ها در سازمان مرکزی از ٨، به ١٢ هیات افزایش پیدا کرده و در شرایطی که قبلا در ١٤ استان هیات تجدیدنظر نداشتیم، هم اکنون در تمامی استان‌ها این هیات‌ها تشکیل می‌شوند.

مدیر کل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی خواستار توجه جدی اعضای هیات‌ها به حق‌الناس  بودن دارایی سازمان تامین اجتماعی شد و افزود: از این رو نباید کوچکترین تعدی به اموال سازمان صورت گیرد و در عین حال حقوق کارفرمایان نیز باید در چارچوب قانون، عدل و انصاف رعایت شود.

وی تاکید کرد: پایداری و قوام سازمان قطعاً به همکاری و تعامل گسترده با شرکای سازمان بالاخص کارفرمایان وابسته است و به همین دلیل هیات های بدوی و تجدیدنظر در این خصوص مسئولیت بسیار مهمی برعهده دارند. لذا اعضای هیات‌ها باید با لحاظ بی‌طرفی کامل به عنوان یک فرد مستقل با در نظر گرفتن حقوق طرفین و با بررسی و کنترل دقیق پرونده‌ها نسبت صدور آراء اقدام  کنند.

سرپرست دبیرخانه هیات‌های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی نیز در این کارگاه، تغییر نگرش‌ها و ارتقای سطح هیات‌ها را از پیامدهای ارزنده این کارگاه‌ها در استان‌های مختلف ذکر کرد و افزود: عدالت محوری، افزایش اعتماد عمومی، تسریع در زمان رسیدگی و رویکرد الکترونیکی کردن فعالیت‌ها از مهمترین دستاوردهایی است که ارتقای سطح رضایتمندی از عملکرد بسیاری از هیات‌ها را به دنبال داشته است و امیدوارم با تداوم این حرکت‌ها به زودی شاهد گسترش چنین مولفه‌هایی در تمامی هیات‌های تشخیص مطالبات  سراسر کشور باشیم.

محمد کریمی پاشاکی، جلب اعتماد عمومی را زیربنای فعالیت سازمان تامین اجتماعی در تعامل با مشتریان عنوان کرد و افزود: این امر محصول مجموعه ای از اقدامات است که یکایک آنها را مورد توجه قرار داده‌ایم و موفقیت‌های به دست آمده نتیجه پایبندی همکاران در هیات‌های مختلف به اصول حرفه‌ای کار دراین بخش است.

وی با اشاره به انجام فعالیت خود ارزیابی در هیاتها براساس مولفه‌های گوناگون از دو سال پیش تاکنون، از این طرح به عنوان طرحی موفق نام برد و افزود: به زودی فرم‌های نظرسنجی از کارفرمایان در مورد نحوه عملکرد هیات‌ها را هم در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا ارزیابی گسترده‌تری از نگرش مخاطبان به عملکرد این هیات‌ها و در صورت لزوم انجام اصلاحات لازم داشته باشیم.

کریمی پاشاکی همچنین روند الکترونیکی شدن فعالیت‌ها در سازمان تامین اجتماعی را حرکتی سازنده برای تسهیل خدمت رسانی و دقت در فعالیت‌ها عنوان کرد و گفت: حرکت در جهت الکترونیکی شدن پرونده‌ها، بازرسی‌ها، ابلاغ‌ها و اجراییات ازجمله اقدامات درخور توجهی است که کاهش بسیاری از مسائل را بین سازمان و مخاطبان در پی خواهد داشت و قطعا به کاهش اختلاف نظر و تسهیل رسیدگی در هیات‌ها کمک خواهد کرد.

در پایان این نشست، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.

همچنین، در جریان برگزاری کارگاه آموزشی هیات‌های بدوی تشخیص مطالبات شعب تامین اجتماعی استان اردبیل، سعید بشرخواه مدیرکل تامین اجتماعی این استان و عادل علایی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بیمه‌شدگان به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در این نشست اظهار داشت: این کارگاه‌ها با هدف ایجاد تعامل موثر با شرکای اجتماعی و تلاش برای بهبود فرآیند فعالیت‌ها در هیات‌های تشخیص مطالبات برگزار می‌شوند.

عادل علایی افزود: این کارگاههای آموزشی تاکنون در ١٤ استان و با حضور بیش از ١١٣٠ نفر از نمایندگان کارگران، کارفرمایان در هیات‌های بدوی تشخیص مطالبات و همکاران ذیربط سازمانی برگزار شده است.

وی از تشکیل کمیته جلوگیری از حوادث ناشی از کار توسط اداره کل بیمه شدگان تامین اجتماعی خبر داد و افزود: کاهش آمارحوادث ناشی از کار در مشاغل مختلف ساختمان، آموزش نکات ایمنی و بیماریهای حرفه‌ای کارگران ساختمانی و صیانت از نیروی کار و حفظ و نگهداشت کانون خانواده از مهمترین اهداف این طرح است و در همین چارچوب کارگاه‌های آموزشی جلوگیری از حوادث کار و اجرای صحیح قانون بیمه کارگران ساختمانی با حضور ٤٠٠ نفر از مسئولین انجمن‌های صنفی کشور در تهران و اصفهان برگزار شده است.

علایی همچنین با اشاره به تولید کتاب حوادث ناشی از کار جهت کارگران ساختمان با همکاری کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور اشاره کرد و گفت: تولیدکتاب ایمنی کار برای آموزش تمامی کارگران در صنوف مختلف و دستیابی به روشهایی به منظور حمایت بیشتر وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای از آموزش ایمنی برای کلیه کارگران از دیگر برنامه‌های ما در این زمینه است.

علایی سپس به برگزاری کارگاه‌های آموزش عمومی قوانین کار و تامین اجتماعی جهت اعضای کانون‌های کارگری با هدف آشنایی بیشتر اعضای این کانون‌ها اشاره کرد و افزود: تعداد ٣٥ دوره آموزش قوانین کار و تامین اجتماعی برای گروه‌های مختلف صنفی و شوراهای اسلامی کار کارگران استانها در مشهد مقدس و بندرانزلی برگزار و در همین چارچوب تا کنون ٣٧٠٠ نفر از اعضای تشکل‌های کارگری دراین دوره‌ها شرکت داشته‌اند.

وی، از تهیه بروشورهای بیمه‌شدگان در  ١٥عنوان و تدوین جزوات آموزشی برای کارگاه‌ها و نشستهای تخصصی نیز نام برد و گفت: یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های این اداره کل برای گسترش ادبیات تامین اجتماعی بین گروه‌های مختلف مخاطبان سازمان، انتشار نشریه طنز لبخند تامین است که تاکنون سه پیش شماره و دو شماره اصلی آن منتشر شده است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان اردبیل در این نشست، آموزش را امری بسیار حیاتی عنوان کرد و افزود: ارتقای سطح اطلاعات اعضای هیات‌ها راهگشای حل بسیاری از مشکلات در جلسات رسیدگی و حل و فصل اختلاف‌نظرهای طرفین در زمینه مطالبات خواهد بود که نهایتا جلوگیری از بروز نارضایتی را به دنبال خواهد داشت.

سعید بشرخواه با تاکید بر حساسیت مسئولیت اعضای هیات‌ها اظهار داشت: عملکرد هیات‌ها همانند قضاوت و داوری است و لذا هیات بدوی استان همواره تلاش دارند تا با رعایت عدالت و انصاف، این فرض را در سرلوحه فعالیت خود در رسیدگی به پرونده ها قرار دهند.

وی با اشاره به استقلال هیات‌ها در آراء صادره خاطرنشان کرد: ضمن در نظر گرفتن اهداف عالیه تامین اجتماعی همواره از کارفرمایان به عنوان شرکای مهم این سازمان حمایت خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز