خبرگزاری کار ایران

فعالیت معدن طلای «زرشوران» با ۱۲۰ کارگر متوقف شد

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۴۶۹

منابع خبری ایلنا در معدن طلای زرشوران تکاب از تعطیلی این واحد معدنی و بیکاری ۱۲۰ کارگر آن خبر می‌دهند.

منابع کارگری ایلنا در این واحد معدنی  گزارش کردند، معدن طلای زرشوران به عنوان بزرگترین واحد معدنی طلا در کشور که در شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی فعالیت دارد، از اول  مرداد ماه تعطیل شده و تمامی ۱۲۰ کارگر آن با ۵ ماه مزد معوقه هم اکنون بیکارند.

این کارگران که بصورت میانگین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار دارند، می‌گویند: این واحد معدنی چندین سال است تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «گسترش راه معدن شهسوار» و با نظارت شرکت ایمیدرو فعالیت استخراجی دارد.

کارگران با بیان اینکه واحد معدنی زرشوران تا اسفند ماه سال ۹۵ بیش از ۲۰۰ کارگر داشت، افزود: به دلایلی که هنوز برایمان نامعلوم باقیمانده است، تعداد ۸۳ کارگر تعدیل شدند.

کارگران می‌گویند پیش از این شرایط استخراج در معدن طلای زرشوران بسیار خوب بود و معلوم نیست که مدیریت کنونی چرا با مشکل مواجه شده است؟

آنها با یادآوری شرایط نامناسب بازار کار در منطقه سکونت خود افزودند: این واحد معدنی تنها فرصت شغلی بود که  در اختیار اهالی این منطقه قرار  گرفته بود.

از قرار معلوم  ۵۱درصد شاغلان این  واحد معدنی را  نیروهای بومی منطقه، ۴۰ درصدآن ساکنان روستاهای اطراف زرشوران و بقیه نیروهای فنی و تخصصی غیربومی تشکیل می‌دادند.

کارگران مذکور در ادامه تصریح کردند؛ جدا از وضعیت نامشخص معدن طلای زرشوران، فعالیت کارخانه استحصال طلا نیز که در نزدیکی این واحد معدنی با مدیریت دولتی اداره می‌شود مشخص نیست و کارگران شاغل در آن نگران از دست دادن شغل خود هستند.

طبق اظهارات کارگران معدن زرشوران، بهترین فصل بهره‌برداری از این واحد معدنی فصل گرم سال است زیرا با شروع فصل سرما تردد در این ناحیه کوهستانی به دلیل بارش برف‌ سنگین دشوار و در نتیجه فرآیند استخراج ناممکن خواهد شد.

اداره کار آذربایجان غربی: پیگیر وضعیت کارگران هستیم

در این زمینه اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی با تایید خبر تعطیلی موقت معدن طلای زرشوران و بیکاری حدود ۱۲۰ نفر از کارگران این واحد معدنی به ایلنا گفت: این واحد  معدنی به دلیل پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی پیمانکار (شرکت پیمانکاری گسترش راه ومعدن شهسوار تکاب) از سوی کارفرمای اصلی (شرکت گسترش معان وصنایع معدنی طلای زرشوران) تعطیل اعلام شده است.

برپایه این توضیحات، اداره کل کار استان استان آذربایجان غربی در مقام پیگیری تمام مطالبات کارگران استان آذربایجان غربی ازجمله کارگران معادن طلای زرشوران است. اداره کار و فرمانداری شهرستان تکاب از طریق جلسات شورای تامین، همکاری مشترکی را در پیگیری مشکلات معدن طلای زرشوران وکارگرانش آغاز کرده‌اند.

در عین حال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی با یادآوری اینکه کارگران معدن طلای  زرشوران مانند سایر کارگران برای پیگیری مطالبات خود از حق مراجعه انفرادی به مراجع تشخیص و حل اختلاف ادارات کار برخوردارند، از آمادگی این مجموعه برای رسیدگی به شکایت‌های احتمالی کارگران این واحد معدنی خبر داده‌ و یادآور شده است که تا این لحظه از سوی کارگران معدن طلای زرشوران، شکایتی در اداره کار شهرستان تکاب مطرح نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز