خبرگزاری کار ایران

محمدعلی نجفی:

چرا شهرداری فروشگاه کتاب یا انتشاراتی دارد/ مشکل قلبی ندارم

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۶۰۵

شهردار منتخب شورای پنجم گفت: شهرداری چرا فروشگاه کتاب یا انتشاراتی دارد؟ در حالیکه ناشر و کتاب‌فروشان صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد علی نجفی در گفت‌وگویی با برنامه خبر شبکه پنج سیما در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه شما در سازمان برنامه و بودجه، اولین نقطه قوت شهرداری بودجه 18 هزار میلیاردی است اما طبق آمار 70 درصد ناپایدار است؛ برنامه شما برای افزایش درآمد پایدار شهرداری چیست؟ گفت: سال 96 بودجه شهرداری 17 هزار 900 میلیارد تومان بود در حالیکه سال 95 بودجه شهرداری 19 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که 10 درصد بودجه در سال 96 کمتر از سال 95 بوده،  پس در نتیجه سال پر مشکلی برای شهرداری خواهد بود.

او ادامه داد: برای اینکه همین‌مقدار درآمدها محقق شود با مشکل روبرو هستیم. بخشی از درآمدها که از طریق مالیات بر ارزش افزوده باید تامین می‌شد که 2 هزار میلیارد از بودجه شهرداری به دلیل مصوبه مجلس کم شده اما به‌طور مشخص باید بگویم با بودجه‌ای کمتر از 17 هزار و 900 میلیارد تومان نمی‌توان عمل کنیم چراکه بخش عمده آن برای صرف هزینه‌های جاری شهرداری مانند پرداخت حقوق و بقیه موارد خواهد شد. پس چاره‌ای نداریم جز آن‌که درآمدهای جدیدی را برای شهرداری ایجاد کنیم یا مدیریت هزینه داشته باشیم. همچنین می‌توان با هزینه کمتر همان خدمات را به شهروندان ارائه بدهیم.

گزینه نهایی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره راهکارش برای تحقق شعار شفافیت و کاهش فساد در بدنه شهرداری، افزود: در قدم اول شهرداری باید مشارکت شهروندان را در اداره شهر به کار بندند و این امر زمانی محقق می‌شود که شهروندان شهرداری را متعلق به خود دانسته و احساس مسوولیت کنند چراکه شهرداری بدون شهروندان کاری از پیش نخواهد برد.

وی شرط مشارکت شهروندان را افزایش اعتماد آنها به مدیریت‌شهری دانسته و افزود: تنها راه تحقق اعتماد ایجاد شفافیت است. تصمیم داریم قراردادهای شهرداری را به‌صورت شفاف در اختیار عموم قرار دهیم و نشان دهیم چرا، چگونه و به نفع چه کسانی این قراردادها منعقد شده است. راهکار آن هم ایجاد سیستم هوشمند است و در عرض سه تا 4 ماه آینده تمام پرژوه‌های بالای دو تا سه میلیاردی روی سایت شهرداری قرار خواهد گرفت تا مردم از نزدیک بتوانند عملکرد شهرداری را رصد کنند.

نجفی با تاکید بر اینکه مدیری واقع‌گراست، افزود: من هرگز اهل شعار غیرقابل اجرا نبودم. آنچه می‌شد و فقط آنچه را قابل اجراست وعده می‌دهم. البته برنامه من در طول 4 سال آینده عملی خواهد شد.

گزینه نهایی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ساختار شهرداری نیاز به تغییرات بنیادین دارد، افزود: یکی از برنامه‌های جدی که مد نظر ما است چابک‌سازی  و تغییر در ساختار شهرداری است؛ برای مثال چرا شهرداری خود فروشگاه کتاب یا انتشاراتی دارد؟ در حالیکه این همه ناشر و کتاب‌فروش با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند. از آنجایی که شهرداری رانت‌های خاصی در اختیار دارد ناشران و کتاب‌فروشان نمی‌توانند با این آن رقابت  کنند.

او با اشاره به اینکه وظایف شهرداری باید برون‌سپاری شود، افزود: از این به بعد هر وظیفه‌ای که بخش‌خصوصی توانایی و آمادگی انجام آن را دارد به این بخش واگذار خواهد شد در نتیجه راندمان و کارآیی شهرداری افزایش خواهد یافت. برای مثال اگر جمع‌آوری زباله وظیفه شهرداری است اما اجرای آن به بخش‌خصوصی واگذار خواهد شد.

او ادامه داد: من به آنچه که گفته‌ام پایبندم و بدون اعتماد و مشارکت مردم هیچ‌کدام از اینها محقق نخواهند شد.

نجفی در پاسخ به این سوال که با طرح نامزدی شما برای شهردرای تهران برخی افراد موضوع بیماری قلبی شما را پیش کشیدند؛ آیا این مشکل شما در حال حاضر برطرف شده، گفت: ممنون‌ام که نگران سلامت من هستید. اولا بعد از مسئولیت سال 92 مسولیت اجرایی دیگری نیز داشتم و بیش از 3 ماه مسئولیت اجرایی وزارت علوم را داشتم.

او ادامه داد: سال 92 مشکل قلبی پیدا کردم و در یکی از رگ‌هایم فنر قرار دادند و دکتر تاکید داشت وجود این فنر تا یک‌سال می‌تواند خطرساز باشد اما خوشبختانه در حال حاضر سه سال و نیم گذشته و خیالتان راحت باشد که مشکلی ندارم. مسئولینی را می‌شناسم که در پست‌های سنگین مسئولیت دارند یا در پست‌های قانون‌گذاری هستند که چهار پنج استنت(فنر)در قلب خود دارند. البته عمر دست خداست و زیر این گنبد کبود هیچ کس از آینده خود خبر ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز