خبرگزاری کار ایران

پیش‌بینی صادرات ۳۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا ایرانی به سایر کشورها

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۳۸۱

رئیس سازمان شیلات ایران پیش‌بینی کرد امسال طبق هدف‌گذاری‌ها تا ۳۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا از ایران به کشورهای مختلف صادر شود.

به گزارش ایلنا، دکتر حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات در بازدید از کارخانه های فرآوری آبزیان (شارین و مارین) با اشاره به این که حدود ۱۶۰ هزار تن قزل‌آلا در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: در سال‌های گذشته به‌دلیل محدودیت‌هایی که در تجارت برای ایران وجود داشت، صادرات این محصول به کمتر از دوهزار تن در سال می‌رسید، اما در سال ۹۵ با برکت برجام و ورود تکنولوژی‌های جدید به ایران حدود ۱۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا صادر شد.

وی تصریح کرد: با اجرای برجام و تعامل بیشتر ایران با کشورهای جهان، امکان تجهیز کارخانه‌های داخلی برای فرآوری محصولات کشاورزی به‌ویژه حوزه شیلات فراهم شده است.

به گفته وی، اگرچه روسیه به تلافی تحریم‌های آمریکا و اروپا، واردات محصولات کشاورزی از اتحادیه اروپا را قطع کرد، اما هنوز ایران نتوانسته به‌درستی از ظرفیت بالای بازار کشور استفاده کند. زیرا در بسیاری از زمینه‌ها به‌ویژه صنایع تبدیلی و فرآوری زیرساخت‌های لازم فراهم نیست.

دکتر صالحی عنوان کرد: این در حالی است که امروز روسیه سالانه ۱۰۰ هزار تن تقاضا برای محصولات شیلاتی دارد. یکی از این محصولات میگو بود که باید به‌صورت فرآوری و پیش‌پخت صادر می‌شد، اما تنها در سال گذشته توانستیم در سطح دو کانتینر و به عبارتی ۴۰ تن از میگوی مورد نیاز روسیه را فراهم کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که سال گذشته ۱,۱ میلیون تن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد، ادامه داد: از این میزان، ۵۴ درصد مربوط به صید از آب‌های شمالی و جنوبی بود که بیش از نیمی از آنها سهم دریای عمان و اقیانوس هند است؛ بنابراین جایگاه شیلات ایران در آب‌های بین‌المللی بسیار قابل توجه به‌نظر می‌رسد.

رئیس سازمان شیلات ایران بیان کرد: در سال ۹۵ در مجموع ۱۱۰ هزار تن محصولات شیلاتی به کشورهای مختلف صادر شد که ۴۱۲ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت.

دکتر صالحی اشتغال مستقیم در صنعت شیلات کشور را ۲۲۰ هزار نفر دانست و یادآور شد: امروز بیش از ۴۰۰ مرکز فرآوری در بخش‌های مختلف شیلات مانند تولید پودر ماهی، کنسروسازی، سردخانه، بسته‌بندی و... فعالیت دارند. کارخانه‌ای که امروز خط تولید پیش‌پخت میگو را برای نخستین‌بار در کشور راه‌اندازی کرده، می‌تواند تا سه‌هزار تن در سال نیاز کشور روسیه را فراهم کند.

وی با اشاره به این که مصرف سرانه داخلی ایران ۱۰,۶ کیلوگرم است، تأکید کرد: این در حالی است که مصرف جهانی بیش از ۲۰ کیلوگرم برآورد شده و باید با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و تولید محصولات متنوع شیلاتی به مدد کارخانه‌های فرآوری و همچنین برگزاری جشنواره‌های غذا، این مصرف را ارتقاء داد.

به گفته دکتر صالحی، استان البرز یکی از استان‌های پیشگام در صنایع کشاورزی بوده و از ۲۲ مرکز فرآوری آبزیان در کل کشور که می‌توانند به روسیه صادرات داشته باشند، دو واحد آنها در این استان مستقر است.

دکتر صالحی عنوان کرد: تاکنون ۲۴۷ فقره صنایع تبدیلی کشاورزی در البرز صادر شده که سرمایه‌گذاری ۶۹۰ میلیارد تومانی در این زمینه اشتغال شش‌هزار و ۲۵۳ نفر را فراهم کرده است. این استان سالانه ۶۵۰ هزار تن مواد خام تولید شده در بخش کشاورزی را فرآوری و به بازار عرضه می‌کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز