خبرگزاری کار ایران

معاون آب و آبفای وزیر نیرو:

مشارکت ذی‌نفعان از پایه‌های اساسی حکمرانی آب است/ اجماع ملی در بحث آب ایجاد شده است

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۲۴۲

معاون وزیر نیرو در امور آب وآبفا گفت: در شورای هماهنگی حوضه‌های آبریز کشور حضور نمایندگان بهره برداران به رسمیت شناخته شد و مشارکت ذی‌نفعان از پایه‌های اساسی حکمرانی آب است.

به گزارش ایلنا، "رحیم میدانی" معاون وزیر نیرو در امور آب وآبفا  اظهار کرد: رییس جمهور در مراسم تحلیف دومین مشکل عمده کشور را پس از اشتغال مشکل بحران آب عنوان کرد و این نشان از اهمیت مساله است.

میدانی با بیان اینکه در دولت یازدهم تلاش نمودیم ادبیات همه را در زمینه آب تغییر دهیم، گفت: ما اوضاع مطلوبی در مدیریت آب کشور نداریم و اگر نتوانیم وضع موجود را درست نقد کرده و راه حل ارائه دهیم مشکلات ما بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه، حدود ۵۰ درصد آب کشور در سفره‌های زیرزمینی است، افزود: ۸۰ میلیارد متر مکعب آب در کشور داریم که باید با ان کشور را اداره کنیم که نیمی از آن سطحی ونیمی زیرزمینی است.

میدانی تصریح کرد: اجماع ملی در کشور در بحث آب ایجاد شده است و شورای عالی آب نیز پشتیبانی خوبی داشته است و در دولت یازدهم بیش از ۲۰ جلسه در شورای عالی آب برگزار شد و این نشان می‌دهد که دولت به این مساله خوب پرداخته است.

معاون وزیر نیرو در امور آب وآبفا افزود: در حال حاضر حدود ۸۶ درصد آب تجدید پذیر کشور مصرف می‌شود واین در حالی است که طبق شاخص بین المللی تنها باید از ۴۰ درصد این ذخایر استفاده شود.

وی با بیان اینکه به لحاظ مدیریت آب کشور نیاز تغییر نگرش داریم، گفت: سهم عوامل طبیعی در بحران آب کشور چندان زیاد نیست و به نظر می‌رسد اگر قرار است از این شرایط خارج شویم بایست در مشی مدیریتی خود تجدید نظر نماییم.

میدانی با بیان اینکه منشأ تحول در بخش آب کشور ما مدیران هستیم، افزود: ابتدا باید این تحول را در خود ایجاد کرده و سپس دیگران و از جمله ذی نفعان را با خود همراه کنیم.

وی با بیان اینکه عدم یک نگاه عمیق و اصولی در مساله آب کشور احساس می‌شود، گفت: برخی سازمان‌ها و نهادهای تأثیر گذار به دلیل همین نبود نگاه عمیق و اصولی همکاری وهمراهی خوبی در این زمینه به ویژه در طرح‌های مهمی چون طرح احیا وتعادل بخشی و مهندسی رودخانه نداشته‌اند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: مدیریت آب کشور ترکیبی از اقدامات سازه ای و غیر سازه ای است و تاکنون حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در این بخش داریم که اگر تنها به این پروژه‌ها بپردازیم نمی‌توانیم مشکل آب کشور را حل کنیم.

وی در ادامه یکی دیگر از مشکلات بحران آب کشور را عدم پایبندی به قانون در کشور عنوان کرد و افزود: ما تنها مشکل آب زیرزمینی در کشور نداریم بلکه آب سطحی ما نیز در برخی حوضه‌های آبریز مانند کرخه، کارون و دریاچه ارومیه و...با مشکلاتی مانند برداشت‌های غیر مجاز و آلاینده‌های صنعتی و زه آب‌ها وفاضلاب رو به روست.

وی تصریح کرد: اگر برخی برداشت‌های غیرمجاز دربرخی استان‌ها را کنترل نکنیم به استان‌های پایین دست قطره آبی نمی‌رسد.

میدانی افزود: در مدیریت آب کشور راه درازی در پیش داریم و این برنامه که طی چهار سال دولت یازدهم اجرا شد در دولت دوازدهم نیز ادامه دارد.

وی اولین برنامه وزیر پیشنهادی نیرو را ادامه دادن طرح احیا وتعادل بخشی آب زیرزمینی عنوان نموده و گفت: با اختصاص اعتبارات بیشتر به طرح احیا امید داریم این برنامه مهم با قوت هر چه بیشتر ادامه یابد.

وی جذب مشارکت بهره برداران و به طور اعم همه مردم را از دیگر برنامه‌های مدیریت آب کشور نام برد و گفت: به موجب مصوبه شورای عالی آب کشور در شورای هماهنگی حوضه‌های آبریز کشور حضور نمایندگان بهره برداران به رسمیت شناخته شد و این موضوع یعنی مشارکت بهره برداران از پایه‌های حکمرانی آب است.

میدانی تصریح کرد: اقدامات سازه ای به تنهایی پاسخگوی نیازهای امروز آب کشور نیست و ما به امور غیر سازه ای، فرهنگی و اجتماعی نیز نیازمندیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز