خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از حشمت‌الله فلاحت پیشه

همام حمودی حلقه وصل احزاب عراق/ مقتدی صدر برای بررسی رهیافت مشترک به عربستان رفت

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۰۵۸

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به انتصاب رئیس جدید مجلس اعلای عراق وی را حافظ منافع ملی این کشور دانست و سفر رهبر جریان صدر را دارای اهداف مشخص خواند.

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه طی یادداشتی انتخاب رئیس جدید مجلس اعلای عراق را هوشمندانه خواند و به ابعاد سفر مقتدی صدر پرداخت.

متن یادداشت به شرح زیر است:

انتخاب «همام حمودی» به عنوان رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق را باید یک فرصت برای ساختار سیاسی عراق قلمداد کنیم. چراکه وی نایب اول رئیس مجلس عراق بود و در برهه‌ای از زمان رئیس اتحادیه بین المجالس اسلامی بوده و به خوبی به روابط دیپلماتیک آگاه است. از سوی دیگر، درست است که وی از طیف شیعیان عراق به حساب می‌آید اما می‌تواند وحدت حداکثری میان طیف‌های گوناگون سیاسی و مذهبی عراق به وجود بیاورد.

باید توجه داشت که ساختار دیپلماتیک عراق بسیار متنوع و چند لایه است و نباید تک‌قطبی عمل کرد. از این جهت شخصیت همام حمودی به دلیل آن که وی یک سیاستمدار موفق و جمعی اندیش در عرصه سیاسی عراق به حساب می‌آید، می‌تواند حلقه وصل میان سنی‌ها و کردها به حساب بیاید. به گونه‌ای که در سال‌های اخیر هم منافع ملی را در نظر می‌گرفت. لذا با توجه به سابقه و توانایی وی باید بگویم که او بهترین گزینه و مناسب‌ترین مهره‌ای است که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد تا شاهد پیشرفت عراق و کم شدن درگیری‌های حزبی و جناحی در این کشور باشیم.

اما مطلب دیگری که در تحولات اخیر عراق باید مورد اشاره قرار بگیرد، سفر مقتدی صدر به عربستان سعودی است. باید بدانیم که جریان صدر در عراق یک طیف عظیم سیاسی به حساب می‌آید و در بزنگاه‌های مهم و حساس مواضع مفیدی را اتخاذ کرده است. از این جهت شکل‌گیری و ثبات چنین جریان سیاسی بدون داشتن هواداران وسیع و گسترده نمی‌تواند محقق شود. لذا جریان صدر در عراق را نباید تنها با یک سفر آن هم به عربستان مورد نقد و بررسی تند قرار دهیم.

در خصوص سفر اخیر مقتدی صدر به عربستان عده‌ای با نگاه تند به این قضیه نگاه کردند و برخی دیگر آن را ضد منافع ملی عراق اعلام کردند. اما با توجه به این که هیچ خروجی از این دیدار منتشر نشده است، اگر به پیش‌داوری بپردازیم به نظر تحلیل و عمل درستی نیست. بر اساس داده‌ها عده‌ای اظهار کرده‌اند که بحث گفت‌وگو بر سر بسیاری از مشکلات و پرونده‌ها در این بین مطرح است و حتی در خصوص سوریه و عراق و اوضاع سیاسی و میدانی هم صحبت‌های زیادی شده است که به نظر می‌آید بحث رسیدن به یک رهیافت مطرح است.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز