خبرگزاری کار ایران

تابش در جلسه مجمع نمایندگان یزد؛

با واقعیات تلخی در زمینه تامین و مصرف آب روبرو هستیم / تاکید بر اجرای آمایش سرزمینی

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۷۰۱

نشست مجمع نمایندگان یزد با موضوع آب و آمایش سرزمین استان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، جلسه مجمع نمایندگان یزد با موضوع آب و آمایش سرزمین استان صبح روز شنبه در تالار اندیشه دانشگاه یزد برگزار شد. 

محمدرضا تابش در این جلسه با تشریح و تبیین آمایش سرزمین و اشاره به تکلیف قانونی برای تدوین آمایش سرزمین در برنامه‌های مختلف توسعه کشورمان گفت: متاسفانه تاکنون اقدام موثر و عملی در این رابطه نشده است و قطعا تا آمایش سرزمین در کشور جاری و اجرایی نشود نمی‌توان آن را در استان عملیاتی کرد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان در مجلس گفت: در تهیه طرح‌های توسعه‌ای و آمایش سرزمین باید محدودیت منابع آب کشور از لحاظ کمی و کیفی، توزیع مکانی آن به لحاظ هزینه و فرصت، و ارزش ذاتی آب با رعایت ظرفیت تحمل حوضه‌های آبریز مورد توجه قرار گیرد. 

او با بیان اینکه درخصوص آمایش سرزمین و مدیریت منابع آب، متاسفانه کار جامعی صورت نگرفته است و صرفا در برخی استان‌ها مطالعات موردی انجام شده است، اظهار داشت: هر اقدامی که بخواهد در استان یزد در رابطه با توسعه انجام پذیرد باید مبتنی بر پژوهش و تحقیقات علمی و دانشگاهی باشد و خصوصا در عرصه‌هایی مثل آب که با محدودیت مواجه هستیم این موضوع اهمیت بیشتری دارد. 

نماینده مردم اردکان همچنین پیشنهاد داد تا مطالعه ویژه و فشرده‌ای پیرامون آمایش سرزمین و مدیریت منابع آب در استان صورت گیرد. 

تابش گفت: با واقعیات تلخی در کشور و استان یزد در زمینه تامین و مصرف آب روبرو هستیم که زندگی را در استان کویری یزد با چالش جدی مواجه ساخته و در بعد کلان، تمدن ایرانی را در معرض تهدید قرار داده است. 

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس عنوان داشت: متوسط سرانه مصرف آب کشاورزی در دنیا حدود ۷۰ درصد است و این رقم در استان یزد به حدود ۹۰ درصد می‌رسد که ضروری است مواردی همچون حمایت نظام بانکی برای اجرای طرح‌های اصلاح روش‌های آبیاری، استقرار گیاهان کم آبخواه، کاهش هزینه‌های تولید و باز چرخابی اب و فاضلاب و برنامه‌هایی که باعث کاهش مصرف آب و تولید افزون‌تر می‌شود را در بخش کشاورزی با جدیت دنبال کرد. 

تابش در بخش دیگری از سخنانش به موضوع آب مجازی و میزان آب مصرفی در فرایند تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و اضافه نمود: با توجه به کمبود شدید منابع آب، موضوع آب مجازی بسیار مهم و حیاتی است بطوری که وقتی برای یک کیلوگرم گندم حدود ۱۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود یا یک کیلوگرم گوشت قرمز ۱۵ هزار لیتر آب نیاز دارد، نمی‌توان با این وضعیت استحصال آب به روش‌های ناکارآمد فعلی تولید ادامه داد. 

او ادامه داد: طبق شاخص‌های ارائه شده توسط کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل، چنانچه کشوری کمتر از ۲۰ درصد منابع آبی تجدیدپذیر خود را مصرف کند منابع آبی آن در حد پایدار قرار دارد و چنانچه ۲۰ تا ۴۰ درصد مصرف کند در رده خطرپذیر قرار می‌گیرد و مصرف بیش از ۴۰ درصد، منابع آبی آن کشور را بحرانی قلمداد می‌کنند این در حالی است که در ایران ۸۵ درصد منابع آب تجدیدپذیر مصرف می‌شود. 

عضو هیات امنای دانشگاه یزد اظهار داشت: ایران از لحاظ برخورداری از منابع آب، در جهان رتبه ۵۰ و از لحاظ سرانه منابع آب در رتبه ۱۲۵ قرار دارد بطوری که سرانه منابع آب در ایران ۱۷۰۴ مترمکعب است که این میزان در دنیا ۳/۶ برابر کشورمان است. 

او تصریح کرد: وضعیت آب در استان یزد به گونه‌ای است که باید تصمیم گیری واحد و عاجلی توسط مسئولان ارشد استان صورت گیرد. 

تابش همچنین درخصوص پروژه‌های انتقال آب به استان و اقدامات انجام شده و مورد نیاز توضیحاتی ارائه داد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز