خبرگزاری کار ایران

آتش‌بس در غوطه دمشق

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۳۶۱

سوریه و روسیه از برپایی آتش‌بس در غوطه شرقی دمشق خبر داده‌اند. این منطقه یکی از مناطق چهارگانه در طرح «کاهش درگیری» در جریان مذاکرات روسیه، ترکیه و ایران بود، که اجرای آن با مانع روبه‌رو شده بود.

به گزارش ایلنا، ارتش سوریه و وزارت دفاع روسیه، جمعه اعلام کردند که ترک تخاصم در غوطه شرقی، آغاز شده‌است. این منطقه در حاشیه شرقی دمشق، به‌طور عمده دربرگیرنده زمین‌های کشاورزی‌ست. غوطه یکی از آخرین مناطق در غرب سوریه است، که درگیری‌ها میان شماری از شورشیان و ارتش سوریه در آن جریان داشت.

ارتش سوریه در بیانیه‌ای که خبرگزاری دولتی این کشور( سانا)، پس از چند روز بمباران شدید منطقه، منتشر کرد، می‌گوید «نبردها در برخی مناطق غوطه شرقی متوقف می‌شود.»

همزمان در این بیانیه تاکید شده نیروهای ارتش «به هرگونه نقض (آتش‌بس)، به‌شکل مناسبی واکنش نشان خواهند داد».

ساعاتی پیش از این بیانیه، روسیه گفته بود با گروهی از «شورشیان میانه‌روی» سوری، برای برپایی آتش‌بس و نحوه اداره آن، در قاهره، پایتخت مصر، توافق‌نامه‌ای امضا کرده‌است. خبرگزاری فرانسه می‌گوید هنوز هیچ یک از گروه‌های شورشی از امضای این توافق‌نامه با روسیه در قاهره، خبر یا بیانیه‌ای منتشر نکرده‌اند.

ناظران بر جنگ داخلی سوریه به خبرگزاری‌ها گفته‌اند در مناطق اطراف پایتخت «آرامش نسبی برقرار شده‌است».

غوطه شرقی یکی از چهار منطقه پیشنهادی برای ایجاد «مناطق کاهش درگیری‌ها» یا «مناطق امن» بود که دو ماه پیش، روسیه، ایران و ترکیه، در جریان نشست‌ها و مذاکرات خود در آستانه، بر سر ایجاد آن‌ها توافق کردند.

با وجود توافقات اولیه برای برپایی «مناطق امن»، اجرای کامل آن با مانع روبه‌رو شد؛ بنا بر گزارش‌ها، طرف‌های گفت‌وگو در مورد قوای حاضر و ناظر بر آن‌ها با یکدیگر اختلافاتی دارند.

در صورتی که آتش‌بس غوطه با موافقیت و بدون نقض گسترده ادامه پیدا کند، دومین منطقه از این دست طی هفته‌های گذشته خواهد بود که درگیری‌ها در آن متوقف می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز