خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نیلوفر و نفت مطرح شد؛

پای نفت هم به جریان تئاتری کشور بازشد/زنان هم حق ابراز عشق دارند

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۲۲۶

امیر دژاکام «نیلوفر و نفت» را اثری زنانه خواند و گفت: معتقدم تمام زن‌ها با دیدن این نمایش به نوعی خود را در آن پیدا می‌کنند این اثر درباره دردها، آرزوها، تنها ماندن‌ها، خواسته‌ها و تجلی پیدا کردن آنهاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نمایش «نیلوفر و نفت» با حضور امیر دژاکام (نویسنده و کارگردان)، آهنگساز و جمعی از بازیگران این اثر نمایشی در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

امیر دژاکام «نیلوفر و نفت» را اثری زنانه خواند و گفت: معتقدم تمام زن‌ها با دیدن این نمایش به نوعی خود را در آن پیدا می‌کنند این اثر درباره دردها، آرزوها، تنها ماندن‌ها، خواسته‌ها و تجلی پیدا کردن آنهاست.

دژاکام با اشاره به حضور چهار کاراکتر محوری زن در این نمایش گفت: در صحنه‌ای از این نمایش این چهار دختر کتک می‌خورند و نجس خطاب می‌شوند و عامل خشکسالی نیز گناه مجسم نامیده می‌شوند. وقتی کوثر و شیطان هر دو زن هستند باید شک کنیم که حتما اشکالی وجود دارد چراکه این دو هر دو نمی‌توانند از یک وجود باشند. در واقع این تفکر بودیسم است که وارد مسیحیت و سپس دین‌های دیگر شده و رابطه عاطفی دو انسان را یک رابطه شیطانی خطاب می‌کند.

او با بیان اینکه شاید ترس‌های پسرانه ما در مردهای امروز تجلی پیدا کرده اما نمی‌دانم چرا چنین اتفاق‌هایی می‌افتد، گفت:‌ نمی‌توانم درباره نمایش «نیلوفر و نفت» بیشتر از این حرف بزنم چون مجبورم احساسات را بگویم و احساسات به سامان نمی‌رسد و قرار هم نیست که برسد.

دژاکام یادآور شد: نمایش «نیلوفر و نفت» قصه چهار دختر آذری، شیرازی، کرد و فارس به نام‌های آتش، دارچین، نبات و کبوتر نامه‌بر است. در این نمایش می‌خواهیم بگوییم همان قدر که یک مرد حق دارد عشقش را ابراز کند زن هم حق دارد. ابراز عشق روشی برای بقا و زیباتر شدن جامعه است و هیچ گناهی در ابراز عشق یک دختر وجود ندارد.

کارگردان نمایش «نیلوفر و نفت» یادآور شد: این مسائل تبدیل به نگاه واپسگرایانه‌ای شده که از بیرون به ما تحمیل شده مبنی بر اینکه رابطه دو انسان  که اصلی‌ترین رابطه هستی است یک رابطه شیطانی قلمداد می‌شود. در واقع این تفکر موارد خطا را به اصل تامین داده است.

دژاکام با تاکید بر اینکه قحط‌سالی از نبود عشق و محبت شکل می‌گیرد، ادامه داد: وقتی از محبت حرف می‌زنیم مورد تمسخر قرار می‌گیریم وقتی از وفای به عهد و از جهان معنا به جای پول صحبت می‌کنیم به ما می‌خندند. همه ما فکر می‌کنیم پنهان کاری، ریاکاری و عدم وفاداری درست‌ترین گزینه‌ها برای بقاست اما نام اینها از نظر من پروپاگاندا است که به معنای جادوست.

او همچنین با اشاره به وجه تسمیه نام این نمایش گفت: نفت زاینده و ثروت است و آبادانی به دنبال دارد. نیلوفر هم از باتلاق رشد می‌کند و تنها گیاهی است که از دل لجن می‌روید و سنبل عدالت است چراکه به گیاهان اطراف خود اجازه رشد می‌دهد. نفت که ماده‌ای سیاه و بدبو است می‌تواند نیلوفر را پرورش دهد.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه محدودیت همیشه در رابطه با او و کارهایش وجود داشته است، گفت: ما سال‌هاست با مشکل و محدودیت سروکار داریم گاهی هم با ماموریت روبرو می‌شویم بدون اینکه کسی به ما گفته باشد ممنوع هستید گاهی اجازه کار کردن داریم اما سالن، پول و امکانات نداریم.

دژاکام ادامه داد: چه محدودیتی بالاتر از اینکه برای تو تعریف کنند تئاتر، تجارت است وقتی تو تمام زندگی خود را صرف معنای دیگری از تئاتر کرده‌ای. من تئاتر را برای تجارت کار نمی‌کنم چون تئاتر برای زندگی است بارها گفته‌ام که تئاتر گندم است اما برای نان درآوردن نیست هرچند هنرمندان حق دارند از این طریق ارتزاق کرده و از بودجه‌های نفتی استفاده کند.

او خاطرنشان کرد: چرا بچه‌های تئاتر باید روی صحنه ژانگولر اجرا کنند یا ملودرام‌های چیپ عاشقانه روی صحنه بیاورند تا درآمدی از این زمینه کسب کنند؟ وقتی نمایشنامه‌های 10 سال اخیر را مرور کنید؛ می‌بینید که 70 درصد ملودرام‌ها به صورت سه نفره و براساس یک داستان عاشقانه و قهر و دعواهایی که از قصه‌های تخت حوضی گرفته شده؛ هستند.

دژاکام با بیان اینکه درام‌های چشمگیر و متعددی درباره مفاهیم جدی جامعه نداریم، گفت:‌ امروز جوان ما، بیمار سرطانی، کارگر زغال سنگ، زنان و اقشار مختلف مساله دارند و باید در نمایش‌ها درباره آنها حرف زده بشود.

او ادامه داد: نفت در ادبیات دراماتیک کشور جای زیادی نداشته و درباره آن کم حرف زده‌ایم در حالی که بیشترین مساله و معضل ماست؛ نمایشنامه‌های زیادی می‌توان درباره استخراج، کار و قراردادها و شرکت‌های نفت نوشت. در نمایش «نیلوفر و نفت» در واقع به صورت تمثیلی به این اشاره شده که نفت ارث پدری ماست.

مانلی حسین پور، مرتضی آقا حسینی، عباس جمشیدی، سپید علیپور، مهرنوش دارا، فریبا امینیان، سمیه صباغی، پریا وزیری، علی برجی، ابوالفضل جمشیدی، ملیحه کیا، سروش طاهری، حامد پور محمد، نسیم علیپور، بهار قاسمی (به ترتیب ورود به صحنه) بازیگران نمایش «نیلوفر و نفت» هستند که با نویسندگی و کارگردانی امیر دژاکام از یکشنبه (اول مرداد) در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز