خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی :

دولت گذشته صد میلیارد دلار را یک شبه رها کرد / دولت دهم خصوصی سازی را دفع شر می‌دانست

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۸۹۴

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دولت گذشته صد میلیارد دلار سرمایه را در قالب واگذاری شرکت‌ها یک شبه رها کردند، گفت: خصوصی سازی در دولت گذشته با نگاه دفع شر انجام شد.

به گزراش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدید ایران ایر با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های آقای پرورش بردباری ایشان در شرایط سخت بود، گفت:‌ صبوری در شرایط سخت کیمیایی است که به کار می‌آید. بنده به سهم خودم از تلاش‌ها و زحمات ایشان سپاسگذارم.

وی ادامه داد: معتقدم در اجرای خصوصی سازی و اصل 44 قانون اساسی در سال‌های گذشته برداشت بدی شد و یک نگاه مادی به شرکت‌های مادر و در صنایع کشورمان در خصوصی سازی داشته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال 91 کتابی را درباره خصوصی سازی درا یارن نوشته‌ام گفت: سرجمع سرمایه‌گذاری و انباشتی که ملت ایران در دنیای مدرن داشت چیزی حدود 100 مییارد دلار سرمایه بود که در قالب شرکت‌های مختلف از جمله هما در جریان خصوصی سازی و واگذاری قرار گرفت.

آخوندی ادامه داد: نکته بسیار مهمی که در واگذاری‌ها وجود دارد که کمتر به آن توجه شده فرهنگ سازمانی و فرهنگ صنعتی و دانشی است که در این شرکت‌ها انباشته شده است. ایده خصوصی سازی این بود که چگونه راهکاری پیدا کنیم تا این ثروت ملی بتواند نرخ بهره‌وری بیشتری برای ملت ایران داشته باشد اما جفای بزرگی در حق صنعت روا داشته شد این بود که تمام ثروت این شرکت تبدیل شد به ثروت مادی و نگاه مادی در واگذاری‌ها وجود داشت و هدف از واگذاری‌ها رفع شر بود انگار نه انگار که درباره یک ثروت ملی حرف می‌زنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: درست است که دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار بود و مشکلات زیادی در این سازمان وجود داشت اما بدترین کاری که انجام شد این بود که دولت صنایع را و ثروت ملی را بابت رد دیون به تامین اجتماعی واگذار کرد.

آخوندی ادامه داد: امروز نه تنها بهره‌وری این شرکت‌ها پس از واگذاری افزایش نیافت بلکه با کاهش بهره‌وری هم مواجه شدیم و در کنار کاهش بهره‌وری فرهنگ سازمانی و دانش خود را همه از دست دادند.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا قبل از واگذاری شرکت‌ها اصلاح ساختاری آن در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: قبل از واگذاری باید بازسازی ساختاری و اجرای اصول بازرگانی در دستور کار قرار بگیرد و پس از انجام این اقدامات نسبت به واگذاری و خصوصی سازی شرکت اقدام شود.

آخوندی تاکید کرد: ‌در هیچ کشوری مخابرات آن برای دفع شر به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود در هیچ کشوری تصمیمات عجولانه و یک شبه برای واگذاری صنایع گرفته نمی‌شود اما در ایران شاهد آن بودیم که در دولت گذشته صد میلیارد دلار یک شبه رها شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هما با صبوری این دوران را پشت سر گذاشت شرکت هواپیمایی هما ارزش چندین سال تجربه نیروی انسانی و تجربه فناوری دارد و به یک برند تبدیل شده است اما متاسفانه در دولت گذشته برای واگذاری این مجموعه تمام ارزش گذاری آن را به چند ساختمان و ماشین کاهش دادند.

وی با تاکید بر اینکه همواره با خصوصی سازی در ایران موافق بودم و به این مقوله علاقه مند هستم گفت:‌ پیش نویس اولیه اجرای اصل 44 قانون اساسی را من نوشتم اما تاکیدم این بوده که قبل از واگذاری اصلاح و بازسازی ساختاری در شرکت‌ها انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ خوشبختانه توانستیم در دولت یازدهم هما را به چرخه بازسازی ساختاری وارد کنیم و این ا قدام با کمک مدیران و کارکنان هما انجام شد.

وی با بیان اینکه برای حفظ این موفقیت‌های هما باید به مدیر عامل جدید کمک کرد ، گفت:‌ برای آقای پرورش در ماموریت جدید خود آرزوی توفیق و سرافرازی دارم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز