خبرگزاری کار ایران

حفاظت از قدیمی‌ترین خطوط لوله انتقال نفت ایران هوشمند شد

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۸۰۱

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اجرای عملیات هوشمند سازی ۱۷ ایستگاهه کاتدیک در منطقه غرب برای نخستین بار، حفاظت از قدیمی‎ترین خط لوله انتقال نفت کشور را هوشمند کرد.

به گزارش ایلنا، چهارمین خط لوله نفتی کشور در سال ۱۳۱۴ در مسیر نفت شهر/ کرمانشاه به قطر سه اینچ و طول ۲۳۰ کیلومتر پس از ساخت پالایشگاه نفت کرمانشاه با ظرفیت ۲۰۰۰ بشکه در روز ساخته شد.

زمانی که چهارمین خط لوله نفت خام کشور  احداث شد، مراکز انتقال نفت این خط نیز شامل نفت شهر، کلانتر، پایطاق و علی آباد نیز ساخته شد که از قدیمی ترین تلمبه خانه های ایران محسوب می شود.

پس از آن و تا سال ۱۳۵۰ که یک خط لوله نفت خام به قطر هشت اینچ در همان مسیر ساخته شد، تنها خط لوله‌ای که نفت خام را به غرب کشور و پالایشگاه کرمانشاه منتقل می‌کرد، همان خط لوله سه اینچی بود.

هم اکنون خطوط لوله و مخابرات منطقه غرب کشور با مرکزیت کرمانشاه و در جوار پالایشگاه کرمانشاه وظیفه انتقال نفت و خام و فرآورده آن بخش کشور در مسیرهایی به طول ۲۳۶، ۱۷۱، ۱۲۷ و ۲۱ کیلومتر را بر عهده دارد.

مهرداد حقیقیان، مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه غرب با اشاره به بالا بودن قدمت تجهیزات و خطوط لوله سه گانه در این منطقه، می گوید: با تلاش و همت رؤسای واحدها و کارشناسان منطقه و با رعایت اخلاق حرفه ای کار، همه تلاش خود را به منظور آماده نگه داشتن تجهیزات و دستگاه‌ها به کار گرفته‌ایم.

وی ادامه می دهد: همه مسیرهای خطوط لوله به‌طور مستمر توسط واحدهای فنی و عملیاتی مدیریت و پایش می‌شوند.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه غرب اظهار می کند: در یک سال گذشته هیچ گونه حادثه نشتی و یا پارگی خط در این منطقه روی نداده است که این موضوع نتیجه تلاش، برنامه ریزی و اجرای به موقع دستورعمل‌ها از سوی کارکنان است که برای رسیدن به اهداف منطقه سعی و تلاش شبانه روزی می کنند.

 

 هوشمند سازی ایستگاه‌های حفاظت کاتدیک برای نخستین بار

مدیر خطوط لوله و مخابرات منطقه غرب کشور می افزاید: هم اکنون عملیات هوشمند سازی ۱۷ ایستگاهه کاتدیک این منطقه برای نخستین بار در سطح شرکت خطوط لوله و مخابرات و همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام شده است.

حقیقیان می گوید: با انجام این عملیات افزون بر این‌که از شرایط مطلوب‌تری برای فعالیت ایستگاه‌های حفاظت کاتدیک برخوردار شده ایم، همچنین حجم ترددهایی که برای کنترل و پایش انجام می دادیم نیز کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش یکی از روش‌های محافظت از خوردگی فلزات به‌وسیله کاتد قرار دادن سطح فلز در یک سلول الکتروشیمیایی است که به همین منظور نیز ایستگاههایی در طول مسیر خطوط لوله تعبیه می شود.

وی درباره عملکرد این شرکت در یک سال اخیر می افزاید: انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی دریافتی از خط ۱۶ اینچ و ارسال آن به پالایشگاه، پخش منطقه کرمانشاه و تاسیسات سنندج پارسال ۳۷۰ میلیون و ۲۶۸ هزار لیتر افزایش یافته است.

به گفته وی، میزان انتقال نفت خام و فرآورده در سال ۱۳۹۴ به میزان یک میلیارد و ۸۳۵ میلیون و ۲۱۳ هزار لیتر بوده که در سال ۹۵ به دو میلیارد و ۲۰۵ میلیون و ۴۸۱ هزار لیتر رسیده است.

حفاظت از قدیمی‌ترین خطوط لوله انتقال نفت ایران هوشمند شد

 

به گفته حقیقیان، رئوس برنامه‌ها و اقدام‌ها امسال منطقه نیز به قرار زیر است:

- برگزاری مناقصه دومرحله‌ای با ارزیابی کیفی و فنی جهت پروژه جابجا کردن مرکز انتقال نفت قزوین به پایطاق

- تغییر مسیر خط لوله ۸ اینچ کیلومتر به‌طول ۲ کیلومتر و حذف دو بار تلاقی خط با بزرگراه کربلا، روستای چهارزبر و یادمان شهدای مرصاد

- نصب تعداد دو عدد ولو و چک ولو در مسیر خط ۸ اینچ حدفاصل کیلومتر ۱۶۱ الی ۲۲۴ به منظور ایجاد شرایط ایمن بهره برداری خط با توجه به همجواری خط با روستاها و بزرگراه کربلا

- رنگ آمیزی و کیلومترزنی مجدد مارکرهای مسیر خط ۸ اینچ پایطاق/کرمانشاه

- تعویض لوله در دو نقطه تقاطع کیلومتر۶۴ و کیلومتر ۵۶ به طول تقریبی ۲۰۰ متر با جاده قصرشیرین/گیلانغرب و قصرشیرین/سرپل ذهاب

- ایمن سازی و بازسازی مسیر خط ۱۶ اینچ در کیلومتر ۱۲۰ به‌طول ۱۵۰۰ متر چراکه در حال حاضر تردد به سختی انجام می شود

- تعمیرات احتمالی مسیر خط لوله۸ اینچ نفت شهر/ کرمانشاه با انجام پیگرانی هوشمند

- اجرای بالانس ولوهای بین راهی مسیر خط لوله ۸ اینچ نفت شهر/کرمانشاه

- اجرای بالانس چک ولوهای بین راهی مسیر خط لوله۱۰ اینچ کرمانشاه/سنندج

- تعمیر اساسی مخزن T۱۱ نفت خام مرکز انتقال نفت شهید قمری

- تعمیر اساسی حداقل ۶ دستگاه ولو غیر قابل استفاده در راستای اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی در هزینه ها

- تعمیر اساسی مخزن آب آشامیدنی مرکز انتقال نفت پایطاق

- تعویض پوشش ۲۰۰۰ متر از خط لوله ۸ اینچ از کیلومتر ۰ تا ۱۳۶ به صورت پراکنده

- رنگ آمیزی مخزن رلیف تاسیسات انتهایی کرمانشاه TK-۱۰۱))

مدیر خطوط لوله و مخابرات منطقه غرب همچنین از ارتقا نیافتن سمت‌های سازمانی، کمبود فضای اداری، کمبود نیروی انسانی در بخش‌های مختلف، احداث مامورسرا در تاسیسات انتهایی سنندج و مرکز انتقال نفت شهید قمری، نوسازی ماشین آلات ساختمانی و خودروهای سبک، روزآمدکردن و ایمن سازی تجهیزات مربوط به مخازن و غیره به عنوان بخشی از مشکلات این منطقه نیز نام برد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز