خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

وجود کودکان مطلقه ۱۵ ساله در کشور/ورود مجلس به پدیده "کودک همسری" و بررسی علل آن/تلاش برای افزایش حداقل سن ازدواج

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۱۱۶

رییس فراکسیون زنان مجلس از تلاش برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران از ۱۳ سال به ۱۵ سال خبر داد.

پروانه سلحشوری؛ رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر گفت: روند طولانی و فرسایشی بروکراسی در کشور، بعنوان یکی از دلایل اصلی تاخیر در حصول نتیجه در این مورد است. ما در فراکسیون زنان به جدّ پیگیر این موضوع هستیم. هرچند پیچیدگی و حساسیت‌های موجود در مسائل فرهنگی کشور، هم روند رسیدن به نتیجه را کند و هم ما را ملزم به بررسی‌های دقیق‌تر کرده است.

وی افزود: در این مقوله، از یک طرف ازدواج کودکان برای عده‌ای مثل ما، مسئله و اشکال است و از طرفی دیگر، برای عده‌ای یک امر واجب تلقی می‌شود و ممکن است نه تنها این کار را ازدواج کودک ندانند که حتی بر این باور و عقیده باشند که این امر در واقع ازدواج دختری است که به سن شرعی رسیده است و ازدواج در چنین سنی، باید در قانون لحاظ شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه فقه شیعه، فقه پویایی است، ادامه داد: ما در این رابطه، هم نظر فقها و علما را جویا شده‌ایم تا رضایت آنها را جلب کنیم و برخی از علما نیز نظر مثبت داشته‌اند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر نیز از مرکز پژوهش‌های مجلس درخواست کرده‌ایم که اطلاعاتی را استخراج و در اختیار ما بگذارند تا ببینیم اصولاً در کدام مناطق کشور، بیشتر با پدیده "کودک همسری"مواجه هستیم و علل بروز آن چیست؟

سلحشوری همچنین با اشاره به اینکه ما کودکان مطلقه 15 ساله در کشور داریم، اظهار داشت: بطور مثال ما در جایی می‌بینیم که خانواده‌ای متشرع و متدین هستند و اصرار دارند که دخترشان باید زود ازدواج کند. اما در مقابل در جای دیگر شاهد هستیم که فقر عاملی است که خانواده را مجبور می‌کند به ازدواج دخترشان در سن پایین، تن بدهند.

وی گفت: اینها از جمله موارد تعیین کننده‌ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد تا ما بدانیم علل و دلایل  کودک همسری چه چیزهایی است، بدانیم آسیب‌های ناشی از آن و حتی اگر مزیت‌هایی دارد، مزیتهای آن چیست؟ ما در فراکسیون زنان، حسب وظیفه قانونی خود، همه این موارد را در کنار هم بررسی می‌کنیم. در عین حال اما تلاش پیگیر و مجدانه ما مبتنی بر این است که حداقل سن ازدواج را افزایش بدهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز