خبرگزاری کار ایران

چیت‌چیان:

3.6 میلیارد دلار درخواست سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی‌های نو داریم/ ۴۸ درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۹۳۶

وزیر نیرو امروز با حضور در خراسان شمالی، کلنگ احداث فاز اول نیروگاه خورشیدی 30 مگاواتی را در شهرستان جاجرم به زمین زد.

به‌گزارش ایلنا، "حمید چیت چیان" پس از کلنگ زنی این نیروگاه به ظرفیت 30 مگاوات در شهرک صنعتی شهرستان جاجرم، این پروژه را آغازگر جهش بزرگی در زمینه تولید انرژی دانست.

وی اهمیت حفاظت از محیط زیست، در دسترس بودن امکان احداث این نوع نیروگاه‌ها برای اکثر نقاط کشور و عدم نیاز به خطوط انتقال و توزیع و اشتغال زایی را از جمله اهداف پیگیری ایجاد پروژه‌های تجدید پذیر در کشور عنوان کرد.

وزیر نیرو احداث نیروگاه‌های خورشیدی در اراک، اصفهان و همدان به ظرفیت‌های زیر 10 مگاوات را از جمله پروژه‌های موفق خورشیدی تا کنون برشمرد و افزود: با توجه به ظرفیت 30 مگاواتی نیروگاه جاجرم، این نیروگاه، بزرگ‌ترین پروژه خورشیدی تا این لحظه در کشور است.

وی مقررات روشن و انگیزه‌بخش ایران برای سرمایه گذاری در زمینه نیروگاه‌های تجدید پذیر را یکی از دلایل استقبال کشورهای خارجی از این پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: تاکنون 3 میلیارد و 600 میلیون دلار درخواست سرمایه گذاری خارجی در این حوزه ثبت شده که بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی نیز در این باره اظهار داشت: یک شرکت سوئیسی عهده دار سرمایه گذاری و احداث این پروژه شده است.

وی با اشاره به این که فاز اول این نیروگاه در زمینی به مساحت 45 هکتار در نزدیکی پست 400 کیلوولت جاجرم احداث خواهد شد اظهار داشت: برای این منظور 50 هکتار زمین در این منطقه، در اختیار شرکت سرمایه گذار قرار گرفته است.

وی افزود: 4 پروژه 30 مگاواتی در زمینی به مساحت 200 هکتار در جاجرم و اسفراین پیش بینی شده که با توجه به نزدیکی به پست و مصرف کننده عمده، بهترین شرایط را با کمترین تلفات انتقال برق خواهد داشت.

وی با بیان این که این نیروگاه تا 6 ماه آینده به بهره برداری می‌رسد اظهار داشت: در مرحله بهره برداری 358 نفر و پس از پایان کار نیز 41 نفر در این پروژه مشغول به کار خواهند شد.

گفتنی است تمامی تولید برق فاز اول این نیروگاه، در شهرستان جاجرم مصرف خواهد شد.

خراسان شمالی با دارا بودن حداقل 300 روز آفتابی در سال و گرد و غبار اندک و همچنین ظرفیت بالای خطوط انتقال، شرایط بهینه ای برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی دارد و سرمایه گذار سوئیسی این پروژه، برای 310 مگاوات احداث نیروگاه در نقاط مختلف استان اعلام آمادگی کرده است.

وزیر نیرو در خراسان شمالی گفت: در زمان حاضر ۴۸ درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند.

وی همچنین اظهار کرد: اجرای شبکه های فاضلاب با استفاده از مکانیسم‌های تعریف ‌شده و مشارکت بخش خصوصی در حال پیگیری است.

حمید چیت چیان درصد برخورداری جمعیت تحت پوشش طرح های فاضلاب در کل کشور را 48 درصد عنوان نمود و افزود در حال حاضر این عدد در خراسان شمالی 31 درصد است که با اجرای پروژه شبکه های فاضلاب به روش فاینانس جاری در این استان و اجرای ۱۲۵ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب که اجرای آن از امروز آغاز شد بزودی ۶۵ هزار مشترک جدید تحت پوشش قرار خواهند گرفت تا این شاخص در این استان به متوسط کشوری نزدیک‌تر شود.

چیت چیان سه روش جهت توسعه شبکه فاضلاب شهرهای کشور، بیان کرد و افزود: اعمال تبصره 3 و ماده 7 درقبوض ، مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری به روش BOT و جمع آوری، تصفیه و فروش پساب فاضلاب از مهمترین این روش‌ها برای اجرای پروژه های فاضلاب است.

وزیر نیرو با تأکید بر مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری این بخش به‌صورتBOT عنوان کرد: با این روش، طرح‌هایی که ۲۰ یا ۳۰ سال اجرایی نشده بودندبه بهره‌برداری خواهند رسید.

چیت چیان افزود: با توجه به محدودیت‌های منابع آب در کشور، استفاده صنایع از پساب فاضلاب باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: به همین منظور، صنعت با سرمایه‌گذاری در این زمینه و احداث شبکه فاضلاب، می‌تواند از پساب حاصل از فرآیند تسویه بهره‌برداری کند.

وزیر نیرو خاطر نشان ساخت: صنعت پتروشیمی بجنورد نیز می‌تواند با این شیوه آب موردنیاز خود برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای را تأمین کند.

حمید چیت چیان روز پنج شنبه در سفر خود به استان خراسان شمالی کلنگ آغاز عملیات اجرایی پروژه های جمع آوری فاضلاب استان خراسان شمالی به روش فاینانس جاری با اعتباری بالغ بر 350 میلیارد ریال به زمین زد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز