خبرگزاری کار ایران

اجرای «جنگ تعزیه عیسی بت‌شکن» اهمیت دادن به هم‌وطنان مسیحی است

asdasd
کد خبر : ۵۰۸۷۶۴

به گفته تقی نبی، شاعر و نویسنده نسخه «جنگ تعزیه- عیسی بت‌شکن»، این اثر تلفیقی از تعزیه و تئاتر است و برای اجرا در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی آماده می‌شود.

به گزارش ایلنا، تقی نبی اجرای نسخه «جنگ تعزیه عیسی بت‌شکن» را اهمیت دادن به هم‌وطنان مسیحی دانست و افزود: در مجالس تعزیه بسیار کم از حضرت عیسی(ع) و پیامبران اولوالعزم گفته شده است. هم‌وطنان مسیحی همراه مسلمانان هستند و شهید دادند. وظیفه خود می‌دانستم با همراهی گروه، تعزیه‌ای اجرا کنیم که ضمن یادآوری مودت و دوستی بین مسلمانان و مسیحیان تاکیدی نیز به پرستش خداوند یکتا در این عصر داشته باشم.

وی درباره تکنیک اجرای این نسخه، اظهار داشت: این کار تلفیقی از تعزیه و تئاتر است. در مراسم تعزیه میزانس توسط خود تعزیه‌خوان براساس تجربه‌ای که دارد مشخص می‌گردد ولی این اثر زیرنظر وجیهه کریمی کارگردان، با میزانس مشخص اجرا می‌شود و همه نکات اصولی رعایت شده است. گروه سعی دارد با تکنیک روز جلو برود.

نبی جشنواره آیینی سنتی را «بیدار باش» برای عالم تعزیه دانست و ادامه داد: این رویداد موجب بالا رفتن اطلاعات و مطالعه اهالی این هنر می‌شود. هر شعر یا متنی تعزیه نیست و باید سندیت داشته باشد.

«جنگ تعزیه- عیسی بت‌شکن» توسط تقی نبی از کتاب «طریق البکا» به نمایش و شعر درآمده است. او تاکنون 17 مجلس تعزیه که سندیت دارد را نوشته و به ثبت رسانده است.

این نسخه در شهر انطاکیه زمان عیسی بن مریم می‌گذرد و داستان بت‌پرستی و چگونه یکتاپرست شدن مردمان این شهر را بازگو می‌کند.

تقی نبی، حسین نبی، رسول ایمانی، حسن خصالی و سعید نبی ازجمله شبیه‌خوان‌های نسخه «جنگ تعزیه- عیسی بت‌شکن» به شمار می‌آیند.

بخش مجالس شبیه خوانی (یادواره استاد هاشم فیاض) با هدف تولید مجالس جدید و ترویج نمونه‌های اصیل شبیه‌خوانی برای دومین دوره در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز