خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان خبر داد:

رهاسازی بیش از یک‌میلیارد و 582 میلیون متر مکعب آب از سد سفیدرود

asdasd
کد خبر : ۵۰۸۵۱۷

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان از رهاسازی بیش از یک میلیارد و 582 میلیون متر مکعب آب از سد سفیدرود خبر داد.

  به گزارش ایلنا از رشت، لطفی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان در یازدهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب گیلان که در محل استانداری برگزار شد با اشاره به تشکیل کمیته منابع و مصارف آب در استان اظهار کرد: کمیته مذکور در راستای به‌ روزرسانی برنامه‌های منابع و مصارف آب متشکل از اداره‌های هواشناسی گیلان، جهاد کشاورزی استان، ستاد مدیریت بحران گیلان و شرکت سهامی آن منطقه‌ای استان تشکیل شده است.

 لطفی ، تصمیم‌گیری در مورد مدیریت منابع آب استان را در کمیته ایجاد منابع و مصارف آب گیلان عنوان کرد و افزود: تصمیم‌گیری در مورد مدیریت منابع آب استان موجب می‌شود کمترین تغییرات دبی را در بستر رودخانه‌ها داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان، جلوگیری از تلفات و افزایش راندمان را از دستاوردهای کمیته ایجاد منابع و مصارف آب استان خواند و بیان کرد: جلوگیری از حوادث جانی انسانی و احشام هنگام افزایش یا کاهش دبی آب از دیگر اقدام‌های کمیته ایجاد منابع و مصارف آب گیلان است.

 لطفی با بیان اینکه راه‌اندازی نیروگاه برق‌آبی از تصمیم‌های اتخاذ شده در کمیته ایجاد منابع و مصارف آب گیلان است، تصریح کرد: پنج واحد نیروگاه برق‌آبی در استان داریم و بهترین اقدام فعال نگه‌داشتن این نیروگاه‌ها در فصل گرماست ضمن اینکه باید بتوانیم آب کشاورزی را در سدهای تاریک و سنگر مدیریت کنیم.

وی، ایجاد اعتماد مضاعف بین کشاورزان را از اهداف کمیته منابع و مصارف آب گیلان عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم آب را به کانال‌های چپ یا راست هدایت کنیم امکان تصمیم‌گیری به‌ لحظه در سد سنگر وجود دارد و اگر این تصمیم‌گیری در سد سفیدرود اتفاق بیفتد، زمان بیشتری در اختیار داریم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه کمتر کردن تنش‌ها به تاسیسات و شبکه سد سفیدرود از برنامه‌های کمیته منابع و مصارف آب استان است، خاطرنشان کرد: در ابتدای سال میزان حجم سال آبی را مشخص می‌کنیم و این امر از ابتدای مهر ماه هر سال آغاز می‌شود.

 لطفی به ذخیره 357 میلیون متر مکعبی آب ذخیره پشت سد سفیدرود در مهرماه سال 95 اشاره کرد و یادآور شد: ابتدای مهرماه آغاز آبگیری سالانه سد سفیدرود محسوب می‌شود و در شش ماه دوم سال گذشته که وضعیت خشکسالی را نشان می‌داد در برداشت آب از سد با احتیاط عمل کردیم ضمن اینکه با توجه به بارندگی در حوضه آبریز سد سفیدرود در 25 فروردین‌ماه سال جاری آب از سد سرریز شد.

وی از رهاسازی یک‌ میلیارد و 582 میلیون متر مکعب آب از سد سفید رود در سال آبی جاری خبر داد و اظهار کرد: حدود 300 میلیون متر مکعب به طور مستقیم به دریا ریخته شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان اضافه کرد: یک‌میلیارد و 380 میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده در سه نقطه پایاب سد سنگر، کانال راست و چپ، گل‌رود و تونل آب‌بر فومن به مصارف کشاورزی رسیده است.

 لطفی با اشاره به برنامه نوبت‌بندی پیشنهادی کمیته منابع و مصارف آب گیلان، بیان کرد: شهریورماه سال جاری حجم مخزن سد سفیدرود به 240 میلیون متر مکعب به کمترین حد خود می‌رسد.

وی از برنامه‌ریزی برای سال آبی سال 96 ـ 97 توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان خبر داد و تصریح کرد: در ابتدای سال آبی مذکور 240 متر مکعب آب پشت سد سفیدرود ذخیره داریم و حدود 23 درصد از حجم مخزن سد است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در ادامه به گزارش مقایسه‌ای حجم آب مخزن سد سفیدرود در سال‌های مختلف اشاره کرد و گفت: اکنون 564 میلیون متر مکعب آب در مخزن سد سفیدرود ذخیره داریم و این حجم در سال گذشته در این زمان 657 میلیون متر مکعب آب بود ضمن اینکه در سال 94 حجم آب 281 میلیون متر مکعب به ثبت رسیده است.

 لطفی با بیان اینکه معادل 54 درصد از حجم سد سفیدرود آب ذخیره شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته حجم آب ذخیره پشت سد 63 درصد بود و در سال 94 مقدار 27 درصد به ثبت رسیده است.

وی، دبی ورودی آب به دریاچه سد سفیدرود را 16 متر مکعب در ثانیه عنوان کرد و یادآور شد: سال گذشته در این زمان دبی ورودی آب به سد سفیدرود 25 متر در ثانیه به ثبت رسید و در سال 94 هفت متر مکعب در ثانیه بود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه دبی خروجی آب از سد سفیدرود اکنون 165 متر مکعب در ثانیه است و در سه روز آینده این خروجی به 220 متر مکعب می‌رسد، اظهار کرد: سال گذشته دبی خروجی آب از سد سفیدرود 207 متر مکعب در ثانیه بود و سال 94 این حجم خروجی 195 متر مکعب به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز