خبرگزاری کار ایران

با حضور وزیر علوم و ارتباطات؛

نسل سوم شبکه علمی کشور رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۴۹۶

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از نسل سوم شبکه علمی کشور که با حضور وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: این شبکه علمی، شاهراه اجرایی نقشه جامع علمی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمد فرهادی در این مراسم اظهار داشت: امروز ما در این مکان علمی دور هم آمده‌ایم تا از تکمیل یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های علمی و ملی کشور پرده‌برداری کنیم. لازم است از تمام استادان، پژوهشگران و دست‌اندرکاران که با تمام توان شبانه‌روز برای انجام این تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی زحمت کشیده‌اند و مرارت‌ها و سختی‌ها را متحمل شده‌اند صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.

وی افزود: شبکه علمی کشور، شبکه‌ای مستقل است که با استفاده از فیبر تاریک، کلیه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی را به یکدیگر متصل کرده و امکان اتصال به سایر شبکه‌های علمی معتبر جهانی از جمله شبکه علمی اروپا را دارا است.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی از مشترکان مهم این شبکه هستند و بسیاری نیز طبق برنامه‌های تنظیم شده در آینده نزدیک مرتبط خواهند شد تصریح کرد: از تسهیلات این شبکه جست‌وجوی منابع دانشگاهی و علمی پژوهشی است و کاربران می‌توانند از این طریق منابع مورد نیاز خود را جستجو کنند و نیز این شبکه اطلاعات مربوط به کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها، پروژه‌های تحقیقاتی در حال انجام، بانک‌های اطلاعاتی، پژوهشی و آماری کشور را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

وی این پروژه ملی را یکی از مهم‌ترین افتخارات زیرساختی توسعه علمی کشور بعد از انقلاب اسلامی دانست و افزود: شبکه علمی شاهراه ارتباطی و انتقال‌دهنده دانش مابین مشترکان خاص است که از یک سو نیازمند خدمات زیرساختی خاص (مانند سرویس‌های پرسرعت، بدون تاخیر و امکانات ابری پردازشی خاص منظوره) بوده و از سوی دیگر تولیدکننده، توسعه‌دهنده و ارائه‌کننده خدمات و اطلاعاتی است که در بستر اینترنت، دستیابی به آنها یا ممکن نیست و یا هزینه بسیار بالایی دارد.

فرهادی به تاریخچه ایجاد شبکه علمی در کشور اشاره کرد و گفت: نسل اول شبکه علمی کشور، در سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسیده و در طول دوره هشت ساله دولت‌های هفتم و هشتم جمهوری اسلامی ایران در نزدیک به تمامی مراکز استان ها و برای دانشگاه های انتخاب شده مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: همچنین نسل دوم شبکه علمی کشور نیز در سال ۱۳۸۶؛ میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت، توسط وزارت ارتباطات بازطراحی و اجرای آن آغاز شد و در سال ۱۳۹۰ به سرانجام رسید و نسل سوم شبکه علمی کشور با حضور دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲ و البته با توجه به تغییرات اساسی در نگاه جهانی به مقوله شبکه های ارتباطی از سال ۱۳۹۴ به انجام رسید.

فرهادی افزود: با توجه به مراتب یاد شده، از اهم برنامه‌های نسل سوم شبکه علمی جامع کشور که شاهراه اجرایی نقشه جامع علمی کشور نیز محسوب می‌شود، می‌توان به مواردی از قبیل: پوشش کاربری مشترکان نه محدود به متقاضیان بزرگ که بیشتر با هدف پوشش مشترکان کوچک و متوسط و نه محدود به شهر تهران، کلان شهرها و مراکز استان، پوشش کاربری مشترکان، مجموعه ای از متقاضیان دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی، مراکز درمانی آموزش پزشکی، حوزه های علمیه و کتابخانه های تخصصی کشور، اشاره کرد.

وی همچنین ازدیگر برنامه‌های نسل سوم شبکه علمی جامع کشور به برنامه کسب و کار این شبکه که به صورتی تدوین شده که هیچ مشترکی مصرف کننده صرف شبکه نبوده و خود تولید کننده خدمات و محتوای علمی خواهد بود و اینکه این برنامه به عنوان یک برنامه بلندمدت اپراتور شخصیتی کاملاً مجزا و مستقل خواهد داشت، اشاره کرد.

وزیر علوم در پایان گفت: براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی آی.اس.آی در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ رشد کمیت تولید علم کشور به ۱۹% رسید، در بررسی ۲۵ کشور برتر براساس کمیت تولید علم در دو سال مورد بررسی جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست دنیا در رشد کمیت تولید علم دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز