خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مشارکت های مردمی محیط زیست:

برنامه های افزایش جمعیت کشور نباید خارج از توان اکولوژی محیط زیست باشد

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۴۵۸

مدیرکل مشارکت های مردمی محیط زیست خواستار توجه به توان اکولوژی محیط زیست به عنوان پیش شرط سیاست های افزایش جمعیت شد و گفت: در سیاست های افزایش جمعیت باید به زیرساخت های زندگی توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، محمد درویش در همایش ملی جمعیت در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با اشاره به اصطلاح 'اور شوت' در اکولوژی به معنی ظرفیت و توان زمین، اظهار کرد: در سال 1980 برای نخستین بار مجموع تولید زمین با میزان مصرف جمعیت چهار میلیارد نفری آن در سال برابر شد و این یک هشدار جدی به همه اهالی این کره خاکی بود که نشان می داد ظرفیت زمین محدود است و عدم اصلاح مصرف همه اهالی این کره را با بحران جدی روبه رو می کند و این موضوع چند اجلاس جهانی را در پی داشت.

وی افزود: متاسفانه به رغم هشدارها مصرف بی رویه منابع ادامه یافته به طوری که امسال 'اور شوت' به 11 مرداد ماه رسیده است؛ به این معنی که تمام تولیدات زمین در این تاریخ مصرف شده و 7.5 میلیارد نفر جمعیت زمین باید از اندوخته آن استفاده کنند.

این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها با بیان اینکه هیچکس مخالف مسائل و دل نگرانی های صحیح درباره کاهش جمعیت و جوانگرایی نیست، تاکید کرد: خواسته فعالان محیط زیست این است حالا که سیاست جمعیتی کشور به سمت افزایش جمعیت پیش می رود باید زیرساخت های زندگی این جمعیت نیز فراهم شود زیرا ممکن است افزایش جمعیت به جای فرصت به تهدید تبدیل شود.

وی اظهار کرد: بر اساس گزارش فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) تا سال 2025 نیمی از سفره های آب زیرزمینی در کشورهای در حال توسعه در جنوب و 18 درصد در کشورهای شمال نابود می شود.

وی با اشاره به قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و کم آب خاورمیانه افزود: این منطقه یکی از حساس ترین مناطق نسبت به بیابان زایی است و در صورت تخریب امکان بازیابی آن وجود ندارد.

درویش نسبت به وضعیت بحرانی محیط زیست کشور هشدار داد و تصریح کرد: در حال حاضر رویشگاه های زاگرس در معرض تخریب هستند، بسیاری از تالاب های کشور خشک شده و آب های زیرزمینی در وضعیت قرمز هستند به طوری که بسیاری از دشت های کشور دچار نشست شده که نمونه آن در استان فارس است همچنین در اروندکنار یک میلیون اصله نخل و در میناب هشت میلیون اصله نخل به دلیل شور شدن آب خشک شده اند و در میناب از صدها هزار درخت مرکبات چیزی باقی نمانده است.

وی افزود: امروز با افزایش کانون های گرد و خاک مواجه هستیم که ناشی از سدسازی بی رویه و طرح های انتقال آب میان حوضه ای است که بدترین نمونه آن در دریاچه ارومیه قابل مشاهده است که هفت میلیون نفر را با بحران مواجه کرده است.

به گفته وی، عربستان که در دهه 90 حدود چهار میلیون هکتار از اراضی خود را (به رغم هشدارها) با استفاده از آب های فسیلی زیرکشت گندم می برد، امروز به یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم تبدیل شده و این زمین ها به کانون گرد و غبار تبدیل شده است.

درویش با بیان اینکه کشور قربانی تغییر اقلیم است و گرما دو برابر شده است اظهار کرد: این بحران ها در سیاست های افزایش جمعیت دیده نشده و مطالبه فعالان محیط زیست این است که به توان اکولوژی زمین نیز باید توجه شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز