خبرگزاری کار ایران

کریمی قدوسی:

مدل اقتصادی مناسبی برای خرید هواپیماها طراحی نشده است

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۳۸۹

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش یکی از وزرا هواپیماهای خریداری شده ایرباس دست دوم هستند.

به گزارش ایلنا، جواد کریمی قدوسی در نشست علنی امروز مجلس، در جریان سوال از عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ضمن تبریک به مناسبت آزادسازی موصل اظهار داشت: از هیأت رئیسه گله‌مندم زیرا سوال من در تاریخ ۲۶/۳/۱۳۹۵ به هیأت رئیسه ارائه شد ولی پس از یک سال به صحن آمده این در حالی است که باید در وقت خود در دستور کار قرار می‌گرفت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چرا در این قرارداد همه چیز محرمانه بوده و نمایندگان مردم از قراردادی که حدود صد میلیارد دلار جمهوری اسلامی ایران متحمل می‌شود، بی‌خبر هستند.

او افزود: یک بخش سوال من در کمیسیون عمران این بود که اطلاعاتی به ما از کم و کیف قرارداد ارائه نشده و قرار شد که این اطلاعات در اختیار من و کمیسیون عمران قرار گیرد که در این زمینه رئیس کمیسیون عمران در تاریخ ۱۹/۱/۱۳۹۶ به مدیرعامل شرکت هواپیمایی نامه‌ای نوشتند تا این قرارداد در اختیار کمیسیون قرار گیرد که هنوز محتوای قرارداد در اختیار ما قرار نگرفته است.

کریمی قدوسی با بیان اینکه همه ما موافق بازسازی ناوگان هواپیمایی، جاده‌ای، کشتیرانی و ریلی هستیم، گفت: شأن نزول مجلس به این جهت است تا در این امور ورود پیدا کند و مطلع شود اما همچنان قرارداد خرید هواپیما‌ها برای ما محرمانه است و به جز بیان کلیات نمایندگان، کار‌شناسان هواپیمایی کشور و حتی مدیران وزارتخانه از آن بی‌اطلاع هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ایجاد محدودیت برای مطلع شدن از متن قرارداد گفت: آقای آخوندی توضیح دهد که ایران برای خرید ۳ هواپیمای ایرباس و ۴ فروند هواپیمای ATR چه مقدار پول هزینه شده و از کجا پول برداشت شده و بر اساس کدام مصوبه بوده است و توضیح دهند که مصوبه هیأت مدیره هما قبل از خرید هواپیما بوده یا بعد از آن.

او با بیان اینکه لازم است توجیهات فنی خرید این هواپیما‌ها روشن گردد، گفت: هواپیماهای ایرباس از زمان استارت باید حداقل ۵ سال کار کند که با این شرایط جهت پروازهای داخلی مناسب نیستند و برای پروازهای با مسافت دور طراحی شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر لزوم توجه به فعالان بخش خصوصی در حوزه صنعت هواپیمایی گفت: اگر شرکت هواپیمایی هما با ۱۲۰ هواپیمای نو به بازار بیاید شرکت‌های خصوصی باید کنار بکشند. وزیر راه و شهرسازی باید توضیح دهند که چه میزان به بخش خصوصی در این زمینه توجه شده است.

کریمی قدوسی ضمن تأکید بر توجه به اولویت‌های نوسازی ناوگان حمل و نقل بیان کرد: لازم است توضیح داده شود که اولویت خرید هواپیما با توجه به لزوم نوسازی حوزه‌های دیگر مانند کشتیرانی، جاده‌ای و ریلی چه بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از سوالات ما این است که سال ساخت این هواپیما‌ها چه زمانی بوده است، ادامه داد: بر اساس گزارشی که از یک وزیر ارائه شده این هواپیما‌ها دست دوم هستند که در ادامه بیشتر در ارتباط با این موضوع صحبت می‌کنیم.

او با بیان اینکه چرا دولت که مجاز به سرمایه‌گذاری در این زمینه نیست، ورود پیدا کرده است، گفت: آقای آخوندی یکی از مدیران با سابقه است و اینکه سوال نماینده را برای تشویش اذهان می‌داند جای تعجب دارد زیرا همه باید نسبت به قانون پاسخگو باشند و این قانون است که به من اجازه پرسیدن این سوال را داده است. اینگونه برخورد‌ها جای گله دارد و باید ظرفیت‌ها را بالا برد.

کریمی قدوسی با بیان اینکه پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب وضعیت هواپیمایی کشور سرپا مانده است، گفت: در گذشته نیز مدیران در حوزه خرید هواپیما کار کردند و ماهان ده‌ها فروند هواپیمای دست اول خریداری نمود و بخش خصوصی نیز در این زمینه خریدهایی را انجام داد اما برای این خرید‌ها جشنی گرفته نشد و کسی هم به استقبال نرفت.

او با بیان اینکه در گذشته از شرکت هسا بازدید کردیم و سوار بر هواپیماهای آن‌ها شدیم، گفت: این شرکت با ۴ هزار متخصص خود در حال حاضر تعطیل شده است، در سفری که به بندرعباس داشتیم به متخصصین صنعت کشتی سازی گفتم در آینده کوتاهی این صنعت نیز تعطیل می‌شود زیرا دولت درخواستی برای ساخت نداده و برای ساخت کشتی با کره‌ای‌ها قرارداد بسته‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان بازرسی در گزارشی به انتقاد از خرید هواپیماهای ۳۲۰ و ۳۳۰ ایرباس پرداخته زیرا کاربرد داخلی ندارند، گفت: اگر قرار باشد به عنوان بهای بلیت از مردم پول بگیرند، مقدور نخواهد بود زیرا پول تمام شده برای خرید این هواپیما‌ها بسیار بالا بوده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خرید هواپیماهای ATR کار درستی بوده زیرا کاربرد داخلی دارد، گفت: خرید هواپیما از ایرباس برای کشور خوب نیست زیرا حداقل زمان پرواز آن‌ها پس از استارت باید ۵ ساعت باشد ولی این هواپیما‌ها اکنون در مسیر تهران – مشهد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه در توافق ژنو که منجر به برجام شد، در ازای تعطیلی غنی‌سازی ۲۰ درصدی ما ۲ میلیارد دلار از اموال ایران را آزاد کردند، گفت: قرار شد ۱۲۰ موتور هواپیمای کشور که فقط برای قطعه روی زمین مانده بودند تعمیر شود که با پیگیری‌هایی که انجام دادم مشخص شد که تنها ۲۰ موتور هواپیما تعمیر شده بود؛ شرکت سازنده این موتور‌ها در این زمینه گردش کار می‌کند و برای تعمیر هواپیما‌ها نیز از وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌گیرد، این نتیجه عدم فشار برای اخذ حق ملت است.

او با بیان اینکه مدل اقتصادی مناسبی برای خرید این هواپیما‌ها طراحی نشده است، گفت: الگوی آن‌ها برای خرید، هواپیمایی سعودی، قطری و اماراتی بود و بر همین اساس رفتند و هواپیماهای ۳۲۰ و ۳۳۰ ایرباس را خریداری کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صد میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران که در دست آنهاست باید آزاد شود، گفت: گفته می‌شود شرکت‌های خصوصی با شرکت‌های خارجی برای خرید هواپیما قرارداد بسته‌اند اگر این شرکت‌ها امکان انعقاد قرارداد دارند چه نیازی به ورود دولت است.

نماینده مردم مشهد و کلات گفت: محل پرداخت پول خرید هواپیما مشخص نیست زیرا شرکت هما پولی برای پرداخت حقوق کارمندان خود را نیز ندارد از طرف دیگر محال است شرکت‌های سازنده بدون پیش پرداخت فاینانس بدهند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه بر اساس وضعیت خود این سوالات را مطرح کردم، گفت: این رویه را مناسب نمی‌دانم زیرا توهین به نماینده توهین به همه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز