خبرگزاری کار ایران

اوپک نیازی به کاهش بیشتر تولید ندارد/ سقوط تولید نفت شیل آمریکا آغاز شده است

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۳۰۳

بسیاری از کارشناسان افزایش غیرقابل انتظار تولید نفت شیل آمریکا را دلیل عمده از دست رفتن نتیجه تلاش‌های اوپک برای بهبود بازار نفت می‌دانند.

جهان اقتصاد نوشت: بسیاری از کارشناسان افزایش غیرقابل انتظار تولید نفت شیل آمریکا را دلیل عمده از دست رفتن نتیجه تلاش‌های اوپک برای بهبود بازار نفت می‌دانند. کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به منظور به توازن رساندن بازار برای کاهش یک هزار و ۸۰۰ بشکه در روز عرضه نفت خام توافق کردند. این توافق که در ابتدا از آغاز سال جاری میلادی به مدت ۶ ماه به اجرا گذاشته شده بود، با پایبندی تمام و کمال اعضا (که برای بسیاری غیرقابل انتظار بود) پس از اتمام، برای ۹ ماه بعد تمدید شد.

با این حال، روند نزولی بهای طلای سیاه همچنان ادامه یافت و این امر کشورهای تولید کننده نفت را به دردسر انداخته است. بر این اساس، کشورهای عضو توافق رایزنی‌هایی برای کاهش بیشتر تولید به عنوان تنها گزینه ممکن برای بهبود بهای نفت در دست دارند. در چنین شرایطی و در میانه گمانه زنی‌های هر روزه درباره تحقق این موضوع، یک تحلیلگر بازار در گفتگو با پایگاه خبری مارکت واچ از آغاز سقوط تولید نفت شیل آمریکا خبر داده است، امری که می‌تواند پایانی بر نگرانی‌های اوپک درباره سقوط بیشتر بهای نفت و همچنین روزنه امیدی برای افزایش بهای طلای سیاه باشد.

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مارکت واچ، نگرانی‌ها درباره توانایی تولید نفت شیل آمریکا برای خنثی کردن تلاش‌های دیگر تولید کنندگان نفت که با هدف به توازن رساندن بازار انجام می‌شود، بسیار مبالغه آمیز است.

فیل فلین تحلیلگر بازار در پرایس فیوچرز گروپ معتقد است که صنعت انرژی هم اکنون به دلیل کاهش سرمایه گذاری‌ها طی سال‌های گذشته آسیب دیده است. وی می‌گوید: ما در صنعت انرژی سرمایه گذاری نکرده ایم و همین امر به ما صدمه می‌زند.

بر اساس گزارش موسسه وود مکنزی که سال گذشته منتشر شد، انتظار می‌رود که میزان سرمایه گذاری در حوزه بالادست انرژی (اکتشاف و تولید) طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ حدود ۲۲ درصد یعنی ۷۴۰ میلیارد دلار کاهش یابد. این رقم شامل کاهش سرمایه گذاری در اکتشاف منابع نفت و گاز متعارف می‌شود که بنابر پیش بینی وود مکنزی تنها به کمی بیش از ۱ تریلیون دلار افزایش می‌یابد.

بنابه گفته فلین، اکتشاف میدان‌های جدید نفتی هم اکنون به دلیل کاهش بهای طلای سیاه به پایین ترین سطح از سال ۱۹۴۷ سقوط کرده است. از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون، بهای نفت خام اینترمیدیت و برنت ۱۸ درصد کاهش یافته است.

فلین ادامه می‌دهد که سرعت روند رشد تولید نفت شیل آمریکا در حال کاهش است. وی خاطر نشان می‌کند که در حالی که تعداد سکوهای حفاری نفتی آمریکا طی ۲۳ هفته افزایش یافته است، تولید نفت از چاه‌های جدید به ازای هر سکو در زمین‌های شیل روندی نزولی را طی کرده است.

فلین تصریح کرد: سقوط تولید نفت شیل آمریکا هم اکنون آغاز شده است. این امر در ماه‌های آینده روشن تر خواهد شد.

بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، پیش بینی می‌شود که تولید نفت از ۷ زمین بزرگ شیل ایالات متحده با ۱۲۷ هزار بشکه در روز افزایش به ۵ میلیون و ۴۷۵ هزار بشکه در روز در ماه جولای برسد. EIA تاکنون افزایش ماهانه تولید نفت آمریکا تا پایان سال جاری میلادی را پیش بینی کرده است.

اما جدیدترین داده‌ها افزایش تعداد چاه‌های شیل حفر شده اما کامل نشده را نشان می‌دهد- با ۱۷۶ عدد افزایش در ماه مه نسبت به ماه پیش از آن در مجموع به ۵ میلیون و ۹۴۶ هزار عدد رسیده است.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که انتظار می‌رود میانگین تولید نفت از چاه‌های جدید به ازای هر سکو در زمین‌های اصلی نفت آمریکا با تنها ۱ بشکه در روز افزایش در ماه جولای نسبت به ماه پیش از آن به ۷۱۹ بشکه در روز برسد.

فلین می‌گوید: بازار در حال مشاهده نشانه‌هایی است مبنی بر اینکه سرعت تولید نفت شیل در حال کاهش است و احتمالا این روند با با شیبی بیشتر از آنچه که مردم گمان می‌کنند، تحقق می‌یابد.

وی ادامه می‌دهد: بدون در نظر گرفتن شیل، با پایبندی بالای اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به برنامه کاهش تولید و رکورد شکنی تقاضای پالایش برای نفت در ایالات متحده، میزان ذخایر داخلی نفت آمریکا در مسیر ۱۰۰ میلیون بشکه کاهش تا پایان ماه سپتامبر است.

با توجه به همه این موارد، فلین انتظار دارد که قیمت‌های نفت در طی نیمه دوم سال جاری میلادی افزایش یابد و از رکورد‌های سال ۲۰۱۷ عبور کند. بالاترین بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) در ماه فوریه ۵۴ دلار و ۴۵ سنت ثبت شده است.

محمد مهدی میثمی

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز