خبرگزاری کار ایران

خلع‌ سلاح کامل فارک در کلمبیا؛ ‌تفنگ‌هایی که مجسمه می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۸۸۸

گروه شبه نظامی فارک در کلمبیا پس از ۵۰ سال نبرد مسلحانه آخرین سلاح‌هایشان را تحویل دولت این کشور داد. این سلاح‌ها قرار است ذوب شده و از آن‌ها مجسمه یادبود صلح در کلمبیا، کوبا و مقر سازمان ملل در نیویورک ساخته شود.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه‌وله، سازمان ملل متحد تایید کرد که ۶۸۰۰ شبه نظامی فارک در کلمبیا تمامی ۷۱۳۲ قبضه سلاح ثبت‌شده خود را تحویل داده و به طور کامل خلع سلاح شده‌اند. تنها تعداد اندکی سلاح برای تضمین امنیت در مناطقی که خلع سلاح شده‌اند همچنان در اختیار فارک باقی مانده‌اند.

امروز- سه‌شنبه ۲۷ ژوئن- روزی نمادین برای پایان روند تحویل سلاح‌های دو طرف درگیر-شبه‌نظامیان فارک و نیروهای رئیس‌جمهور «خوان مانوئل سانتوز» در شهر «مِسِتاز» در مرکز کلمبیا تعیین شده است.

تمامی سلاح‌های تحویل‌شده ذوب شده و از آنها در تهیه مجسمه‌های یادبود صلح استفاده خواهد شد. این مجسمه‌ها در کلمبیا، مقر سازمان ملل در نیویورک و نیز در هاوانای کوبا محل برگزاری گفت‌وگوهای صلح نصب خواهند شد.

خلع سلاح شبه‌نظامیان فارک بخشی از قرارداد صلحی است که نبرد ۵۰ ساله میان نیروهای مسلح انقلابی‌ چپ ‌کلمبیا (FARC) و دولت این کشور را پایان داد. «مانوئل سانتوز» رئیس‌جمهور کلمبیا به خاطر تلاشش برای پایان بخشیدن به این جنگ در سال ۲۰۱۶ جایزه نوبل صلح را دریافت کرد.

از ماه فوریه امسال جنگجویان فارک در ۲۶ پایگاه موسوم به «اردوگاه‌های صلح» در حال آموزش و تمرین برای بازگشت به زندگی عادی و تاسیس یک حزب سیاسی هستند.

حزب سیاسی فارک در سال‌های اولیه تاسیس می‌بایست ۱۰ کرسی در پارلمان کلمبیا داشته باشد. جنگجویان فارک خود را بیش از هرچیز نماینده اقشار فقیر دانسته و خواسته اصلی‌شان توزیع عادلانه زمین‌های کشاورزی در این کشور است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز