خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اخذ برائت‌نامه از بیماران موجب سلب مسوولیت پزشک و بیمارستان نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۶۴۴

یک وکیل پایه یک دادگستری درباره اخذ برائت‌نامه از بیماران تلاسمی در برخی مراکز درمانی، گفت: اخذ هر گونه برائت‌نامه‌ای از بیمار در صورتی که برای وی پس از دریافت خدمات درمانی مشکلی ایجاد شود، هیچ وجه قانونی نداشته و از پزشک یا مرکز درمانی سلب مسئولیت نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیماران تالاسمی قبل از دریافت خون از مراکز درمانی مجبور به امضای برگه‌ای با عنوان «برائت‌نامه» هستند که در آن هر گونه مسئولیت بیمارستان یا مرکز درمانی در قبال عوارض ناشی از تزریق خون از این مراکز سلب می‌شود. در حقیقت مرکز درمانی و بیمارستان، بیماران تالاسمی را ملزم می‌کنند تا در هر دوره تزریق این «برائت‌نامه» را که محتوای آن روشن نیست، امضا کنند.

مجید آراسته، رییس انجمن تالاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اخذ برائت‌نامه‌ از بیماران تالاسمی گفت: متن و شرایط این برائت‌نامه از نظر اخلاقی و حقوقی با مشکل روبروست و ما این موضوع را به وزارت بهداشت نیز اطلاع داده‌ایم.

او همچنین اظهار کرد: هفته آینده درباره تدوین یک رضایت‌نامه جدید با مسئولان وزارت بهداشت جلسه‌ای برگزار خواهد شد.

هوشنگ پوربابایی، وکیل پایه یک دادگستری نیز درباره اخذ برائت نامه از بیماران تالاسمی در هر نوبت تزریق خون به خبرنگار ایلنا گفت: هیچ‌گاه از پزشک یا مراکز درمانی به صرف اینکه از بیمار یک برائت‌نامه گرفته شده، سلب مسئولیت از خطرات احتمالی نمی‌شود به عبارت دیگر در صورتی که یک پزشک یا مراکز درمانی قبل از انجام امور درمانی یا جراحی مبادرت به اخذ برائت‌نامه از بیمار یا همراهان سببی و نسبی بیمار کرده باشد، این برائت‌نامه موجب از بین رفتن مسئولیت پزشک یا بیمارستان نخواهد شد.

او با اشاره به ابعاد حقوقی این موضوع گفت: تعهد پزشک، تعهد به وسیله است به این معنی که تعهد پزشک به درمان کامل و نتیجه‌بخش بودن شرایط درمانی نیست، بلکه باید برای بهبود بیمار براساس مقررات و آیین‌نامه‌های پزشکی اقدام کند که اگر پزشک یا مرکز درمانی مطابق شرایط درمانی اقدام کرده باشند و تقصیر یا قصوری در خصوص روند درمان نداشته باشد، اگر روند درمان نتیجه‌بخش هم نباشد، پزشک یا مرکز درمانی مسئول نیست.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: چنانچه مرکز درمانی براساس مقررات و آیین‌نامه‌های پزشکی عمل نکرده یا پزشک تخصص لازم را نداشته یا طبق شرایط اقدامات لازم صورت نگرفته باشد در صورتی که برائت‌نامه هم دریافت شده باشد، بازهم پزشک یا مراکز درمانی مسئول هستند.

پوربابایی با اشاره به ماده 319 قانون مجازات سال 1370 تصریح کرد: در این ماده قانونی آمده است که هرگاه پزشک یا مرکز درمانی معالجه را با اذن بیمار یا همراه بیمار انجام دهد و این موضوع باعث تلف جانی، خسارت مالی یا نقص عضو بیمار باشد، پزشک مسئول است، اما از آنجا که این تعهد، تعهد به نتیجه نیست، در قانون آمده است که این مسئولیت زمانی سلب می‌شود که مقررات به طور کامل رعایت شده باشد این ماده در قانون مجازات اسلامی جدید نیز تکرار شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری تاکید کرد: دریافت هر گونه برائت‌نامه‌ای از بیمار در صورتی که برای بیمار پس از دریافت خدمات درمانی مشکلی ایجاد شود، هیچ وجه قانونی نداشته و از پزشک یا مرکز درمانی سلب مسئولیت نمی‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز