خبرگزاری کار ایران

اطلاعیه روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به اظهارات اخیر هدایت خادمی

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۳۷۳

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت درباره اظهارات اخیر هدایت الله خادمی، نماینده مردم شریف ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی پیرامون پرونده صادرات گاز ایران به ترکیه اطلاعیه ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، در اطلاعیه اداره کل روابط عمومی وزارت نفت آمده است: در پی مصاحبه اخیر آقای هدایت الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی پیرامون صادرات گاز ایران به ترکیه و طرح پاره‌ای نظرات در مورد ارتباط پرونده کرسنت با این موضوع و همچنین موضوع واردات گاز از ترکمنستان توضیحاتی جهت اطلاع ایشان، یادآوری می‌شود:

1-    با آنکه مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، مهندس عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در چندین مصاحبه و همچنین حضور در مجلس و ارسال مستندات لازم برای نهادهای ذیصلاح به ابهامات در زمینه موضوع صادرات گاز به ترکیه توضیح داده‌اند و همچنین با وجود اطلاعیه‌های اداره کل روابط عمومی وزارت نفت و روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، که طی 10 روز گذشته بارها و بارها در رسانه ها انتشار یافته است، بازهم انگار برای برخی کافی نبوده و مجددا مطالبی را مطرح می کنند که در نوع خود جالب و البته شگفت انگیز است.

2-     همانگونه که بارها توضیح داده شده است قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه هیچ ارتباطی با قرارداد کرسنت ندارد. از آنجا که قراردادهای بین‌المللی صادرات گاز بلندمدت هستند و بازار گاز نیز یکپارچه نیست، بنابراین این قراردادها هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند و کسی نمی‌تواند به عنوان نمونه قرارداد صادرات گاز به عراق را به صادرات گاز به ترکیه یا ترکمنستان و پاکستان ربط دهد. کمااینکه موضوع قرارداد صادرات گاز به ترکیه هیچ ارتباطی با قرارداد کرسنت ندارد.

3-    همه نهادهای نظارتی و ارکان بالادستی کشور به طور کامل در جریان پرونده اختلاف گازی ایران و ترکیه هستند و وزارت نفت هر سندی لازم بوده و هست را در اختیار نهادهای ذی صلاح قرار داده و خواهد داد. بنابراین شایسته است اگر برخی نمایندگان محترم نیز به اسنادی در این زمینه دسترسی دارند درنگ نکرده و در اسرع وقت آن را به نهادهای ذیصلاح ارائه نمایند تا خدای نکرده منافعی از کشور فوت نشود.

4-     تکرار یک موضوع نادرست هر چند بار هم که باشد سببی برای حقانیت آن ایجاد نمی کند. موضوع پرونده گازی ترکیه که این روزها با تیترهای درشت و کلیدواژه هایی مانند گاز مفت و صادرات مجانی گاز در رسانه های زنجیره ای به چشم می خورد ادعایی بیش نیست و نتیجه ای برای گویندگان آن نخواهد داشت اما ظاهرا دمیدن بر شعله شایعه و خصومت‌های شخصی و جاه طلبی‌های مجازی و رسانه‌ای برای عده‌ای لذت‌بخش تر از تلاش برای حفظ منافع ملی است. کما این‌که دیگر باید به اصرار بعضی‌ها به برقراری ارتباط میان قرارداد کرسنت و ترکیه و فراهم کردن سوء استفاده احتمالی برخی طرف‌های قرارداد با ایران شک کرد!

5-  آقای خادمی در مصاحبه اخیر خود در حالی مدعی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه شده و آن را اعلام و با سایر کشورها مقایسه کرده اند که اگر آن را تکذیب نکنند و فرض بر صحت گفتار ایشان باشد در این صورت خواسته یا ناخواسته به افشای اسناد و موضوعات محرمانه کشور اقدام کرده اند.

6-    آقای خادمی در اظهارات خود از بدهی ایران به ترکمنستان می گوید در حالی که ایران به دلیل قطع گاز ترکمنستان و زیاده خواهی این کشور در سرمای زمستان گذشته می‌تواند شکایت نامه ای علیه این کشور نزد دیوان بین المللی داوری (ICC) طرح کند. حال جای شگفتی است در این شرایط که همه باید به فکر حفظ و احقاق حقوق و منافع مردم باشند، چگونه برخی این موضوع را بر خود هموار می کنند تا سنگ دیگر کشورها را آن هم به صورت علنی به سینه بزنند.

7-    در پایان توصیه می کنیم آقای خادمی که خود از فرزندان صنعت نفت به شمار می‌رود وارد هیاهوی سیاست‌بازان و شهرتهای حبابی نشوند زیرا تردید نداریم که ایشان هم باور دارند عرصه منافع ملی بستر مناسبی برای تسویه حساب‌های شخصی و جناحی نیست.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز