خبرگزاری کار ایران

تعلیق استرداد مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۳۵۷

علی رغم دستور صریح معاون اول رییس جمهور مبنی بر استرداد مالیات بر ارزش افزوده محصولات صادراتی به شرکت‌های صادر کننده ظرف ۳۰ روز اما برخی از این شرکت‌ها می‌گویند هنوز مالیات بر ارزش افزوده مربوط به صادرات در سالهای ۹۴ و۹۵ را دریافت نکرده‌اند و به آنها اعلام شده که تا اطلاع بعدی موجودی کافی برای پرداخت این پول به آنها وجود ندارد.

هنوز مالیات بر ارزش فزوده برخی شرکت‌های بخش خصوصی که مربوط به صادارت آنها در سال‌های ۱۳۹۴ و ۹۵ است، به این شرکت‌ها مسترده نشده است. مطابق قانون، سازمان امور مالیاتی باید وجوه دریافتی بابت مالیات بر ارزش افزوده از صادرکنندگان را حداکثر ظرف ۳۰ روز مسترد کند در حالی که هم اکنون این کار صورت نمی‌گیرد و به برخی فعالان بخش خصوصی هم اعلام شده است که تا اطلاع بعدی پولی برای پرداخت به آنها وجود ندارد.

سال گذشته بود که در پی اعتراض‌های صادرکنندگان به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی و پیامدهای منفی این مالیات بر صادرات کشور و با پیگیری گسترده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، معاون اول رئیس جمهوری دستور داد که بر پایه قانون رفع موانع تولید، دولت موظف است که مالیات بر ارزش افزوده ۹درصدی را که بابت کالاهای صادراتی دریافت شده، ظرف مدت یک ماه به صادرکنندگان بازگرداند. منتقدان بر این باور بودند که گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از محصولات صادراتی به معنای افزایش قیمت تمام شده محصول صادراتی و از بین رفتن فاکتور رقابتی آنان است.

بر پایه ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید که در ابتدای سال ۱۳۹۴ از سوی علی لاریجانی رییس مجلس  به حسن روحانی ابلاغ شد،وضع هر گونه عوارض بر صادرات کالاها و خدمات غیریارانه ای و مواد خام و کالاهای با ارزش افزوده پایین مازاد بر نیاز داخلی و یا فاقد توجیه فنی و اقتصادی برای فراوری در داخل با لحاظ حفظ درصدی از سهم بازار جهانی به تشخیص وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت ممنوع است.

باوجود دستور معاون رییس جمهور و توافق دو وزارتخانه صنعت معدن و تجات و وزارت اقتصاد و دارایی اما برخی از شرکت‌های بخش خصوصی به پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین خبر داده‌اند که  مالیات بر ارزش افزوده مربوط به صادرات در سال‌های ۹۴ و ۹۵ را علی رغم بررسی مدارک آنها توسط  اداره دارایی دریافت نکرده‌اند و به آنها اعلام شده که تا اطلاع بعدی توان استراداد مالیات بر ارزش افزوده این شرکت‌ها وجود ندارد. این در حالی است که بخش خصوصی در ایران به طور معمول با مشکل نقدینگی روبروست و در صورت دریافت مالیات بر ارزش افزوده‌ای که هنگام صادرات پرداخته کرده‌اند بعضی از مشکلات آنها حل می‌شود. مسئول یکی از این شرکت‌ها به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین می‌گوید مجموع مالیات بر ارزش افزوده‌ای که این شرکت در سال‌های ۹۴ و ۹۵ پرداخت کرده بیش از ۶۰۰ میلیون تومان است و با استرداد این پول شرکت مذکور می‌تواند بخشی از معوقه‌های خود را به کارکنان و شرکت‌های همکار پرداخت کند.

منبع: نوش آنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز