خبرگزاری کار ایران

در نشست هم اندیشی مقابله با بیابان زایی درگرگان مطرح شد

ضرورت مقابله با خطر بیابا‌ن‌زایی در شمال گلستان

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۲۸۲

مدیرکل منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه در صورت وزش بادهای شمالی -جنوبی ،ریز دانه‌های قره قوم ترکمنستان تا گرگان وساری هم می رسد گفت: در صورت بی توجهی به مدیریت مقابله با پدیده ریزگردها ؛خطر بیابان زایی شمال استان را نیز تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا  از گلستان  ابوطالب قزلسفلو  در نشست هم اندیشی مقابله با بیابان زایی درگرگان همچنین گفت : شمال استان گلستان به دلیل قرار گرفتن در حاشیه منطقه بیابانی شور و صحرای قره قوم ترکمنستان، داشتن پوشش گیاهی ضعیف و وجود ریز دانه ها ظرفیت بیابانی شدن را دارد.

  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با پرداختن به این موضوع که  همچون 18 استان دیگر در کشور هنوز نگران خطر ریزگردها نیستیم ، افزود :  بیابان های قره قوم (شن سیاه) از بزرگترین کویرهای شنی جهان است که   70 درصد از مساحت کشور ترکمنستان (350 هزار کیلومتر مربع) را شامل می شود.بنابراین جا دارد تا برای مقابله با بیابان زایی در استان، سیاستگذاری دستگاه‌های مسئول جدی گرفته و اجرایی شود.

به گفته وی  در گلستان زمینه بروز عرصه های بیابانی در سواحل شرق دریای خزر و اراضی دشتی استان وجود دارد که از جمله دلایل بروز این مشکل  باید به اثر کمربند پرفشار جنب مداری در تابستان و نفوذ نداشتن توده های باران زای مدیترانه ای و نیز مجاورت این منطقه با صحرای قره قوم و بیابان های سواحل شرق دریای خزر اشاره کرد.

 آمادگی 4 استان کشور برای بیابان زایی

قزلسفلو افزود: گلستان جزو 4 استان پایلوت کشور برای مقابله با بیابان زایی است که به تازگی تفاهمنامه آن توسط دفتر عمران سازمان ملل متحد و مسئولان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح ملی منعقد شده است.

وی؛ استان های زیر پوشش طرح پایلوت مقابله با بیابان زایی را گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و یزد اعلام کرد و گفت: گلستان طرح پایلوت را در حوزه آبخیز اوغان شهرستان گالیکش که در گذشته جنگل بوده و اکنون جزو حوزه های بحرانی به شمار می رود، اجرا می کند.

به گفته وی؛ در این حوزه اراضی شیب دار وجود دارد و به دلیل استفاده بیش از حد توسط جوامع انسانی و آسیب های سیلاب ها، با تخریب سرزمین مواجه هستیم که باید برای مقابله با آن اقدام های موثری اجرایی شود.

 استان گلستان سومین سال اجرای طرح ترسیب کربن را نیز در 6 روستای شهرستان آزادشهر باهدف مقابله با بیابان زایی با همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد به پایان رسانده است.

حوزه منابع طبیعی استان گلستان یک میلیون و 397 هزار هکتار اراضی ملی بوده که شامل 452 هزار هکتار جنگل، 862 هزار هکتار مرتع، 26 هزار هکتار اراضی ساحلی و 62 هزار هکتار موات، اراضی بیابانی و یا در معرض بیابان است.

  استان گلستان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که در 30 نقطه شهری  و  یکهزار و 100 روستا سکونت دارند و بیشتر از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند./

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز