خبرگزاری کار ایران

جشنواره موسیقی نواحی با بودجه 500 میلیون تومانی برگزار می‌شود/ منظومه‌خوانی ایرانی‌ها درکنار نوازندگی خارجی‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۲۰۰

دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران از ۶ تا ۹ تیر با محوریت منظومه‌خوانی در کرمان و ۱۰ شهرستان دیگر این استان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگارایلنا، نشست خبری دهمین جشنواره موسیقی نواحی صبح امروز (دوشنبه ۲۹ خرداد) با حضور فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی)، احمد صدری (دبیر علمی جشنواره) و محمدرضا علیزاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمان) در تالار وحدت برگزار شد.

حضور نوازندگانی از کشورهای دیگر در جشنواره موسیقی نواحی

فرزاد طالبی در ابتدای این نشست درباره جشنواره موسیقی نواحی گفت: با هر نگرشی به جشنواره موسیقی نواحی نگاه کنیم مستحق حمایت است. موسیقی نواحی سرچشمه‌ موسیقی ملی ایران است و مفاهیم مرتبط با حوزه تمدنی و هویتی را طی هزارن سال توانسته حفظ کند. موسیقی نواحی قابلیت عرضه و ارائه در صحنه‌های بین‌المللی را دارد. یعنی صاحبان فرهنگ‌های دیگر در کشورهای مختلف هم می‌توانند با این موسیقی ارتباط برقرار کنند. جشنواره موسیقی نواحی سال گذشته در کرمان برگزار شد و امسال نیز در این استان تدالرک دیده شده که امیدواریم امسال جشنواراه پُربارتری را شاهد باشیم.

جشنواره موسیقی نواحی با بودجه 500 میلیون تومانی برگزار می‌شود/ منظومه‌خوانی ایرانی‌ها درکنار نوازندگی خارجی‌ها

مدیرکل دفتر موسیقی در ادامه افزود: ما در دفتر موسیقی علاوه بر حمایت از این جشنواره و بسیاری جشنواره‌های موسیقی بومی و نواحی، بحث راه‌اندازی مکتب‌خانه‌ها را داریم که یکی از آنها سال گذشته افتتاح شد و امیدواریم امسال هم در سه استان دیگر این مکتب‌خانه‌ها افتتاح شوند. این مکتب‌خانه‌ها نقش بسیار مهمی در حمایت و آموزش و صیانت از موسیقی نواحی دارند.

وی همنچنین عناون کرد: جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای مفصلی را در سال گذشته شاهدش بودیم که با تمرکز بر موسیقی نواحی برگزار شدند. همه این جشنواره‌ها در سال گذشته مورد حمایت دفتر موسیقی بودند. محدودیت منابع و اعتبارات ممکن است حرکت و حمایت از موسیقی نواحی را با کندی مواجه کند اما متوقف نمی‌کند.

فرزاد طالبی همچنین در مورد سایر بخش‌های جدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: همزمان با جشنواره کرمان، سه هفته‌ی فیلم موسیقی نواحی نیز در سه استان خواهیم داشت که طی آن فیلم‌هایی با تمرکز بر موضوع موسیقی نواحی به نمایش در می‌آید. در این برنامه در شهر رشت (خانه فرهنگ رشت)، آذربایجان شرقی (سالن اقبال آذر) و لرستان (سالن شهید آوینی خرم‌آباد) به نمایش در می‌آید.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: امسال از کشورهای دیگر هم گروه‌هایی در جشنواره موسیقی نواحی شرکت‌کننده داریم. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده نوازنده‌هایی از افغانستان، ترکیه و برخی کشورهای دیگر را به جشنواره می‌فرستند و همچنین نشست‌های پژوهشی نیز در این بخش برگزار خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد: در بخش جنبی نیز شاهد اجرای برنامه‌ گروه های موسیقی نواحی خواهیم بود. ۱۸ گروه از استادان موسیقی نواحی در جشنواره روی صحنه می‌روند.

اجراهای جشنواره در کرمان و ۹ شهرستان این استان دیگر برگزار می‌شود

محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان در بخش دیگری از این نشست درباره دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: جشنواره‌ امسال از ششم تیر تا نهم تیر در کرمان برگزار می‌شود. گستره جغرافیایی و تنوع اقلیمی که استان کرمان دارد موجب شده از نظر فرهنگی نیز تنوع داشته باشیم. جنوب، شرق، غرب و شمال غرب کرمان موسیقی نواحی خاص خودش را دارد. دهمین جشنواره موسیقی نواحی به جز شهر کرمان در ۹ شهرستان این استان نیز برگزار خواهد شد. یعنی در بم، برسیر، رفسنجان، نرماشیر، سیرجان، زرند، انار و شهربابک و جیرفت شهرستان‌هایی هستند که همزمان با کرمان میزبان جشنواره موسیقی نواحی هستند.

وی در ادامه افزود: ما تلاش کردیم که جشنواره را در حوزه اجرایی به دیگر موسسه‌های مرتبط واگذاری کنیم. از این رو در این بخش موسسه فرهنگی هنری رسانه‌های تصویری در این بخش به ما کمک خواهد کرد. ما نیز در مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ناظر به برگزاری جشنواره نظارت می‌کنیم. در بحث‌های اجرایی تفاوت‌های با سال گذشته دیده می‌شود. برای مثال یکی از بهترین هتل‌های کرمان یعنی هتل پارس که تنها هتل ۵ ستاره کرمان است را برای اقامت هنرمندان عزیز در نظر گرفته‌ایم.

غلیزاده همچنین عنوان کرد: یکی از محل‌های برگزاری اجراها یک فضای روباز در یکی از پارک‌های شهر کرمان با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر است. اجراهای بخش رقابتی و دیگر بخش‌ها نیز در سالن‌های مجهزی برگزار می‌شوند. البته حضور خبرنگاران در کرمان میسر نیست. مشکل اصلی ما در این زمینه منابع مالی است. بحث دیگر استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای استان است.

جشنواره با محوریت منظومه‌خوانی برگزار می‌شود

احمد صدری (دبیر علمی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران) نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: موضوع اصلی جشنواره موسیقی نواحی امسال به بحث منظومه‌خوانی‌ها اختصاص دارد. "راویان اصالت" یکی دیگر از بخش‌های جشنواره امسال است. راویان اصالت در یکی از سالن‌های مهم شهر کرمان طی سه روز اجراهایشان را به روی صحنه می‌برند. تلاش بر این بوده که کسانی به جشنواره دعوت شوند که کیفیت کارشان بالاست و کمتر در جشنواره موسیقی نواحی حضور داشته‌اند.

وی در ادامه افزود: در بخش پیشکسوتان هم همین سیاست را پی گرفتیم. چه منتقدانمان و چه کسانی که می خواستند در جشنواره شرکت کنند، نشان می‌داد که فراخوان را نخوانده‌اند. وقتی می‌نویسیم منظومه خوانی، منظورمان "منظومه نوازی" نیست. آثار بسیاری به دست ما رسید که فقط نوازندگی بود در حالی که منظور ما خوانندگی این منظومه‌ها بوده است.

دبیر علمی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران همچنین عنوان کرد: در این دوره از جشنواره از پیشکسوتانی دعوت کرده‌ایم که یا اصلا در جشنواره نبوده‌اند یا این که کمتر شرکت کرده‌اند و در عین حال کارشان در سطح بالایی قرار دارد. در بخش اجرای راویان اصالت، کارها به صورت منطقه‌ای تفکیک شده است. شرکت کنندگان اجراهایی را دارند و با هم رقابت می‌کنند و در عین حال پیشکسوتان هم اجراهایی خارج از مسابقه روی صحنه می‌برند.

احمد صدری درباره سایر بخش‌های جشنواره گفت: هر روز صبح از ساعت ۱۰ تا ۱۲ جلسه‌های پژوهشی داریم که موضوع اصلی آنها منظومه‌خوانی است. سه برنامه‌ پژوهشی در این زمینه داریم و برنامه‌های دیگری هم هست که اگر قطعی شود عملی می‌کنیم.

 برگزاری کارگاه‌های تخصصی توسط اتنوموزیکولوگ‌های آلمانی

دبیر علمی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران همچنین گفت: گروهی از اتنوموزیکولوگ‌های آلمانی نیز به کرمان خواهند آمد تا در جریان برگزاری دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران کارگاه‌هایی را برگزار کنند. این کارگاه‌ها در کرمان برای برخی از پژوهشگران خاص ایرانی از مناطق مختلف کشورمان تدارک دیده شده است.

جشنواره موسیقی نواحی با بودجه ۵۰۰ میلیونی برگزار می‌شود

فرزاد طالبی در بخش دیگری از این نشست درباره بودجه جشنواره گفت: بودجه دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران ۵۰۰ میلیون تومان است که ۲۵۰ میلیون از این بودجه‌ امسال را دفتر موسیقی و ۲۵۰ میلیون تومان دیگر را استانداری و اداره ارشاد  کرمان تامین می‌کند.

مدیرکل دفتر موسیقی در ادامه افزود: گروه‌های خارجی که در جشنواره امسال حضور می‌یابند از حوزه ایران فرهنگی هستند. البته ما هیچ ادعایی مبنی بر بین‌المللی بودن این جشنواره نداریم.

در بخش رقابتی نفر اول تا سوم نداریم، تنها برگزیدگان موسیقی هر منطقه معرفی می‌شوند

احمد صدری نیز درباره بخش رقابتی این جشنواره گفت: موضوع اصلی این است که آیا می‌توان بین منظومه‌خوانان در فرهنگ‌های مختلف  رقابت برقرار کرد یا نه؟ اگر منظور موضوعی و اهمیت حتما می‌شود چنین رقابتی برگزار کرد. اگر منظر ما بحث‌های محتوایی و اصالتی باشد بدون شک نمی‌توان رقابتی برقرار کرد. از پارسال و امسال در مصاحبه‌های مختلف گفته‌ایم که رقابت ما حالت برگزیده‌ای است نه مانند کنکور که بخواهیم اول و دوم و سوم را انتخاب کنیم. یعنی هر اثر بنا به فرهنگ و اصالت خود خواستگاه‌اش، و به نسبت سایر آثار در آن منطقه و توسط داوران آشنا با همان فرهنگ موسیقایی سنجیده می‌شوند. در واقع از پیشکسوتان هر منطقه نیز در داوری‌ها استفاده خواهیم کرد. اشتباه برخی منتقدان این است که گمان می‌کنند ما خودمان هیچ گونه کار موسیقی انجام نداده‌ایم من خود بسیار در حوزه‌های مختلف تلاش کرده‌ام و ساز زده‌ام و در اختتامیه جشنواره موسیقی نواحی نیز نوازندگی خواهم کرد.

دبیر علمی جشنواره موسیقی نواحی ادامه داد: ما نمی‌توانیم جشنواره‌ای که ۹ دوره برگزار شده را به یک باره تغییر اساسی دهیم. در حوزه موسیقی نواحی این بحث رقابتی در دوره‌های قبلی هم بوده و دارای هویت شده است. به هر حال رقابت برای خودش ویژگی‌هایی دارد. ما می‌خواهیم که سلیقه‌ شخصی را از جشنواره دور کنیم. اتاق فکری هم برای جشنواره در نظر گرفته‌ایم که در سال‌های آینده رسمی‌تر کارش را دنبال می‌کند.

جشنواره براساس تفاهم‌نامه‌ای سه‌ساله در کرمان برگزار می‌شود

فرزاد طالبی نیز گفت: تفاهم‌نامه‌ای سه ساله بسته شده که در این مدت جشنواره موسیقی نواحی در کرمان برگزار شود. براساس همین تفاهم‌نامه امسال دومین دوره جشنواره‌ای است که در کرمان برگزار می‌شود. من هم معتقدم که این جشنواره می‌تواند در استان‌های دیگر برگزار شود. علاقه‌مند هستیم که در استان‌های دیگر هم این جشنواره برگزار شود اما لازم است که استان میزبان آمادگی و تمایل برای برگزاری جشنواره را داشته باشد. اگر ببینیم که ظرفیت استان کرمان برای برگزاری جشنواره کافی نیست، راه دیگری را انتخاب می‌کنیم.

محمدرضا علیزاده نیز عنوان کرد: سال گذشته هم حضور میراث فرهنگی را به طور جدی پیگیری کردیم. امسال هم با مدیرکل میراث فرهنگی استان جلسه‌هایی را برگزار کردیم تا هماهنگی‌های لازم را به وجود بیاوریم. بخش اختتامیه جشنواره در باغ تاریخی فتح‌آباد و با هماهنگی میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

احمد صدری در بخش دیگر نشست گفت: ضمن احترام به همه‌ پیشکسوتان، الان جوانانی را داریم که پژوهش‌هایشان را به روز و به صورت علمی و آکادمیک انجام می‌دهند. این پژوهشگران دیگر فقط به ثبت و ضبط میدانی اکتفا نمی‌کنند. در این دوره من وکیوان پهلوان داوران ثابت هر بخش هستیم؛ همچنین متناسب با هر شکل از موسیقی که اجرا می‌شود، دو یا سه نفر از پیشکسوتان آن منطقه در کنار ما قرار می‌گیرند.

وی در ادامه افزود: همه‌ هزینه‌های آمد و رفت و حتی غذا و هر چه که در طول مسیر پذیرایی شدهع باشند را به هنرمندانی که به جشنواره موسیقی نواحی می‌آیند پرداخت می‌کنیم. امسال سطح کیفی پذیرایی بسیار بالا رفته است. تنها هتل ۵ ستاره‌ی کرمان به مهمانان ما اختصاص داده شده است. بهترین ماشین موجود در کرمان را به جابه‌جایی مهمانان ما اختصاص داده‌اند.

در پایان این نشست خبری پوستر جشنواره با طراحی پرویز بیانی رونمایی شد. جدول برنامه‌های جشنواره نیز به شرح زیر است:

جشنواره موسیقی نواحی با بودجه 500 میلیون تومانی برگزار می‌شود/ منظومه‌خوانی ایرانی‌ها درکنار نوازندگی خارجی‌ها

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز