خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی خبر داد

مبارزه با کرم همه چیز خوار در مزارع پنبه خراسان‌ شمالی

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۱۸۹

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی از مبارزه با کرم همه چیز خوار در سطح 1500 هکتار از مزارع پنبه این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی  محمد رضایی با اشاره به بروز آفت کاردرینا(کرم همه چیز خوار) در بین مزارع استان گفت: متاسفانه میزبان‌هایی که این آفت بر خلاف میزبان های دیگر دارد زیاد است و همه چیز حتی گیاهان وحشی را نیز می‌خورد و هم اکنون این آفت در بسیاری از مزارع گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی، ذرت، نخود و چغندر قند دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان زاد و ولد این آفت نیز زیاد است، افزود: هر حشره از این کرم تا 1700 تخم می‌گذارد این درحالی است که سن گندم یک افت بسیار حائز اهمیت است و تا 75 تخم می‌گذارد.

رضایی ادامه داد: از سوی دیگر هر 25 روز نسل آن تکرار می‌شود بنابراین برای مبارزه با آن باید هر 10 روز امر مبارزه در مزارع انجام شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این آفت جزء آفات پروانه ای است که شب پرواز بوده و زمان فعالیت آن هنگام شب است، اظهار کرد: زمان مبارزه با این آفت به هنگام شب است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در سطح 5900 هکتار با آفت کاردرینا مبارزه شده است، بیان کرد: از این میزان 1500 هکتار مربوط به مزارع پنه و 3000 هکتار مربوط به مزارع چغندر قند است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با بیان اینکه 120 هکتار از مزارع چغندر قند استان به علت حضور این آفت باید برگردانده شود، گفت: البته این سطح از مزارع دیر کشت شده بود و با کشاورزان اعلام شده بود که از کشت چغندرقند در آن بازه زمانی خودداری کنند.

وی تاکید کرد: سمپاشی به هنگام شب، آبیاری و تغذیه گیاهی از مهم‌ترین اقداماتی است که کشاورز باید برای مبارزه با این آفت انجام دهد که در این صورت در عملیات مبارزه ای نیز موفق خواهد شد./

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز