خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

هند کج‌دار و مریز رفتار می‌کند، ایران نگران نیست

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۷۹۹

احتمالا به تلافی عدم واگذاری حق توسعه میدان گازی فرزاد ب یکی از میدان‌های گازی مشترک بین ایران و عربستان با حدود 21.7 تریلیون فوت مکعب به شرکت‌های این کشور است تا جایی که گفته می‌شود حتی قصد دارد در سال مالی منتهی به مارس 2018، حدود یک چهارم خرید نفت خود از ایران را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس گزارش بانک جهانی، جنوب آسیا دارای بیشترین رشد اقتصادی در جهان است و انتظار می‌رود رشد اقتصادی این منطقه از 6.7 درصد در سال 2016 به 6.8 درصد در سال 2017 و پس از آن به 7.2 درصد در سال 2018 افزایش یابد. در بین کشورهایی که در مسیر رشد اقتصادی و توسعه قرار دارند هند با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون نفر به لحاظ بازاریابی و جذب مشتری بسیار حائز اهمیت بوده و بسیاری از تولیدکنندگان را ازجمله فروشندگان نفت به سمت خود می‌کشاند. طبق اعلام منابع هندی رشد اقتصادی این کشور در سال 2019 به 7.7 درصد می‌رسد و در این راستا بانک جهانی که اجرای صحیح لایحه محصولات و خدمات مالیاتی را در بهبود عملکرد اقتصادی هند بسیار تاثیرگذار دانسته، اضافه کرده است این کشور همچنان در سالهای آینده با چالش کاهش فقر در برابر رشد اقتصادی مواجه خواهد بود.

آنچه اکنون مطمح نظر است اینکه ایران نیز همواره به این کشور به عنوان مشتری برای فروش نفت خود نه فقط اکنون بلکه در زمان تحریم نگاه کرده است، مشتری نه چندان خوش حسابی که بارها دبه کرده و با بهانه‌های مختلف قصد گروکشی داشته است.

نا گفته نماند که هند یکی از کشورهایی بود که بعد از لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در ژانویه سال 95 میزان خرید نفت خود را افزایش داد. اما این کشور که بزرگترین مشتری نفتی ایران پس از چین است در ماه می، روزانه 487 هزار و 600 بشکه نفت از تهران خریداری کرده که در مقایسه با ماه آوریل حدود 9 درصد کاهش نشان می‌دهد  یعنی حدود 40 درصد کمتر از بیشترین خرید ثبت شده در ماه اکتبر است.

مهمترین دلیلی که می‌توان از این رفتار هندی‌ها برداشت کرد احتمالا به تلافی عدم واگذاری حق توسعه میدان گازی فرزاد ب یکی از میدان‌های گازی مشترک بین ایران و عربستان با حدود 21.7 تریلیون فوت مکعب به شرکت‌های این کشور است تا جایی که گفته می‌شود حتی قصد دارد در سال مالی منتهی به مارس 2018، حدود یک چهارم خرید نفت خود از ایران را کاهش دهد.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در این باره گفته است: ما در دوران سختی کنار آنها ایستادیم. ما همچنان مقدار قابل توجهی نفت از آنها می‌خریم و انتظار عمل متقابل از سوی ایران را داریم.

وزیر نفت ایران نیز اعلام کرده است: شرایط معقول در مذاکرات باید وجود داشته باشد؛ نمی‌توانیم با تهدید قراردادی را منعقد کنیم؛ زبان تهدید، زبان خوبی نیست.

زنگنه همچنین اظهار کرده که هند از مشتریان خوب است و علاقه‌مند به توسعه همکاری هستیم؛ اگر کاهشی در صادرات کشور به هند داشته باشیم مشکلی نداریم و مشتریان زیادی وجود دارند که بیش از مقدار ظرفیت صادراتی نفت ایران است.

آنچه مسلم است همزمان با افزایش میزان صادرات نفت ایران و باز شدن بنادر جهان به روی نفتکش های کشورمان، صف مشتریان طولانی‌تر شده و افزایش صادرات نفت ایران که با اجرای برجام آغاز شد، همچنان ادامه دارد و گزارش‌ها از ثبت رکورد فروش روزانه 2 میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت و میعانات گازی حکایت دارد. افزون بر میزان صادرات، تعداد خریداران نیز روندی افزایش داشته است، در فهرست مشتریان نفتی ایران در زمان تحریم، تنها نام چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه مشاهده می‌شد، اکنون علاوه بر مشتریان قدیمی، نام شرکت‌هایی از کشورهایی مانند ایتالیا، یونان، روسیه، فرانسه، اسپانیا، ترکیه، رومانی، اندونزی، لهستان و هلند به چشم می‌خورد ضمن اینکه واردات تک محموله‌ای به قرار دادهای بلندمدت تبدیل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز