خبرگزاری کار ایران

نادر انتصار در گفت‌وگو با ایلنا:

اتحادیه اروپا از هوچی‌بازی‌های دولت و کنگره امریکا راضی نیست/ شعار دادن در خیابان‌ها و فضای مجازی دردی را دوا نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۶۳۰

استاد و رییس دانشکده علوم سیاسی و امور جزایی دانشگاه آلابامای جنوبی با بیان اینکه ایجاد هرج و مرج که به منجر به تغییر نظام در ایران شود هدف مهم دولت کنونی آمریکا است، تاکید کرد: مخالفان ایران در کنگره آمریکا از روی کار آمدن ترامپ استفاده کرده و اکنون مصمم شده‌اند، هرچه زودتر از این آب گل آلود ماهی بگیرند.

نادر انتصار در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در رابطه با تصویب قانون موسوم به مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در مجلس سنای امریکا گفت: مهمترین دلیل مصوبه سنا علیه ایران را باید در چهارچوب برنامه‌های دونالد ترامپ در مورد ایران بررسی کرد. 

ایجاد هرج و مرج در ایران مهمترین هدف دولت کنونی امریکا است

او با بیان اینکه ایجاد هرج و مرج که به منجر به تغییر نظام در ایران شود هدف مهم دولت کنونی آمریکا است، اظهار داشت: مخالفان ایران در کنگره آمریکا از روی کار آمدن ترامپ استفاده کرده و اکنون مصمم شده‌اند، هرچه زودتر از این آب گل آلود ماهی بگیرند و برنامه درازمدت خود را در مورد بی‌ثبات کردن ایران از طریق تحریم‌ها به اجرا بگذارند.

قانون ضدایرانی اخیر کنگره ابعاد بسیار وسیعی دارد

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه این لایحه ابعاد بسیار وسیعی دارد و می‌تواند تحریم‌های زیادی بر ضدایران عملی کند، تصریح کرد: براساس این لایحه، تحریم‌ها در صورت تصمیم دولت آمریکا می‌تواند چیزهای بی‌ارزشی مانند سوزن خیاطی را هم شامل شود. در تمام دوران جمهوری اسلامی، آمریکا هرگز تحریم‌هایی چنین گسترده پیاده نکرده بودند. این تحریم‌ها به تحریم‌های آمریکا بر ضدعراق در 10 سال آخر دولت صدام حسین شباهت دارد. 

قانون مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران علیه برجام است

انتصار در پاسخ به این سوال که قانون موسوم به مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران تا چه اندازه با مفاد برجام در تضاد است، خاطرنشان کرد: اجازه بدهید خیلی مختصر و رک جواب این سوال شما را بدهم. بله، این تحریم‌ها علیه برجام و در تضاد با بسیاری از مفاد آن هستند. دولت آمریکا و سنا بدون اینکه برجام را رسما پاره کند آن را بی‌اعتبار و به این ترتیب مرگ برجام را اعلام کرد. 

هم جمهوری‌خواهان مخالف ایران هستند و هم دموکرات‌ها

او در پاسخ به سوالی درباره دلیل همراهی نمایندگان حزب دموکرات در تصویب این لایحه در سنای امریکا ابراز داشت: مخالفان ایران و برجام در کنگره آمریکا همیشه هم جمهوری‌خواهان بودند و هم دموکرات‌ها. متأسفانه بسیاری در ایران در یک دنیای خیالی زندگی می‌کنند و خیال می‌کردند چون اوباما طراح برجام بود، دموکرات‌ها هم از آن پشتیبانی می‌کنند. 

دشمنی با ایران جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را با یکدیگر یکصدا می‌کند

استاد و رییس دانشکده علوم سیاسی و امور جزایی دانشگاه آلابامای جنوبی ادامه داد: مخالفان دو آتشه ایران در کنگره آمریکا هم از جمهوری‌خواهان هستند و هم از دموکرات‌ها. تنها مسأله‌ای که این دو حزب حاکم در آمریکا را با هم یکصدا می‌کند، دشمنی با ایران است.

اتحادیه اروپا از هوچی‌بازی‌های دولت و کنگره امریکا راضی نیست

انتصار در رابطه با مخالفت‌های اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران نیز بیان کرد: اگرچه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند روز قبل در نشست اسلوفروم صریحا از برجام دفاع کرد و اتحادیه اروپا از هوچی‌بازی‌های دولت ترامپ و کنگره امریکا راضی نیست ولی در عمل بروکسل هچ وقت روابط خود با آمریکا را قربانی روابطش با ایران نخواهد کرد. 

اروپای امروز دیگر آن اروپای سابق نیست

او افزود: اهمیت آمریکا برای اتحادیه اروپا این قدر مهم است که اروپا با وجود اختلافات خود با دولت ترامپ با بی میلی مجبور به دنباله‌روی از آمریکا خواهد شد. امروز اروپا بازیکن درجه دوم در سطح جهانی است و آن اروپای سابق دیگر نیست.

ایران نباید روی شکاف میان اروپا و امریکا حساب باز کند

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ایران نباید روی شکاف میان اتحادیه اروپا و آمریکا حساب کند، یادآور شد: البته ایران باید تلاش خود را در بهبود روابطش به اروپا ادامه دهد ولی نباید انتظار داشته باشد که اروپا جلوی واشنگن بایستد و تحریم‌های آمریکا را بر ضد ایران دور بزند. 

شعار دادن در خیابان‌ها یا در فضای مجازی هیچ دردی را دوا نمی‌کند

انتصار در پاسخ به این سوال که در صورت تصویب نهایی طرح موسوم به مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران، فکر می‌کنید بهترین پاسخی که ایران می‌تواند بدهد، چیست؟ عنوان کرد: پاسخی که ایران می‌تواند بدهد نباید شعاری باشد. شعار دادن در خیابان‌ها یا در فضای مجازی هچ دردی را دوا نمی‌کند. 

انسجام و وحدت ملی اقدامات خارجی علیه ایران را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند

او با بیان اینکه تصمیمات دولت باید در منسجم کردن بیشتر مردم و ایجاد همبستگی بیشتر در میان تمام اقوام و گروه‌های سیاسی کشور باشد، تاکید کرد: به هر میزان که مردم کشور یکصداتر و منسجم‌تر عمل کنند، اقدامات خارجی در بی ثبات کردن ایران با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز