خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

یک اتفاق غیرقانونی در انجمن موسیقی استان فارس و سکوت مسئولان

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۹۶۸

انجمن موسیقی فارس طی دو سال گذشته در سکوت خبری به تغییر کلی اساسنامه و روش کار خود پرداخته و به نهادی تبدیل شده که هیچ سنخیتی با اساسنامه و آئین‌نامه شعب استانی انجمن موسیقی ایران ندارد؛ همین موضوع باعث استعفای رئیس سابق این انجمن و همچنین ایجاد اختلافاتی اساسی با ماهیت وجودی اصلی انجمن موسیقی ایران شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انجمن موسیقی ایران از بدو تاسیس خود به عنوان بازوی اجرایی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای برخی فعالیت‌ها مانند برگزاری جشنواره‌های موسیقی فجر، جوان و موسیقی مقاومت، اداره ارکسترهای ملی و سمفونیک، برگزاری کنسرت‌های حمایتی و همچنین انتشار برخی آلبوم‌ها در حوزه موسیقی نواحی و کلاسیک و ایرانی همکاری کرده است.

انجمن موسیقی ایران در سال 1386 برای راه‌اندازی و همراهی بیشتر شعب استانی خود تغییراتی در آئین‌نامه این شعب ایجاد کرد که طی آن 5 نفر اعضای هیئت مدیره انجمن موسیقی هر استان با پیشنهاد مدیرکل ارشاد آن استان انتخاب می شدند. روال کار نیز به این شکل بود که 5 نفر از هر استان توسط مدیرکل ارشاد آنجا به هیئت امنای انجمن موسیقی ایران معرفی می‌شدند تا پس از بررسی صلاحیت‌ها، احکام این افراد صادر شود.

طبق این آئین‌نامه جدید، خود مدیرکل ارشاد استان نیز یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن موسیقی استان محسوب می‌شد تا تعامل بیشتری میان انجمن‌های موسیقی و ادارات ارشاد استانی به وجود آید. این اعضا نیز با رای گیری، رئیس انجمن‌ موسیقی استان را انتخاب می‌کردند.

حدود سه سال بعد یعنی در سال 1389 نیز ضمن برگزاری سمینار شعب استانی انجمن موسیقی ایران در هتل فردوسی تهران، تصمیم گرفته شد این روال کمی تغییر کند. در این تغییر جدید، قرار شد مدیرکل اداره ارشاد هر استان به جای 5 نفر، 8 نفر را برای عضویت در هیئت مدیره انجمن موسیقی استان به هیئت امنای انجمن موسیقی ایران پیشنهاد دهد. البته این طرح تا زمان ابلاغ و اجرایی شدنش حدود دو سال به طول انجامید؛ اما در نهایت از سوی تمام شعب استانی انجمن موسیقی ایران به اجرا درآمد.

در این چند سال شعب استانی انجمن موسیقی ایران همواره با مشارکت مدیرکل ارشاد استان‌ها تعیین می‌شدند تا تعاملی جدی میان مسئولان استانی ارشاد و اهالی موسیقی در اداره وضعیت موسیقی هر بخش از کشور شکل بگیرد.

اینکه این روال تا چه حد توانسته یا می‌تواند درست و کارساز باشد مسئله‌ای است که باید در فرصتی دیگر به آن پرداخت؛ نکته اصلی که در این گزارش سعی شده به آن پرداخته شود چرخش یکباره انجمن موسیقی فارس، در تضاد با اساسنامه و آئینه‌های مربوطه انجمن است.

انجمن موسیقی فارس از حدود دو سال قبل به یکباره تمام این روال اساسنامه‌ای و آئین‌نامه‌ای را نادیده گرفت و ارتباطش را با انجمن موسیقی ایران به‌طور کامل قطع کرد و شیوه‌ای متفاوت در پیش گرفت. این تغییر رویه تا جایی پیش رفت که با وجود مخالفت های رئیس وقت انجمن موسیقی فارس با تخلفات به وجود آمده، در نهایت محسن خباز یعنی همان رئیس انجمن این استان مجبور به استعفا شد.

محسن خباز (رئیس سابق انجمن موسیقی فارس) در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره دلیل استعفای دو سال قبل اش از این سمت گفت: دوستان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اعلام کردند که اساسنامه انجمن موسیقی ایران را قبول نداریم و خودمان اساسنامه‌ دیگری تهیه می‌کنیم و بعد هم انتخابات را برگزار خواهیم کرد. بیش از دو سال قبل به همین دلیل استعفا دادم. این انجمنی که الان در شیراز به عنوان انجمن موسیقی فارس فعالیت می‌کند یک انجمن دیگر است که با ساختاری متفاوت از شعب انجمن موسیقی ایران تشکیل شده است. در واقع این انجمن هیچ ارتباط حقوقی یا کاری با انجمن موسیقی ایران ندارد. اساسنامه انجمن موسیقی فارس نیز تحت عنوان موسسه به ثبت رسیده است.

نکته جالب رد پای رنگ پر رنگ مدیرکل اداره ارشاد استان فارس یعنی بهزاد مریدی در این ماجراست که محسن خباز نیز به آن اشاره کرد. در زمانی که این اتفاقات در شیراز رخ می داد، انجمن موسیقی ایران تصمیم گرفت برای حل این ماجرا نماینده‌ای را به شیراز بفرستد تا با "مریدی" مدیرکل ارشاد فارس در این خصوص دیدار کند؛ منتهی هیچ همکاری از سوی ارشاد فارس برای عملی شدن این دیدار صورت نگرفت و ماجرا رفته رفته ابعاد دیگری پیدا کرد.

در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان، محسن خباز (رئیس وقت انجمن موسیقی فارس) در اعتراض به این رویه تصمیم به استعفا از سمت خود گرفت.

طی دو سال گذشته نیز انجمن موسیقی فارس به تغییر کلی ساختارش نیازی نداشته با انجمن موسیقی ایران هیچ ارتباطی باشد و به طور جزیره ای و خود مختار به فعالیت پرداخته است. با این وجود انجمن موسیقی ایران در خبری که هفته قبل منتشر کرد از ثبت 33 شعبه استانی خود در مرکز ثبت اسناد رسمی خبر داد و "انجمن موسیقی فارس" را نیز جزو همین انجمن‌های ثبت شده به حساب آورد.

این خبر در حالی منتشر شده که هدایت رضایی (رئیس دو سال اخیر انجمن موسیقی فارس) در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره این ماجرا گفت: چندی پیش خبری منتشر شده بود که طی آن اعلام کرده بودند سی و سه شعبه استانی انجمن موسیقی ایران را به ثبت رسانده‌اند؛ این خبر را من هم شنیدم اما نمی‌دانم چگونه چنین تصمیمی گرفته‌اند چون ما خودمان دو سال قبل در شیراز انجمن موسیقی فارس را به ثبت رسانده‌ایم. الان حدود دو سال است که در سطح استان فارس شوراهایی تشکیل می‌شود و ما به روش انتخاباتی که با روش انجمن موسیقی ایران متفاوت است کار می‌کنیم. البته من تصمیم دارم به تهران بروم و ببینم برنامه انجمن موسیقی ایران چگونه است.

رئیس انجمن موسیقی فارس در ادامه افزود: با توجه به اساسنامه‌ای که دوستان در اینجا تنظیم کرده‌اند فکر نمی‌کنم چندان اختلافات زیادی میان این اساسنامه‌ها وجود داشته باشد. ما در سطح استان فارس 29 شهرستان داریم و در تمام اینها انتخابات برگزار می‌شود تا از هر شهرستان یک نماینده انتخاب شود. همچنین از خود شیراز هم 6 نماینده انتخاب می‌شود تا در مجموع 35 نفر مجموع عمومی را تشکیل دهند. این 35 نفر اعضای مجمع عمومی، یک هیئت رئیسه‌ای را براساس اساسنامه جدید تعیین می‌کنند و رئیس انجمن موسیقی نیز توسط اعضای هیئت رئیسه انتخاب می‌شود. ظاهرا در انجمن‌های برخی دیگر از استان‌ها نیز نیز چنین اتفاقی افتاده است.

آنچه هدایت رضایی درباره اساسنامه و آئین نامه جدید انجمن موسیقی فارس گفت با آنچه در شیوه‌نامه و اساسنامه انجمن موسیقی ایران و شعب استانی‌اش آمده کاملا تفاوت ساختاری دارد. موضوع بهتر یا بدتر بودن هیچ یک از این دو اساسنامه نیست؛ موضوع اصلی این است که آیا شعبه استانی انجمن موسیقی ایران این اجازه را دارد که هر گاه تمایل داشت اساسنامه‌اش را به طور کلی تغییر بدهد و به عنوان یک موسسه در شهر خودش به ثبت برساند؟!

البته هدایت رضایی مشکلی در این زمینه نمی‌بیند و معتقد است: این کار اساسی علاوه بر انجمن موسیقی ایران، در انجمن هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای تجسمی فارس نیز صورت گرفته است. این یک ساختار صنفی بسیار خوب محسوب می‌شود. من پیشنهاد می‌دهم این اتفاق در سایر شهرها نیز صورت بگیرد. این در حالی است که ما دوست داریم با دوستان انجمن موسیقی ایران ارتباط برقرار کنیم. الان ساختاری به وجود آمده که خوشبختانه تمام مشکلات اهالی موسیقی در فارس و شهر شیراز به خوبی پیگیری و حل و فصل می‌شود. من در این دو دوره به عنوان رئیس انجمن موسیقی فارس انتخاب شده‌ام و معتقدم انجمن موسیقی فارس اصلا هیچ فعالیت خاصی به جز برگزاری چند کنسرت نداشت اما امروز مشکلات اهالی موسیقی کاملا حل می‌شود.

این در حالی است که حدود دو هفته قبل، از اجرای یک کنسرت آموزشگاهی بدون کلام توسط حسین بهروزی نیا در شیراز جلوگیری به عمل آمد و تمام تلاش‌هایی که برای حل این مسئله صورت گرفت نتوانست شرایط را برای اجرای این برنامه فرهنگی توسط یکی از چهره‌های شناخته شده موسیقی اصیل ایرانی فراهم کند.

انجمن موسیقی ایران و شعب آن همچون بازوی اجرایی اداره‌های ارشاد استانی وظیفه ساماندهی فعالیت‌های موسیقی و همکاری موثر در برنامه‌های اجرایی به نفع جامعه موسیقی داشته و دارند؛ اما با تغییر رویه‌ای که انجمن موسیقی فارس انجام داده این انجمن به ساختار خانه موسیقی نزدیک شده و بیشتر کارکرد صنفی پیدا کرده است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا انجمن موسیقی سایر استان‌ها نیز از این رفتار انجمن موسیقی فارس پیروی خواهند کرد؟ و همچنین باید دید واکنش دست‌اندرکاران انجمن موسیقی ایران به این اتفاق چیست؟ به هر حال سکوت دو ساله مسئولان انجمن موسیقی ایران درباره این تغییر اساسی انجمن موسیقی فارس قابل تامل است.

نکته قابل تامل این است که انجمن موسیقی ایران در خبری که هفته قبل منتشر کرده بود از ثبت 33 شعبه استانی خود در مرکز ثبت اسناد رسمی خبر داده بود و این در حالی است که انجمن موسیقی فارس با تعاریف انجمن موسیقی ایران حدود 2 سال می‌شود که دیگر وجود خارجی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز