خبرگزاری کار ایران

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران مطرح کرد؛

استقبال رو به رشد دانش‌آموزان مازندرانی به هنرستان‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۹۱۳

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران ازاستقبال رو به رشد دانش‌آموزان مازندرانی به هنرستان‌ها خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ،سیدعلی قاسمی در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران،  دستگاه تعلیم و تربیت را در تمامی کشورها پایه و اساس توسعه دانست و اظهار داشت:توسعه کشور منوط به نیروی انسانی توسعه یافته آن است که تربیت این نیروها در دستگاه آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

وی افزود: دستگاه آموزش و پرورش دستگاهی حاکمیتی است وحاکمیت در سیاستگذاری این دستگاه مستقیم یا غیرمستقیم نفوذ دارد و به حال خود رها نمی‌شود و از آنجاکه آموزش و پرورش در همه‌ی حوزه‌ها تأثیرگذار است، مورد توجه و تمرکز حاکمیت است.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به همه‌ی اقشار و صنوف خدمات آموزشی و تربیتی ارائه می‌دهد، گفت: گستره‌ی این دستگاه به لحاظ فیزیکی یا شرح وظایف برابر با چندین دستگاه است و درواقع فراوزارتخانه است، بنابراین مدیریت کردن آموزش و پرورش ساده نیست.

قاسمی با تأکید بر اینکه موظف به ثبت‌نام از هر لازم‌التعلیمی هستیم، افزود:در مورد هر کسی که در سن دانش‌آموزی است موظف به فراهم کردن فرصت تعلیم و تربیت برای او هستیم.

وی با اشاره به ثبت‌نام پایه‌اولی‌ها از اول خردادماه عنوان کرد: ثبت نام پایه‌اولی‌ها در دو مرحله است مرحله اول پیش‌ثبت‌نام که شامل معرفی‌نامه گرفتن از مدرسه محل سکونت دانش‌آموز است برای معرفی به پایگاه سنجش و مرحله دوم پس از انجام مراحل سنجش است که ثبت نام اصلی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به ثبت نام ورودی‌های تمامی مقاطع سه‌گانه با حضور اولیا و دانش‌آموزان، اظهار داشت: ثبت‌نام میان‌پایه‌ها بعد از اعلام نتایج خود به خود در همان واحد آموزشی که بوده‌اند، انجام می‌شود چراکه اصل به ادامه تحصیل در همان مدرسه است مگراینکه تقاضای انتقال به مدرسه دیگر داشته باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه سیاست آموزش و پرورش بر ثبت‌نام هر دانش‌آموز در نزدیک‌ترین واحد آموزشی به محل زندگی‌شان است، ادامه داد:پیش از دولت تدبیر و امید در مازندران مدارس حاشیه شهرها و روستاها بسیار کم‌جمعیت شدند چراکه دانش‌آموزان برای ثبت نام به مرکز شهر مراجعه می‌کردند که این امرسبب می شود که کلاس‌های مدارس مرکز شهر متراکم و مدارس روستایی کم‌جمعیت می‌شدند و هم اینکه به هزینه بالا و کیفیت آموزشی پایین منجر می‌شد.

قاسمی افزود: تمام مدیران مدارس موظف هستند دانش‌آموزان را براساس محل سکونت و جغرافیای مدرسه ثبت نام کنند و مجاز نیستند مبلغی به غیر از حق بیمه دانش‌آموز و هزینه کتب درسی از اولیا مطالبه کنند.

وی با بیان اینکه نگاه ما به هدایت تحصیلی باید واقع‌بینانه و به دور از تحمیل عقیده بر دانش‌آموز باشد، گفت: 39 هزار و 900 دانش‌آموز پایه نهم در آستانه هدایت تحصیلی در استان داریم که با توجه به توانمندی و استعداد، امکانات منطقه آموزشی و اقتضائات اشتغالشان در آینده نسبت به رشته تحصیلی خود تصمیم می‌گیرند.

قاسمی ملاک هدایت تحصیلی را معدل درس عنوان کرد و ادامه داد: برخلاف سال‌های گذشته ملاک هدایت تحصیلی معدل کل نیست و معدل درس هست به این صورت که برای هر رشته تحصیلی دروس پایه تعریف شده و برای آن نمره حداقلی در نظر گرفته شده که اگر دانش‌آموز به آن حداقل دست یافت می‌تواند وارد آن رشته شود.

وی با اشاره به 35 نمره منوط به فعالیت‌های علمی دانش‌آموزان در هدایت تحصیلی افزود: نظر والدین 5 نمره، نظر دانش‌آموز 10 نمره، نظر مشاور 10 نمره و نظر معلم نیز نمره دارد که مجموعا مابقی 65 نمره را شکل می‎دهد.

قاسمی با اشاره به استقبال رو به رشد دانش‌آموزان به هنرستان‌ها افزود: واحدهای آموزشی که در شهرستان‌ها قابلیت تبدیل شدن به هنرستان را دارند، شناسایی کرده و مدیران اداره های شهرستانها با بهره‌گیری از منابع سازمان نوسازی و مشارکت مردمی آن‌ها به هنرستان تبدیل می‌کنند تا چالش کمبود فضای آموزشی رفع شود.

وی تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را حاکم بر سیاست‌ها و برنامه‌ها قلمداد کرد و گفت: تمامی اسناد دیگر ذیل این سند تعریف می‌شوند و سند 2030 نیز همین حکم را دارد و آن بخشی از آن قابل اجراست که ناقض سند تحول بنیادین نباشد.

وی طرح مسائلی مانند آنچه در مورد سند 2030 گفته شده است را خارج از انصاف دانست و گفت: «بی اعتماد کردن افراد جامعه به دستگاه تعلیم و تربیت و معلمان درواقع بی اعتماد کردن آنان به هویت و اصالت است و لطمه زدن به خود جامعه خواهد بود.

وی مدیریت مشارکت‌جویانه را از مسائل مورد توجه دستگاه آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد و افزود: بر این اساس با دستگاه‌هایی مانند حوزه نیرو شامل اداره کل گاز، برق منطقه و آب منطقه‌ای استان موافقت‌نامه‌هایی امضا کردیم تا آموزش مواردی مانند صرفه‌جویی و مصرف بهینه را مدنظر قرار دهند و همین به صرفه‌جویی 100 میلیاردی شرکت توزیع نیرو شد.

قاسمی اصل نقل و انتقال و ساماندهی نیروی انسانی را بر بهره‌مندی تمامی کلاس‌های درس از حضور معلم عنوان کرد و ادامه داد: نقل و انتقال به مدیران اداره های آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق واگذار شده است که با اولویت قرار دادن بهره‌مندی هر کلاس درس از معلم، آن را انجام می‌دهند.

وی با  اشاره  به رد هرگونه جذب نیرو خارج از ضوابط و قوانین افزود: نگاه ما به مدیریت آموزش و پرورش امنیتی نیست و رویکرد ما زدودن فضای امنیتی و بی‌قانونی است.

قاسمی گفت: در طی سه سال اخیر اصرار ما بر روی کار با برنامه بود و همین باعث شناخته شدن این دستگاه به عنوان دستگاهی با مدیریت برنامه‌محور شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در سال 94 مجلس شورای اسلامی مجوز در اختیار گرفتن نیرو به صورت حق‌التدریسی در صورت نیاز را به ما داد، افزود: سال 94 علی‌رغم مازاد نیرو، برخی نیروهای پیش‌دبستانی را جذب کردیم اما در سال 95 نیاز نداشتیم و در سال 96 نیز در صورت نیاز جذب خواهیم کرد والا تکلیف قانونی در این مورد نداریم.

وی برچیده شدن فضای امنیتی در آموزش و پرورش مازندران را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم برشمرد و ادامه داد : حضور و غیاب معلمان برای شرکت در فعالیت های مستحبی همچون راهپیمایی روز قدس و یا نماز جمعه در این نهاد وجود ندارد . 

قاسمی افزود: امروز دیگر این دیدگاه و نوع برخورد در نظام آموزش وپرورش مازندران وجود ندارد . 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز