خبرگزاری کار ایران

ایجاد کار گروه برای تشکیل کابینه

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۶۳۹

رئیس جمهور در هنگامه انتخابات وعده‌هایی در مورد تغییر کابینه و جوان‌گرایی دولت دوازدهم به مردم ایران داده است که این وعده ها تنها از طریق مکانیزم دیوان‌سالاری تحقق پذیرخواهد بود.

جهان اقتصاد نوشت: رئیس جمهور در هنگامه انتخابات وعده‌هایی در مورد تغییر کابینه و جوان‌گرایی دولت دوازدهم به مردم ایران داده است که این وعده ها تنها از طریق مکانیزم دیوان‌سالاری تحقق پذیرخواهد بود.

بنابراین به نظر می‌رسد که تا آغاز دولت داوزدهم روحانی باید یک کارگروه متخصص را برای بررسی نیروهای جوان، کارمد و متخصص در دولت جدید ایجاد کند. با توجه به وعده‌ها و شاخص‌هایی که از سوی کارگروها حاصل خواهد شد نمره خوب، خیلی خوب، عادی و مردود به عملکرد وزارتخانه‌ها بر اساس تعهدات دولت یازدهم و انتظار مردم نسبت به دولت داوزدهم و وعده‌های روحانی به جامعه بدهد، نتیجه کارگروها می‌تواند درتشکیل کابینه جدید به روحانی کمک کند.

درحقیقت ممکن است وزیری عملکرد مطلوب و نمره قبولی در این میان داشته باشد اما با توجه به وعده‌هایی که رئیس جمهور در کارزار انتخاباتی خود به مردم نسبت به بکارگیری نیروهایی جوان‌تر در کابینه دولت داوزدهم برای شتاب بخشیدن به برخی از مسائل به ویژه در بعد معیشت داده است باید نیروهایی چابک تر و تواناتر در راس برخی از وزارتخانه قرار بگیرند.

بنابراین با توجه به آوار برداری و ریل برداری که در دور نخست صورت گرفت تحقق بسیاری از وعده ها در دور دوم البته با بکار گیری وزرایی چابک تر و تواناتر در برخی وزارتخانه‌ها امکان پذیر است. از سویی وزیری که از شاخص‌های لازم برای قبولی برخوردار نیست و یا به طور کل عملکرد رضایت بخشی ندارد به طور قطع باید تغییرکند.

بدیهی است که در گروه‌های کلان فرهنگی، اقتصادی، سیاسی نیاز به تغییراتی وجود دارد. به طور مثال  در بخش فرهنگی که به تازگی وزیر فرهنگ و ارشاد تغییر کرده است که او همچنان فرصت برای تحقق برنامه‌های خود در حوزه  فرهنگ و ارشاد دارد اگرچه وزیر آموزش و پرورش نیز همزمان با وزیر فرهنگ تغییر کرده است اما وزیر آموزش و علوم که موفقیت های آن‌ها در این دو وزراتخانه تاکنون آن طور که باید دیده نشده است این احتمال وجود دارد که این دو وزیر در وزارت علوم و آموزش و پرورش تغییرکند.

در حوزه اقتصاد در یک قضاوت منصفانه باید اذعان داشت که وزیر اقتصاد و دارایی گام‌های مهمی برای کاهش تورم وتک رقمی کردن آن برداشته است اما خروج از رکود در دور دوم به عنوان یکی از وعده‌های رئیس جمهور نیاز به یک انرژی مضاعف و گام‌هایی با سرعت بیشتر دارد. بنابراین باید بررسی شود که وزیر اقتصاد و دارایی کنونی می‌تواند وزیر شتاب و سرعت در رفع رکود هم باشد؟ درغیر این صورت قطعا باید در این وزارتخانه هم تغییراتی رخ دهد.

درشرایط کنونی به جای گمانه‌زنی بر سر ماندن و رفتن افراد باید کار علمی صورت بگیرد به همین دلیل باید کارگروه‌هایی تشکیل شود که با در نظر گرفتن شاخص هایی در رابطه با آینده ایران و مشکلات کشور به دنبال بررسی عملکرد وزرای دولت یازدهم، نیروهای جوان و کارآمد در دولت دوازدهم باشند.

دولت دوم روحانی برای ارائه یک کارنامه موفق و به جا گذاشتن یک چهره مطلوب از دولت دوم خود چاره‌ای جز تغییر برای تحقق وعده های بر زمین مانده و تحقق نیافته خود ندارد؛ برای این مهم رئیس جمهور نباید درگیر اختلافات جناحی و صرفا ارزیابی‌های کلی شود. به همین دلیل اگر این کار با دقت بیشتری انجام بگیرد بدیهی است که هر وزیری بر روی کار آید ممکل راه و هدف وزیر قبلی خواهد بود و این تصور به وجود نخواهد آمد که علت تغییر برخی از وزرا به دلایل سیاسی بوده است بلکه این تغییر با هدف کارآمدی و تحقق مطالبات عمومی صورت خواهد گرفت.

اگر با این نگاه ارزیابی جدی نسبت به عملکرد وزرا صورت بگیرد به نظر این دولت برای تکمیل راه خود نیاز دارد که ۵۰ درصد از اعضای کابینه و نیروهای استراتژیست خود را تغییر دهد. نیروهای جدید نیز باید به اتاق فکر دولت و وزرا برای عمل به تعهدات رئیس جمهور روحانی کمک کنند.

غلامرضا ظریفیان -فعال سیاسی اصلاح طلب

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز