خبرگزاری کار ایران

در نشست انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح شد؛

هشدار «شغلی» عسگراولادی به دولت دوازدهم

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۲۸۶

اسدالله عسکراولادی در نشست انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: اگر دولت نتواند نیاز شغلی ۵ تا ۶ میلیون نفر از این افراد را مهیا کند با چالش بزرگتری مواجه خواهد شد و بی شک سال ۹۶ سال سختی برای دولتمردان خواهد بود.

به گزارش ایلنا، دومین نشست تخصصی از سلسله نشست های شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی؛ تولید –اشتغال  از سوی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و جمعی از دانشجویان مقطع دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاداسلامی واحد دماوند برگزارشد.

در این نشست؛ اسدالله عسکراولادی رئیس اتاق بازرگانی اتاق و چین به دلایل نامگذاری سال‌های اخیر با این نام از سوی مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری در شعار سال ۹۲مساله اقتصاد مقاومتی را مطرح و در سال ۹۳ موضع فرهنگ و توسعه و در سال ۹۴ مساله همدلی و همزبانی و همچنین در سال ۹۵ اقدام و عمل را به آن اضافه کردند.

وی افزود: توجه به موضوع اقتصاد و اقتصاد مقاومتی نشان می دهد که این مساله از جمله دغدغه های معظم له است اما هنوز این مهم در بدنه دولت جانیفتاده است که اگر چنین شده بود در حال حاضر شرایط متفاوت تربود.

عسکراولادی با اشاره به اقدامات دولت دراین زمینه وهمچنین انتخاب معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی در کشور تصریح کرد: متاسفانه مساله اقتصاد مقاومتی آن طور که باید از سوی متولیان درک نشده است در حالی که مقصودازاین مهم آن است که در فضای کسب وکار به سوی بی نیازی از سایر کشورها و خودکفایی داخلی برسیم.

وی با تفکیک کلمه اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: اگرکلمه اقتصاد مقاومتی را تفکیک الفبایی کنیم حرف “الف” به معنای اعتماد به نفس داشتن,”ق” به معنای قدرشناسی از داشته هایمان ؛”ت” داشتن تجربه و “الف” اتکا به خدا برای اینکه بتوانیم بگوییم که درمحضر او هستیم و حرف “ص” به معنای صبر و مقاومت درمقابل ناملایمات است و در نهایت “د” به معنای جمع بندی داشته هاست .

عسکراولادی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصادی همراه با صبر است و اینکه بتوانیم به گونه ای عمل کنیم که درمقابل ناملایمات بتوانیم خودمان نیازهایمان را مرتفع کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های طبیعی و خدادادی کشور خاطرنشان کرد: ایران با مساحتی بالغ بر یک میلیون و ۶۴۸ هزار مترمربع مساحت کشور غنی از نظر منابع است به طوری که ۲۰ درصدازاین مساحت به جنگل ؛۲۰ درصد سهم کشاورزی و مراتع و ۲۰ درصد زمین های لم یزرع و .. است و حال این سوال مطرح می شود که چرا با این همه منابع غنی باید در چنین جایگاهی باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه در کشور۶ الگوی ثروت وجود دارد گفت: وجود ۵ میلیارد تن ذخیره معدنی که تنها ۵۰۰ میلیون تن ازآن بهره برداری می شود و همچنین ظرفیت بالای کشور در تولید ۱۴۰ میلیون تن محصولات کشاورزی و نیز ظرفیت ۱۰ میلیارد تنی در صادرات محصولات پتروشیمی همه و همه حکایت از موقعیت مطلوب کشور در عرصه های مختلف دارد اما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم روی پای خود بایستیم و همچنان گندم و برنج و روغن را وارد میکنیم.

وی در ارزیابی چرایی این مساله به آسیب های مدیریت داخل کشور پرداخت و گفت: بزرگ شدن دولت و عدم به کارگیری دانشجویان و نخبگان منجر به آن شده که امروز در چنین شرایطی قرار بگیریم .

وی در تشریح راهکارهای موجود خاطرنشان کرد: با این وجود برای حل این مشکلات قبل از هر چیز دولت باید کوچک شود تا احساس قیمومیت به حس خدمت تبدیل گردد و زمینه های اداری بروز فسادهای بزرگ از بین برود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تاکید کرد اگر دولت نسبت به کوچک کردن بدنه خود اقدام نکند سال ۹۶ و ۹۷ سالهای سخت پیش رو خواهد بود. چراکه با وجود این حجم امکانات، هنوز هم کالاهای اساسی و اولیه را وارد می کنیم و این مساله به آن باز می گردد که هنوز در مدیریت اقتصادی کشور مشکل داریم .

وی با اشاره به حماسۀ مردمی انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ گفت: با این وجود، دولت باید مردم را در فعالیت های خود شریک کند و از بخش خصوصی کمک بگیرد .به عنوان مثال، در هر سفری که رئیس جمهوری به کشورهای مختلف می رود حداقل ۵۰ نفر همراه ایشان هستند لذا بسیار مناسب است که بخش خصوصی نیز دولت را در این سفرها همراهی کند و از طریق انعقاد قرارداد آنها با کشورهای دیگر بتوانیم اقتصاد کشور را برمبنای اصل ۴۴ قانون اساسی به سمت مردمی تر شدن هدایت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه دولتمردان تورم کشور را ۸ درصد اعلام می کنند اما همچنان گرانی به قوت خود باقی است تصریح کرد: به دلیل سرعت نرخ رشد جمعیت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جمعیت از ۳۶ میلیون نفر در زمان ریاست جمهوری شهید رجایی به ۸۰ میلیون نفر دردولت کنونی رسیده است لذا حال حاضر بیش از ۴۵ میلیون نفر جمعیت زیر ۳۰ سال داریم که این موضوع بزرگترین دغدغه دولت است و دولت باید برای رفع نیازهای اولیۀ آن ها، مسکن؛ ازدواج ؛ خوراک و پوشاک و … را مهیا کند.

عسکراولادی با بیان اینکه تمام این نیازها با دادن شغل به این افراد مرتفع می شود تصریح کرد: اگر دولت نتواند نیاز شغلی ۵ تا ۶ میلیون نفر از این افراد را مهیا کند با چالش بزرگتری مواجه خواهد شد و بی شک سال ۹۶ سال سختی برای دولتمردان خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید چند باره بر این موضوع که دولت باید بستر اشتغال زایی فارغ التحصیلان دانشگاهی را مهیا کند افزود: مقام معظم رهبری سال ۹۶ را سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری کرده اما همچنان بسیاری از نیازها از خارج وارد می شود درحالی که توان تولید بسیاری از آنها در داخل وجود دارد .

عسکراولادی خاطر نشان کرد:برای رونق تولید دو راه وجود دارد راه کار نخست جذب سرمایه گذار داخلی و رویکرد دیگر جذب سرمایه گذار خارجی است .

وی با بیان اینکه بانک ها در شرایط خوبی قرار ندارند خاطرنشان کرد: دولت با وجود اینکه تورم را ۸ درصد اعلام میکند اما بانکهای دولتی در پرداخت تسهیلات سود ۲۲درصد را لحاظ میکنند. این مساله هیچ همخوانی با اقتصاد مقاومتی ندارد چرا که با بهره ۲۲ درصدی کسی به سراغ تولید نمی رود و تا زمانیکه تولید رونق نگیرد مشکلات اقتصادی پابرجاست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: اگر از این ۵ میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی حداقل ۲ تا۳ میلیون سر کارنروند اقتصاد کشور با تهدید ورشکستگی روبرو خواهد شد .

وی افزود: در بحث سرمایه گذاری خارجی هم تا زمانی که امنیت وجود نداشته باشد و قوانین هم مداوم تغییر کند، سرمایه گذار خارجی اقدام به سرمایه گذاری نخواهد کرد.

عسکر اولادی با بیان اینکه امسال سال اجرای برنامه ششم توسعه است و دراین برنامه ۳ حرکت باید اجرا شود خاطرنشان کرد: در سال جاری باید تولید برای صادرات تقویت شود به طوریکه بتوانیم با تشویق و حمایت سرمایه مورد نیاز تولید داخل را تامین کنیم.

وی افزود: وقتی که کارخانه دار برای پرداخت حقوق کارگران خود معطل مانده است، پرداخت سود ۲۲ تا ۲۳ درصدی برای تسهیلات، حرام است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درجمع بندی سخنان خود تقویت تولید برای صادرات، ایجاد اشتغال برای جوانان و بهره گیری از توان بخش خصوصی در اقتصاد کشور را از جمله راهکارهای قابل توجه برشمرد و گفت: در کنار این موارد مبارزه با فساد و جذب سرمایه گذاری خارجی و فرهنگ سازی برای تولید داخل اقدامات مهمی است که باید عملیاتی شود.

در ادامه این نشست نیز دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی نائب رئیس و  دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه در حال حاضر همگان به این نتیجه رسیده اند که رشد اقتصادی شهر نیازمند رشدی پایدار است؛ گفت: رشد و توسعه شهری در دنیای کنونی از گذرگاه توسعه پایدار می گذرد و از همین روی در مطالعات کنونی حوزه شهری ما شاهد برجسته شدن شاخص های توسعه پایدار اعم از شاخص های طبیعی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی هستیم.

وی با اشاره به تاثیرگذاری عوامل متعددی بر توسعه اقتصادی شهرها گفت: عواملی همچون نرخ اشتغال، وجود SME ها، اقتصاد محلی، بازارهای محلی، سطح رفاه، میزان مالیات و موسسات مالی و حمایت های مالی عوامل هستند در دستیابی به توسعه پایدار تاثیر گذار هستند.

طباطبایی با اشاره به نقش اقتصاد مقاومتی در دستیابی به توسعه پایدار گفت: با وجود شرایط فعلی اقتصادی و وضعیت پیش آمده در جهانی می توان از سوی به آن به عنوان فرصتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.

گفتنی است در ادامۀ این نشست علمی، اساتید و پژوهشگران انجمن مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی دماوند و دانشجویان دکترای تخصصی این رشته، مقالاتی را در راستای شعار سال باعناوینی همچون ” راهکارهای اقتصادی رسانه ها در ارتقاء تولید ناخالص داخلی و اشتغال فارغ التحصیلان” دکتر حمیدرضا حسینی دانا ،مهدی عسکری” نقش روابط عمومی ها در تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال”؛حسین فهیمی تبار” اقتصاد مقاومتی؛ مبانی نظری، تعاریف و ویژگی های مقاومت اقتصادی”؛آرزو حسینی اقبال” نقش فرهنگ و هنر در توسعۀ اقتصاد ملی”؛ساناز منظم قلعه جوقی “نقش و ابزارهای رسانه ملی در تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال”؛منیژه حیاتی “نقش شبکه های اجتماعی در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی؛رسول زارعی: نقش کارکردی رسانه ملی در اقتصاد مقاومتی و ساراعلیاری-بهنام اسلامیه -علی روحی “سهم رسانه در تولید ناخالص ملی” ارائه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز