خبرگزاری کار ایران

هفته نفتی ایران و روسیه تکمیل می‌شود

مذاکرات نفتی در تهران، کمیته انرژی در سن پطرزبورگ

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۱۷۳

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از مذاکرات فشرده با هیئت روسی در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری در تهران خبر داد و گفت: هیئت ایرانی برای شرکت در دومین نشست کمیته انرژی ایران و روسیه پایان این هفته به روسیه می‌رود.

به گزارش ایلنا، نخستین کمیته انرژی ایران و روسیه 22 آذرماه پارسال با حضور امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران در امور بین‎الملل و بازرگانی و کیریل مولوتسف، معاون وزیر انرژی روسیه در تهران برگزار شد.

این دومین نشست، کمیته انرژی دو کشور است که این بار به میزبانی روسیه برگزار می شود. در این نشست ضمن بررسی وضع تفاهم های تهران در نخستین کمیته انرژی، درباره اجرای برخی پروژه های نفتی ایران از سوی شرکت‌های روسی، مذاکراتی انجام می‌شود.

معاون وزیر نفت پیش از این سفر از مذاکره با هیئت روسی در تهران خبرداد و گفت: معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در روزهای شنبه و یکشنبه (6 و 7 خردادماه) مذاکرات فشرده ای با یوری سنتیورین، معاون وزیر انرژی روسیه و هیئت همراه از جمله معاون مدیرعامل شرکت گازپروم داشت.

ایران تاکنون با چهار شرکت روسی لوک اویل برای میدان‌های نفتی آب تیمور و منصوری، زاروبژنفت برای آبان و پایدار غرب، تات نفت برای میدان دهلران و شادگان  و گازپروم نفت برای چشمه خوش و چنگوله تفاهم نامه (MOU) امضا کرده است که بیشترین تفاهم نامه‌های نفتی است که با یک کشور امضا شده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز به تازگی در حاشیه نشست یکصد و هفتاد و دوم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین که چهارم خردادماه برگزار شد با واگیت آلکپروف، مدیرعامل شرکت لوک اویل و الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم دیدار و گفتگوکرد و پس از آن در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز گفت: ایران امیدوار است که با تأثیر مثبت انتخاب دوباره دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهوری، بتواند قراردادهای تاریخی با شرکت‎های بزرگ بین المللی، از جمله توتال و لوک اویل، امضا کند.

از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری‌های 2جانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند، در چارچوب اقدام‌های دولت یازدهم، سال 2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد. در سال 2016 ارزش مبادلات بازرگانی 2 کشور نسبت به سال 2015، 70 درصد بیشتر شد.

زمانی نیا در نخستین کمیته انرژی ایران و روسیه که آذرماه سال 95 در تهران برگزار شده بود، اظهار کرده بود: ظرفیت ارتقای همکاری میان شرکت‌های نفت و گاز روسی و ایرانی بسیار فراتر از موضوعی است که تاکنون به آن دست پیدا کرده ایم. نوع، عمق و سطح روابط و همکاری اقتصادی، نفت و گاز ایران و روسیه هیچ تناسبی با نوع، عمق روابط سیاسی و راهبردی دو کشور ندارد.

وی در آن نشست اظهار امیدواری کرده بود که نخستین نشست کمیته انرژی ایران و روسیه یک گام کوچک در مسیر صحیح برای برداشتن این فاصله باشد؛ به نظر بنده زمینه برای برداشتن این فاصله فراهم است و همکاری شرکت‌های ایران و روسیه به صورت تصاعدی افزایش می‎یابد.

نمایندگان شرکت گازپروم، روسنفت، زاروبژنفت، لوک اویل و ... در نخستین نشست کمیته انرژی ایران - روسیه در تهران حضور داشتند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز