خبرگزاری کار ایران

تحلیل یک رسانه آمریکایی از انتخابات ایران؛

ترامپ هنوز اهمیت انتخابات ایران را درک نکرده است

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۹۹۸

پایگاه خبری-تحلیلی «آتلانتیک» در گزارشی با اشاره به تغییر مشی روحانی در انتخابات نوشت: انتقادات علنی روحانی از نهادهای حاکمیتی از سوی روحانی مشروعیت یافته است. او در این دوره خود را در اردوگاه اصلاح طلبی تعریف کرده و از همه مهم تر او به طور علنی درباره جنبش سبز حرف زده کاری که میتوانست اصولگرایان را علیه او تحریک کند. روحانی دیگر به عنوان یک میانه رو پلی بین اصولگرایان تندرو و اصلاح طلبان نیست.

به گزارش ایلنا، پایگاه تحلیلی «آتلانتیک» نوشت: حسن روحانی پیروزی قاطعی در انتخابات ریاست جمهوری ایران کسب کرد؛ اما مساله قابل توجه در مورد انتخابات ایران، پیروزی قاطع روحانی نیست بلکه روندی است که به پیروزی او ختم شده است.

به گفته این رسانه آمریکایی از منظر بسیاری از کارشناسان، این انتخابات رفراندومی برای توافق هسته‌ای بوده اما برخلاف تبلیغات انتخاباتی آمریکا هیچ یک از کاندیداها در ایران این توافق را تهدید نکردند. حتی کاندیدای اصولگرایان نیز چنین رویکردی نسبت به برجام نداشت و تعهد خود را نسبت به آن اعلام کرده بود.

در ادامه این گزارش گفته شده این انتخابات در یک برهه حساسی از تاریخ و منطقه خاورمیانه روی می‌دهد در جایی که اطراف ایران را جنگ فراگرفته است؛ در عین حال که کنگره آمریکا و دولت ترامپ دم از نابودی برجام می‌زنند، ایرانی‌ها نگران بیکاری، تورم و کمبود آب هستند.

این پایگاه خبری مدعی شد روحانی به این معضلات کشور در تبلیغات انتخاباتی‌اش پرداخته و از تابوها عبور کرده است. او در خلال تبلیغات انتخاباتی وعده کاهش محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی را داده و گفته سیاست خارجی باید از کنترل نهادهای نظامی خارج شود. از این رو این انتخابات یک مانور سیاسی مهم در سال‌های اخیر بوده است.

این گزارش ضمن اشاره به وعده‌های پوپولیستی رقبای روحانی نوشت:  با همه این احوال ایرانی‌ها با رای خود نشان دادند خواستار تعامل با جهان و از بین رفتن محدودیت‌های اجتماعی هستند. با اینکه روحانی در دوره اول موفق به اصلاحات سیاسی که وعده آن را داده بود نشد، اما می‌دانست در صورت تحریم انتخابات از سوی مردم شانس رای‌آوری ندارد و پیروزی او به افزایش مشارکت مردم گره خورده است.

این گزارش در ادامه مدعی شده روحانی با توجه به این شرایط می‌دانست که باید  تغییراتی در نحوه تبلیغات خود ایجاد کند. او وعده داد که تحریم‌های غیرهسته‌ای را نیز لغو خواهد کرد. با این حال این وعده هم برای مشارکت مردم کافی نبود. او باید شعارهای اصلاح‌طلبانه‌تری می‌داد تا رای حامیان خاتمی را نیز به خود جلب کند. 

«آتلانتیک» در ادامه به نظرسنجی‌های دو هفته آخر اشاره کرد و نوشت این نظرسنجی‌ها نشان داد روحانی باید برای انتخابات نگران باشد. بعد از این‌ها شاهد افزایش مشاوران اصلاح‌طلب روحانی بودیم. او نیاز داشت جمعیت قابل توجهی را در نشست‌های انتخاباتی‌اش جمع کند و به عنوان تیر آخر، کنسرتی را با حضور خود در  شهر  مشهد برگزار کرد. 

این گزارش در پایان به این نتیجه رسیده که انتقادات علنی روحانی ازبرخی نهادها موجب شد او این بار خود را در اردوگاه اصلاح‌طلبی تعریف کند.

در پایان این گزارش گفته شده با همه تحولاتی که در ایران رخ داده ترامپ اهمیت انتخابات ایران را درک نکرده و سفر اخیرش به عربستان نشانه روشنی از این عدم درک است. آمریکا ایران را تهدید جدی برای منافع خود در خاورمیانه می‌داند. این انتخابات مشخص کرد که ایرانی‌ها خواستار رشد اقتصادی و تعامل با جهان‌اند. واشنگتن در صورتی که بخواهد از منافع رابطه با ایران بهره‌مند شود باید به دنبال چیزی بیش از تعامل و ائتلاف با سعودی‌ها باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز