خبرگزاری کار ایران

زالی:

دولت باید مشوق خوداتکایی در نهادهای صنفی باشد

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۹۷

۱۰ هزار و ۵۰۰ پزشک در کشور طی ۵ سال گذشته به دلیل رهاكردن حرفه خود و یا مهاجرت به خارج به هیچ یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت مراجعه‌ای نداشته‌اند.

یک کاندیدای انتخابات نظام پزشکی گفت: ‌ دولت باید مشوق خوداتکایی در نهادهای صنفی باشد نه اینکه خود موانعی در این زمینه ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ دکتر زالی پیش از ظهر امروز در نشست خبری «ائتلاف نوید فردا» با قدر‌شناسی از جامعه رسانه‌ای کشور گفت: اکنون رسانه‌ها در حوزه سلامت نسبت به سال‌های گذشته بسیار خبره و تخصصی شده‌اند و خروجی رسانه‌ها در حوزه سلامت منجر به افزایش سطح سواد سلامت مردم شده است.

وی انتخابات نظام پزشکی را متفاوت با انتخابات‌های دیگر دانست و افزود: رفتارهای انتخاباتی در انتخابات نظام پزشکی متفاوت است به گونه‌ای که نتیجه انتخابات هر چه باشد رفاقت و نه رقابت در جامعه پزشکی حکمفرماست.

قانون نظام پزشکی از مترقی‌ترین قوانین اجتماعی است

زالی قانون نظام پزشکی را دارای بسترهای لازم برای تحقق راهبردهای جامعه پزشکی عنوان کرد، و افزود: قانون نظام پزشکی از مترقی‌ترین قوانین اجتماعی پس از انقلاب اسلامی است وشاید مهم‌ترین ویژگی این قانون وجه استقلالی است که برای سازمان نظام پزشکی قائل است.

این جراح مغزواعصاب در ادامه به نحوه ارتباط پزشکان با سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و افزود: طبق قانون، عضویت در نظام پزشکی بعد از فارغ التحصیلی اختیاری است و زمانی این عضویت لازم و قطعی می‌شود که فرد فارغ التحصیل بخواهد اشتغال به حرفه پزشکی داشته باشد.

عدم مراجعه ۱۰هزار و ۵۰۰ پزشک به وزارت بهداشت و نظام پزشکی

زالی در ادامه بااشاره به ۱۰ هزار و ۵۰۰ پزشک در کشور که طی ۵ سال گذشته به هیچ یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت مراجعه‌ای نداشته‌اند، افزود:این پزشکان شامل دو گروه هستند؛ یک گروه افرادی هستند که پرداختن به حرفه پزشکی را‌‌ رها کرده‌اند از همین رو نیازی به عضویت در سازمان نظام پزشکی نداشته‌اند و گروه دوم پزشکانی هستند که از کشور مهاجرت کرده‌اند و آماری دقیقی از تعداد آن‌ها در دست نیست.


یک کاندیدای انتخابات نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت سازی نوین در سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و افزود: تجلی نگاه جدید به ظرفیت سازی نوین در سازمان نظام پزشکی در ماده ۴۵ نهفته است.


وی ادامه داد: براساس این ماده وزارت بهداشت می‌تواند تمام یا بخشی از اختیارات خود را در زمینه نظارت و اعتباربخشی و برگزاری آزمون‌های مربوطه به نظام پزشکی واگذار کند.


پیگیری سیاست‌های کلی نظام سلامت در مجمع تشخیص مصلحت نظام

زالی با اشاره به اینکه دو رویداد در حال وقوع است که نوید بخش به فعلیت در آمدن بیشتر قانون نظام پزشکی است، افزود: درسایه برنامه پنجم توسعه جایگاه وزارت بهداشت از تصدی‌گری به تولیت و تبدیل شدن به یک نهاد سیاست گذاری باید تغییرکند و دیگری پیگیری سیاست‌های کلی نظام سلامت در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، افزود: تقریبا بیش از ۲ سال است که کار کار‌شناسی بر روی این سیاست‌های کلی انجام شده است که نتیجه آن تدوین سه هزار سند پشتیان برای اسناد بالا دستی است.

یک کاندیدای انتخابات نظام پزشکی خاطرنشان کرد: این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و در سایه آن نظام پزشکی می‌تواند ازاین فرصت تاریخی استفاده کند و وارد ظرفیت‌های جدید اجرایی شود.

زالی با طرح این پرسش که چرا سازمان نظام پزشکی تاکنون دچارمشکل بوده است، افزود: در سال‌های پیش از انقلاب نیز مناقشاتی بین سازمان نظام پزشکی و حاکمیت وجود داشته است و می‌توان گفت که بحث اختیارات و ورود نظام پزشکی به حوزه سلامت همیشه با چالش‌های جدی روبرو بوده است.


تغییررفتار در جامعه پزشکی به دلیل سرخوردگی و انفعال

وی همچنین به اتفاق تلخ دیگری در جامعه پزشکی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در یک سکانس اجتماعی به سر می‌بریم که شاهد تفاوت در رفتار جامعه پزشکی هستیم که به تبع آن، این تغییر رفتار در سازمان نظام پزشکی نیز متبلور شده است.

زالی خاطرنشان کرد: این رفتار جامعه پزشکی ناشی از سرخوردگی و انفعال است که این به دلیل انباشته شدن حجم مطالعات جامعه پزشکی است.

این کاندیدای انتخابات نظام پزشکی تاکید کرد: اگر بخواهیم به یک نظام پزشکی مقتدر دست پیدا کنیم باید از جامعه پزشکی انفعال زدایی کنیم در غیر این صورت با کندی در سازمان نظام پزشکی مواجه خواهیم بود.


ترویج روحیه مطالبه‌گری در بین جامعه پزشکی

زالی با تاکید بر افزایش سطح مشارکت فراگیر و ترویج روحیه مطالبه‌گری در بین جامعه پزشکی گفت: ‌اگر بخواهیم خمودگی در نهادهای ذی ربط در حوزه سلامت را شاهد نباشیم باید روحیه مطالبه‌گری در جامعه پزشکی را افزایش دهیم.

زالی در ادامه به ارتباط دولت با سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و افزود: همیشه هراس داشتیم که سازمان نظام پزشکی به یک نهاد دولتی تبدیل نشود.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته اگر چه نهادهای صنفی به نوعی مورد حمایت دولت هستند اما این به معنی نفی اختیارات و صلاحیت این نهاد‌ها نیست، افزود: دولت باید مشوق خوداتکایی در نهادهای صنفی باشد نه اینکه خود موانعی در این زمینه ایجاد کند.

 این جراح مغز و اعصاب در ادامه خاطرنشان کرد: ‌ واقعیت گریزی وپنهان کردن واقعیت درحوزه نظام سلامت بلای جانسوزی است که باید به آن توجه کرد.

شفاف سازی درعملکرد اقتصادی سازمان نظام پزشکی

زالی به راهکاری برای شفاف سازی درعملکرد اقتصادی سازمان نظام پزشکی اشاره کرد وافزود: راه شفاف سازی عملکرد اقتصادی ازبازتوزیع قدرت درارکان سازمان نظام پزشکی وتمرکز زدایی می‌گذرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مانیفست ائتلاف نوید فردا اشاره کرد و افزود: ‌ این مانیفست استفاده از ظرفیت سازی نوین برای به فعلیت در آوردن قوانین مغفول سازمان نظام پزشکی، ارتقا جایگاه وشانیت نظام پزشکی، استاندارد سازی خدمات پزشکی، ایجاد تعامل با نهادهای ذی ربط در حوزه سلامت با حفظ کرامت جامعه پزشکی، متوازن سازی بین ظرفیت‌های شغلی نظام سلامت با فارغ التحصیلان پزشکی وتنظیم روابط بین جامعه پزشکی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز